Avatar billede sasja Nybegynder
18. november 2009 - 11:47 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Bios'en kan ikke finde mine raid-harddiske efter strømafbrydelse

I går aftes slukkede min mand min computer på kontakten, og da jeg prøvede at tænde den i morges kom bios-skærmen op, derefter den sædvanlige raidmeddelelse om, at raid'et (stripe) var i orden, og så blinkede resten af startup teksten op et øjeblik, men derefter var der sort skærm. Da jeg gik ind i bios-menuen, var der ikke længere nogen harddiske på min computer.

Det mærkelige er jo, at en eller anden kontakt er der til de to harddiske, for raid-controller meddelelsen skriver jo, at alle 465 GB er der, og jeg kan gå ind i raid-menuen og se det hele, som jeg plejer.

Harddiskene er i SATA (samsung sp2504C)
Raid'et er stripe (width: 2, block: 64k)
Motherbordet er et Asus a8n-e
Operativsystemet er WindowsXP (men det er vel næppe relevant)

Disse harddiske indeholder alle mine familiebilleder, som jeg længe har skullet back'e op, men ikke fået gjort.

Hvad kan der være galt, og kan jeg få harddiskene tilbage i systemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2009 - 12:38 #1
Prøv at gå ind i bios, og se om den er sat til at "auto detect"
hard diske. Hvis den ikke står til det må du ændre på indstilligerne, gemme og genstarte.
Avatar billede sasja Nybegynder
18. november 2009 - 13:00 #2
Tak, men det er den sat til.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. november 2009 - 13:09 #3
Kan du komme udenom "normal boot", og starte op i fejl sikret tilstand?
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2009 - 13:24 #4
så er det her måske løsningen

https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

jeg brugte en 32 gb usb pen og satte den på 500 - lod den selv hente den sidste nye version der selvfølgelig tager et stykke tid alt efter din internet hastighed
nu kan jeg med den sat i usb boote på på den og med internet og lyd hente mine ting ud fra en ødelagt windows installation - og den virker

https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
18. november 2009 - 13:25 #5
Download ¶
Windows ¶
•Windows executable: liveusb-creator-3.8.7.zip (11M) (ChangeLog).
◦SHA1: 203356e7862550a94adb706bb463d522add16eb1
◦Note: Make sure to extract the entire zip file before running

det er den du skal hente og lave den fra
Avatar billede sasja Nybegynder
18. november 2009 - 17:17 #6
Tilføjelser:
- Jeg kan faktisk se raid'et i bios-menuen under "Boot -> Hard Disk Drives", men det kommer altså ikke op i Main under SATA master (selvom de står på auto). Og når jeg booter fra Windows cd-rom'en fortæller den mig venligt, at der ikke er nogen harddiske.
- Måske kan en ledning være røget ud? Jeg kan ikke se noget galt, men kabinettet har ikke været helt lukket, og der har været 2-årige i farvandet...
Avatar billede sasja Nybegynder
18. november 2009 - 17:31 #7
treatmenice: tak for tippet, men jeg kan godt starte op fra windows cd-rommen - der er bare ikke harddisk at tilgå - og så er det vel ikke en særlig fordel at starte fra en usb-nøgle?
Avatar billede sasja Nybegynder
18. november 2009 - 19:40 #8
220661: Jeg kan ikke komme i fejlsikret tilstand - jeg kan ikke komme længere end bios-boot sekvensen. Jeg kan slet ikke komme frem til noget på harddisken.
Avatar billede Slettet bruger
19. november 2009 - 07:16 #9
#7

jo hvis der var noget du ville redde fra harddiske og det skriver du jo

"Disse harddiske indeholder alle mine familiebilleder, som jeg længe har skullet back'e op, men ikke fået gjort."

i første omgang handler det vel om at redde dem inden det går helt galt

hvis den kan boote op fedora er du inde med billede og lyd + internet og kan flytte dine billeder et andet sted hen.
Avatar billede sasja Nybegynder
18. juni 2010 - 23:07 #10
Lukket
Avatar billede sasja Nybegynder
18. juni 2010 - 23:07 #11
Lukket