Avatar billede michaelsr Nybegynder
14. oktober 2009 - 22:07 Der er 4 kommentarer

Vista kan kun starte i Safe Mode

Jeg har et problem med start af min Windows Vista 64 bit (som skulle have alle service packs og opdateringer). Efter at have kørt upåklageligt i et års tid, kan den pludselig ikke starte i andet end safe mode (nogle gange med networking). Af startloggen kan jeg se, at den fejler ved indlæsningen af nogle drivere. Det drejer sig om:

•    Did not load driver @hal.inf,%acpi_amd64.devicedesc%;ACPI x64-based PC
•    Did not load driver @oem12.inf,%uim_desc%;Universal Image Mounter Controller
•    Did not load driver @cpu.inf,%intelppm.devicedesc%;Intel Processor
•    Did not load driver @msports.inf,%*pnp0501.devicedesc%;Communications Port
•    Did not load driver @msports.inf,%*pnp0400.devicedesc%;Printer Port
•    Did not load driver @oem36.inf,%nvidia_dev.0614.01%;NVIDIA GeForce 9800 GT
•    Did not load driver kbdhid.SYS
•    Did not load driver RDPCDD.SYS
•    Did not load driver Serial.SYS
•    Did not load driver StarOpen.SYS
•    Did not load driver Wanarpv6.SYS
•    Did not load driver UimBus.SYS
•    Did not load driver Realtek High Definition Audio

De første 6 drivere blev forsøgt loaded temmelig mange gange men er kun med på listen en gang.

Jeg kan ikke lave system restore fra et tidligere punkt. Når jeg prøver, får jeg beskeden at det "tilsyneladende ikke kan lade sig gøre på dette system". Jeg har forsøgt den indbyggede repair facilitet men også uden held.

Jeg har tjekket disken, og den fejler ikke noget. Der er heller ingen memory-fejl.

Det ville være dejligt at undgå at skulle reinstallere alt. Er der nogen, der har en idé til et hurtigere fix?

På forhånd tak!
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. oktober 2009 - 10:24 #1
Fra fejlsikker tilstand prøver du følgende.

Du åbner denne computer, og højreklikker på dit systemdrev (givetvis C:) og vælger egenskaber.
Klik på fanebladet funktioner.
Under status for fejlsøgning klikker du på undersøg nu.
Sæt et v-checkmærke i begge felterne. Ret fejl og genopret beskadigede sektorer.
Til sidst klikker du på start. Den vil nu fortælle dig at den vil køre undersøgelsen ved næste start, så du genstarter maskinen.

Kan du ikke ovenstående, skal du starte den fra instalations dvd.
Så kan du køre en chkdsk derfra.
Avatar billede michaelsr Nybegynder
16. oktober 2009 - 06:49 #2
Hej dragonknight
Jeg har prøvet dit råd henover natten. Det løste desværre bare ikke problemet - efter det omfattende tjek står jeg stadig i samme situation som før.

Har du eller andre nogel alternative forslag?
Avatar billede michaelsr Nybegynder
16. oktober 2009 - 06:50 #3
Hej dragonknight
Jeg har prøvet dit råd henover natten. Det løste desværre bare ikke problemet - efter det omfattende tjek står jeg stadig i samme situation som før.

Har du eller andre nogel alternative forslag?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. oktober 2009 - 15:26 #4
Prøv

Start > Kør > klik på Gennemse og find C:\windows\system32\cmd.exe

Højreklik på den og vælg Kør som administrator. Klik på Åbn og klik på OK.
Nu starter et dos windue op, og der skriver du

sfc /scannow

og trykker enter.
Den vil helt sikkert have installations DVD'en til Vista, så den giver du den.

Den scanner nu alle beskyttede systemfiler, og reperarer hvis nødvendig.

Hvis den stadig brokker sig, kan du prøve at installere bundkortsdrivere igen.