Avatar billede kelleolsen Nybegynder
27. november 2009 - 16:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af Bærbar Computer

Hej alle.

Jeg står og skal ud at have en ny bærbar, og det jeg skal bruge den til er skole og sidde at kode lidt hjemmeside, så den skal kan trække Photoshop og Dreamviewer uden de helt store problemer.

ABook® 1360W Widescreen
13,3" WXGA (1280x800) 16:10
Intel® GM45 Chipset
Intel C2D T9600 2,8GHz 6MB 35W
Intel GMA4500 Grafik
Wifi 54MBit, 1GBit LAN
4096MB DDR2 RAM 800MHz
500GB 7200RPM 16MB Cache
Slot-In SuperMulti DVD-RW
Bluetooth, Firewire
3 x USB2
Webkamera & Microfon
SB-Pro kompatibel lyd

Styresystem: Windows 7 Home Premium, 32bit

Skal jeg op i en Windows 7 Professional, 32bit ?

PRIS: 8870,-

Er det ellers en fin computer, og dækker den mine behov med tunge programmer og skole?

Alle som giver en god/grundig kommentar får point :)
Avatar billede haverslev Novice
27. november 2009 - 17:35 #1
Jeg vil IKKE anbefale at du køber den, udfra at et Intel GMA4500 ikke er et særlig godt grafikkort.
Resten af hardwaren er dog ganske fin.

GMA4500 grafikkortet er nr.137 på denne benchmark liste og jo tættere et grafikkort er på en 1. plads, jo bedre er kortet.
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator-GMA-4500M.20379.0.html

Jeg vil foreslå dig, at se på den nederste DELL i dette link.
Den har den nyeste processor - core I7-720QM og den kører mellem 1,6Ghz og op til 2,8Ghz (turbo boost), hvis der er brug for det.
Den har også et bedre grafikkort (nr.73 på listen), hurtigre ram og når du konfigurere den inde på DELL siden, så kan du tillige vælge Win7 pro og stadig holde prisen ned på 7220,- kr.
Du kan endda bestille den med et større batteri 9 cell batteri, istedet for stardar 6 cell batteri - til ialt: 7760,- kr.

http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/B%C3%A6rbare-pc'er/laptop-studio-1555/pd.aspx?refid=laptop-studio-1555&cs=dkdhs1&s=dhs
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
27. november 2009 - 17:39 #2
tjaaa
den er vel fin nok
du har RAM og 7200 harddisk

men du skal ikke vælge 32bit
Avatar billede justrace Novice
27. november 2009 - 18:47 #3
Tjek med Adobes side om hvilke grafikkort Photoshop understøtter. Dvs. at meget af billedbehandlingen foregår i grafikkortet i stedet for CPU'en, hvilket går betydeligt hurtigere.

Kan den fås med mere RAM, evt 8 GB vil det være godt sammen med 64 bit udgaven af 7'eren.

Skærmen er ALT for lille til at redigere billeder og lave hjemmesider i Dreamweaver. Det bliver enten alt for klemt eller for småt.
Avatar billede DanishDove Nybegynder
27. november 2009 - 18:53 #4
Det er mere end rigeligt til skolebrug. Jeg har en HP Compaq til mit studie. 2,1 GHZ Intel Single Core (ja, du læste rigtigt, single core), 3GB DDR2 RAM, GeForce 8400GS, 15,6" (læs: widescreen med numerisk tastatur). Jeg er selv programmør og designer. Den fungerer uden problemer ved Photoshop, Illustrator, Office osv. Jeg ved godt, at det kun er single core og jeg ville da også gerne som minimum ha' dual core, men har ikke oplevet noget svigt, hvad angår hastighed. Jeg gav' 4.000 kr. for den her bærbar.

Hvis du bare skal bruge den til skolebrug, er en processor på 2.8ghz også mere end rigeligt, jeg ville ikke købe den, da jeg synes den er for dyr og du kan få noget meget bedre for mindre eller lige så mange penge.. men okay.. hvis du vil ofre de penge på den, så go for it, det eneste negative er grafikkortet.

---Ellers så køb da en Mac ;)
Avatar billede haverslev Novice
30. november 2009 - 19:15 #6
Nu henleder linket til Dell ikke direkte en en speciel af dem der er vist der, men går udfa at det er den nederste med Cori7 cpu og med Radeon HD4570 grafikkort - den jeg også henviste til i indlæg  #1.

Hvis ja så er den for det første med bedre CPU, grafikkort, flere og hurtigere ram end Mac`en.
Dog Mac er jo god til grafik programmer, men du skal være opmærksom på, at det grafikkort (NVIDIA GeForce 9400M) der er deri - ER med delte ram, dvs. den bruger ad de 2Gb system ram der er monteret.
Så i det tilfælde vil det være godt med 4gb ram installeret og her er ingen problemer med at udnytte alle 4gb ram, som f.eks windows 32bit systemet har.

Tillige er der forskellen mellem Window og Mac styresytem, hvis du normalt er windows bruger, så kræver MacOS X 10.6 lidt tilvending, samt at der ikke kan køres andre spil på den, end dem der er udviklet til Mac.
Hvis du skal køre spil som er udviklet til windows, så skal der installeres windows også og så køres/installere Boot Camp
http://www.apple.com/support/bootcamp/

Men alt i alt, så ville jeg, hvis jeg skulle vælge af de bærebare der er blev nævnt herinde, vælge den Dell jeg henviser til i 1. indlæg:
Jeg vil foreslå dig, at se på den nederste DELL i dette link.
Den har den nyeste processor - core I7-720QM og den kører mellem 1,6Ghz og op til 2,8Ghz (turbo boost), hvis der er brug for det.
Den har også et bedre grafikkort (nr.73 på listen), hurtigre ram og når du konfigurere den inde på DELL siden, så kan du tillige vælge Win7 pro og stadig holde prisen ned på 7220,- kr.
Du kan endda bestille den med et større batteri 9 cell batteri, istedet for stardar 6 cell batteri - til ialt: 7760,- kr.

http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/B%C3%A6rbare-pc'er/laptop-studio-1555/pd.aspx?refid=laptop-studio-1555&cs=dkdhs1&s=dhs
Avatar billede kelleolsen Nybegynder
30. november 2009 - 19:25 #7
Lige inden du får svar, hvad er forskellen på 6 cell og 9 cell?
Avatar billede haverslev Novice
30. november 2009 - 19:35 #8
Det er "ydeevnen" på batteriet der sidder i den bærebare.
Jo flere celler jo længere tid (timer / miutter) kan du køre på batteriet UDEN den skal lades op.

F.eks kan du køre 2½ time på et 6 Cell batteri ved normal drift og måske op til3½ time med et 9 cell batteri ved samme brug :-)
Avatar billede haverslev Novice
30. november 2009 - 19:54 #9
Tag evt. et kig på denne side om bærebare:
http://www.laptopworld.dk/Koeberguide.html