Avatar billede freekyzone Nybegynder
14. november 2009 - 15:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Fejl ved installation af Windows 7

Når jeg forsøger at installere Windows 7, stopper den pludselig med en blå skærm og bl.a. følgende:

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

viamraid.sys

Jeg forsøger at installere på en (to diske) som køre RAIS (mirror). Kan det virkelig have noget at sige?
For XP har ingen problemer, blot man trykker F2 under installationen af XP og tilføjer RAID-driver.

Så hvad gør jeg forkert under installation af Windows 7?
Jeg kan ikke se at jeg kan trykke F2 og installere nogen driver, og i starten går det fint med at Windows 7 "installerer driver". Men bagefter når det nye windows-logo kommer og den er ved at vise Windows 7 med baggrund, så stopper den med blå skærm.

HELP! :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
15. november 2009 - 18:13 #1
Er der fordi Win 7 ikke kan installeres på RAID 1?

http://www.alanjlee.com/interesting-bits/a-few-notes-on-windows-7-software-raid/

Er det fordi at der sammen med Win 7 skal installeres RAID-driver?

Er det fordi at min BIOS skal opdateres?

Jeg håber virkelig at der er en person som kan hjælpe.
Avatar billede bundgaard Nybegynder
16. november 2009 - 11:49 #2
Du skal formentlig loade driveren for at det virker:

http://www.sevenforums.com/attachments/tutorials/2440d1231630464-clean-install-windows-7-step7.jpg

Du kan evt. gemme driveren på en usb-stick eller sådan.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
16. november 2009 - 16:54 #3
Så lang når jeg ikke i nstallationen. Fra den sorte skærm hvor installationen loader installationsfilerne når den kun til at vise windows-baggrund, og så går den i blue-screen-of-death med beskrevet fejlinformation.

Så det er nok lige før det skærmbillede som du henviser til :-(
Avatar billede bundgaard Nybegynder
16. november 2009 - 18:00 #4
Avatar billede freekyzone Nybegynder
16. november 2009 - 20:53 #5
Mellem 2 og 3.
Efter den sorte skærm, men jeg når ikke til at vælge sprog...
Avatar billede bundgaard Nybegynder
16. november 2009 - 21:07 #6
Hmm, så ved jeg sgu ikke helt.

Kan du prøve uden at køre diskene i RAID? bare for at se, hvad det er der går galt.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
17. november 2009 - 21:06 #7
Nej - det vil jeg prøve.

Men jeg er sgu lidt paranoid.
Hvordan er det at diskene synkroniser? Ergo hvordan er reglerne diskene imellem for synkronisering, når de har været taget ud af RAID 1?

Hvad sker der hvis jeg i hardwaren sletter RAID 1?
Avatar billede bundgaard Nybegynder
17. november 2009 - 22:10 #8
Der må jeg være dig svar skyldig. Det kender jeg desværre ikke nok til. :(
Avatar billede freekyzone Nybegynder
19. november 2009 - 18:23 #9
Der er ok - jeg prøver og vender tilbage :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
19. november 2009 - 19:04 #10
Nix.

Jeg har taget alle diske (6 stk) ud af 3 x RAID 1, og sat den ene i alm SATA-stik/forbindelse.

Dermed var der 1 x HDD i SATA samt 2 x DVD-Drev i hhv. SATA og IDE.

Så prøvede jeg med installationen igen - men resultatet blev det samme (ØV!!!)

Nu har jeg taget et billede af fejlen i håbet om at der er en som kan tyde hvad problemet er.

http://docs.google.com/Doc?docid=0AVGf_2Db0qxjZGdicGJyZnhfMmNxaG44c2Zq&hl=da

Mvh F.Z.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
22. november 2009 - 18:15 #11
Nogen ideer?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
06. december 2009 - 18:25 #12
Jeg håber at nogen ud fra dette skærmbillede kan hjælpe:
http://docs.google.com/Doc?docid=0AVGf_2Db0qxjZGdicGJyZnhfMmNxaG44c2Zq&hl=da
Avatar billede freekyzone Nybegynder
24. januar 2010 - 12:44 #13
Jeg har nu fundet fejlen.
Jeg havde 2 RAM-blokke i (GEIL-Ram) á 2 GB.

Jeg fjernede den ene, og VUPTI så kørte det...

Efter installation satte jeg den så i igen - det var dumt! Nu kom BSOD, og min ene HDD tog vist alvorlig skade.

Så prøvede jeg at sætte dem i hver sin slot, så de ikke sad til at køre dual - så ville Win7 godt køre - men under en installation af et software, så skete det igen :-(

Hvad er der galt siden Win7 (64) ikke vil køre med mine 2 x 2 GB ram?
Avatar billede freekyzone Nybegynder
21. august 2010 - 11:13 #14
Lukker.