Avatar billede leonberger Novice
29. november 2009 - 21:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

raid config ændrede usb disk

Hej

Jeg skulle omkonfigurere mit raid5 med 2 volumes (3 diske a 250GB).
Forbinder en extra sata disk via usb adater, og booter med ubcd4win og ghoster/kopierer alle data fra mine to volumes til den externe disk - ingen problemer.
Rebooter og sletter de to volumes, diskene sidder på en ich9 raid controller og opretter to nye volumes i raid 5, og booter, nu kan den sidste disk pludselig ikke ses af controlleren - hiver den af og opretter istedet et mirror med 2 volumes. 100GB og 136GB (fysisk 2x250GB)
Rebooter igen på ubcd4win opretter og formatter de nye drev via diskmanager, rebooter for at restore.
Nu kan jeg ikke få fat i den externe disk med min backup.
Diskmanager viser der er 2 partitioner, uden drevbogstav eller noget, på hhv. 97,65GB og 135,22GB - det ligner mistænkelig meget det jeg lavede på mit raid, men hvordan kan dette ske, denne disk sidder på en USB adater externt?
Flytter disken til en anden controller, internt i pc'en, denne viser det samme dog med bogstaver. Prøver at sætte den extren disk med usb adapten på en anden pc samme resultat - 2 partioner - med bogstav.
Hvis jeg prøver at åbne dem får jeg beskeden at drevet ikke er formatteret om jeg vil gøre det nu - Nej.
De to partioner på raid'et er synlige og tilgænelige.

Det ser ud til at på en eller anden  måde har raid opsplitningen også påvirket mit usb drev, ja jeg skulle have hevet stikket ud til usb drevet, mens jeg lavede raid'et.
Hvordan kan det ske og er det muligt at komme tilbage til det oprindelige format, en partion på 250GB
OS: Win XP.

tia
Avatar billede leonberger Novice
29. november 2009 - 21:35 #1
Glemte lige.
De nuværende partitioner vises hhv. som en partition og et logisk drev ved højreklik.
Avatar billede leonberger Novice
29. november 2009 - 21:52 #2
Sidder og filosoferer lidt.
Vil det være muligt at slette det logiske drev og partitionen, og herefter køre noget partition repair tool?
Er der noget I kan anbefale? Evt. ikke anbefale.
Avatar billede justrace Novice
29. november 2009 - 22:30 #3
Jeg bruger Paragon Hard Disk Manager™ 2009 Suite, og den kan gøre det.

Det skal lige siges at jeg IKKE har prøvet det.

Jeg har kun brugt det til at ændre størrelser osv. og lave klominger med.
Avatar billede Slettet bruger
30. november 2009 - 15:28 #4
TESTDISK kan klare det
Avatar billede leonberger Novice
30. november 2009 - 22:18 #5
Hej

Nu har jeg desværre først set jeres kommentar her til aften, og efter en del søgen igår, fandt jeg frem til GetDataBack som umiddelbart ser ud til at have gjort arbejdet godt.
Min maksine kører da igen.
Skulle jeg rende ind i problemer senere kan det tænkes jeg må ty til jeres forslag.
Som tak for I har gidet læse hele smøren og kommentere, vil jeg dele pointene hvis I smider et svar.

mvh
Jan
Avatar billede leonberger Novice
09. december 2009 - 22:22 #6
aa