Avatar billede hr__hallandsen Nybegynder
04. november 2009 - 11:48 Der er 3 kommentarer

Detektere resize af taskbar

Jeg har brug for at kunne detektere, når brugeren resizer taskbaren. Da jeg går ud fra, at denne modtager en WM_RESIZE, når denne hændelse finder sted, kunne jeg forestille mig, det er et globalt hook, jeg skal have fat i. Jeg har forsøgt mig med SetWindowsHookEx(WH_CALLWNDPROCRET, ..., men jeg kan simpelthen ikke få det til at virke. Er der nogen, der kan hjælpe med dette? Modtager taskbaren slet ikke en WM_RESIZE, er andre løsningsforslag også velkomne.
Avatar billede preppydude Nybegynder
04. november 2009 - 16:37 #1
Vil du bruge hooks? Ellers kan du alternativt smidde en timer ind og prøve noget ala det her:

uses ShellAPI;

var
  LastHeight: Integer = 0;
  LastWidth:  Integer = 0;

function DidTaskbarResize: Boolean;
var
  AppBar: TAppBarData;
begin
  Result := False;
  FillChar(AppBar, SizeOf(TAppBarData), 0);
  AppBar.cbSize := SizeOf(TAppBarData);

  if SHAppBarMessage(ABM_GETTASKBARPOS, AppBar) = 0 then Exit;

  if (LastHeight=0) then LastHeight := AppBar.rc.Bottom-AppBar.rc.Top;
  if (LastWidth=0) then LastWidth := AppBar.rc.Right-AppBar.rc.Left;

  Result := not ((LastHeight=AppBar.rc.Bottom-AppBar.rc.Top)
            and (LastWidth=AppBar.rc.Right-AppBar.rc.Left));

  LastHeight := AppBar.rc.Bottom-AppBar.rc.Top;
  LastWidth  := AppBar.rc.Right-AppBar.rc.Left;
end;

procedure TMainForm.CheckTimerTimer(Sender: TObject);
begin
  if (DidTaskbarResize) then
    Log.Lines.Add('Taskbar resized!');
end;
Avatar billede hr__hallandsen Nybegynder
04. november 2009 - 17:42 #2
Den mulighed har jeg også overvejet. Men jeg vil helst have en løsning, hvor programmet ikke hele tiden skal kontrollere for et eller andet, men hvor det automatisk bliver underrettet i det øjeblik, der sker noget.
Avatar billede preppydude Nybegynder
05. november 2009 - 06:26 #3
Om du tjekker alle events der flyver ind i Shell_TrayWnd eller om du tjekker via den simple metode er vel lige meget? :) Det andet virker en smule overkill.

Men men men.. Hvis du vil lave det sådan, så hedder eventet WM_SIZING og du skal bruge SetWindowsHookEx(WH_CALLWNDPROC, ...). Fremgangsmåden går jeg ud fra du kender. Hvis ikke, så kan du se en lignende hook her:
www.swissdelphicenter.ch/torry/showcode.php?id=1212

Det er ikke helt det samme, men du kan få et overblik over hvad der skal til for at gøre det og en ide om hvordan det gøres.