Avatar billede eraw Praktikant
16. november 2009 - 18:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

HJÆÆÆÆLPE !!!!

Hej alle sammen...
Jeg har virkelig brug for hjælp til en serverproblem.

Når jeg logger på serveren kommer følgende fejlmeddelelse:
At least one service driver failled during system startup. Use ewent viewer to examine the event log for details.

Jeg kan sagtens komme på serveren, og klient maskinerne kan sagtens komme på internettet. De kan bare ikke komme på outlook eller på serverens delte dreve.

Derudover i ActiveDiretory kommer denne meddelelse:
Unable to locate domain controller. Active diretory may be unavilable or you may have insufficient permissions. Check these conditions or contact the person responsible for your network.

Jeg håber at der sidder en IT guru/gud derude som kan hjælpe mig. Jeg er helt blank, og aner ikke hvad jeg skal gøre...

Lover 1000 point til den person som kan hjælpe mig med en løsning der virker!
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 19:17 #1
Hej eraw
Du skal have professionel hjælp hvis du vil være sikker på ikke at miste din domæne controller.

Outlook kan være Exchange services på serveren der er stoppet.
Men omvendt hvis din domæne controller er stået af så virker det ikke at starte exchange services da den skal have kontakt med Global Catalog fra Domæne Controlleren for at fungerer.

Håber at i har backup af serveren.
Det kan dog lade sig gøre at redde alle mails alligevel.

Hvor i landet er det ?
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 19:19 #2
Hvad siger event log?
Avatar billede osdata Nybegynder
16. november 2009 - 19:32 #3
Prøv at kigge i Event loggen.

Du kan også gå ind under services og se hvilke services der står til automatisk med ikke er startet alligevel.

Mvh

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede eraw Praktikant
16. november 2009 - 20:49 #4
Tak skal i have alle sammen.

Jeg tør ikke at gøre mere ved serveren, føler det er langt mere kompetencekrævende end det jeg kan med en windows 2003 server.

Vi får heldigvis taget backup af et eksternt firma.

Til Henrik Svendsen:
Vi holder til i Kokkedal.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2009 - 21:05 #5
Kokkedal er lige langt nok for mig at køre, så det er godt at i har et eksternt firma tilknyttet.

Filerne på serveren er rimlig lette at flytte så det tager højst et par timer.
Exchange databasen kan man gendanne enten fra backup eller med et program der læser den rå database fil og genbruger den.
Så jeg vil mene at worst case er at i er nede i 1-2 dage.
Mens i alligevel er nede er det en god ide at overveje om i skal investerer i en ny server alt efter hvor gammel den er.
Avatar billede eraw Praktikant
16. november 2009 - 22:41 #6
Av! 1-2 dage bliver min chef ikke glad for at høre :(

Vi får besøg af en professionel IT-guru/gud som kan hjælpe os imorgen. Desværre er IT ikke det der bliver prioriteret højest i virkosmheden :(

Det er bare øv øv!
Avatar billede leif Seniormester
17. november 2009 - 08:56 #7
Nej, det bliver han ikke glad for at høre, men det er jo altid et spørgsmål om hvor mange ressourcer man bruger på det, jo flere ressourcer jo mindre tid (Hovedregel).

Og problemet er gerne i mindre virksomheder at det der IT er bare noget som skal virke, men man vil ikke bruge for mange ressourcer på det, men det er efter min mening en fejl, man skal altid gøre op med sig selv hvor længe man kan leve med at være nede og disponere sin IT ud fra det.
Avatar billede eraw Praktikant
17. november 2009 - 09:26 #8
Ja, vi kommer til at arbejde på problemet intensivt, indtil vi får det løst.

Vi har iøvrigt ikke en "backup server", så lige nu er vi praktisk talt lammet. :( - not good !
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 15:25 #9
Ok, det i kan uden backup server er følgende..

Filer der stadig er på serveren kopieres ud til eksterne medie.
1-4 timer
Exchange database filer (2 stk) kopieres ud til eksternt medie.
1-4 timer

(Håber ikke i bruger SQL)

Serveren geninstalleret (lav eventuelt et ghost image først, det er altid godt at være sikker)

Serveren opdateres.
AD installeres.
Exchange installeres.
Brugere oprettes på ny.
Klient maskiner tilsluttes.
Exchange database filer importeres over til den kørende exchange
server.
Brugerne kontrollerer mail i outlook
Filer kopieres tilbage på serveren.

Det er sådan groft skitseret hvad der skal ske for jer.

Hvis jeres eksterne it ikke magter det så sig til, så giver jeg gerne et godt tilbyd.  ;o)
Avatar billede osdata Nybegynder
17. november 2009 - 15:35 #10
Det lyder nu til at være noget der kan laves uden at starte forfra.

Ole Stanstrup
O.S. Data
Avatar billede eraw Praktikant
17. november 2009 - 23:19 #11
Tak skal I have alle sammen.

IT manden fik løst problemet ved at "nulstille" TCP/IP protokollen med en komando han tastede ind i komandopromten, jeg lagde også mærke til at han var inde at ændre noget i regedit.

Det var heldigvis ikke nødvendigt at geninstallere hele serveren. Hele operationen tog ca. 2 timer. Så nu kan jeg sove roligt igen...

Hvis andre skulle komme ud for det samme. Så anbefaler jeg klart at man lader en professionel se på. Alternativet vil nok være en geninstallering. Som Henrik Svendsen nævner.

Til Henrik Svendsen: Henrik, du må gerne oprette et svar så du kan få 200 point for dig ihærdige forsøg på at hjælpe mig :)
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 23:49 #12
Hmm! du kunne lige så godt have rebootet den server... Spil af tid!
Avatar billede Slettet bruger
17. november 2009 - 23:54 #13
Det er helt fint, behold du bare selv dine point.
Det vigtigste var at dit problem blev løst.

Der kan du se at problemet faktisk slet ikke havde noget at gøre med det jeg mistænkte..
Jeg havde på fornemmelsen at det var jeres DC som var stået af, men ud fra hvad du skriver har det nok været en indstilling i ip som ikke har passet med resten af netværket.
Avatar billede eraw Praktikant
23. november 2009 - 09:12 #14
Hej Jape44, Selvfølgelig havde jeg prøvet det, hehe. nok noget af det første jeg gjorde, dog uden held. Så, at genstarte serveren mht. dette problem, ville klart være spild af tid.