Avatar billede marraffay Nybegynder
01. december 2009 - 21:48 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ingen strøm på bærbar!

Hejsa

Jeg har lidt problemer med at få strøm på min bærbar som jeg håber I eksperter kan hjælpe med!

Jeg har i længere tid haft problemer med at køre min bærbare direkte via strømstikket, dette nok fordi den måde jeg havde indrettet computeren og computerbordet så selve opladeren og stikket har været bøjet i et stykke tid. Dette har imidelertig ikke været noget problem førhen i og med jeg bare skulle sætte den "korrekt" i hvis I forstår. Men så igår, så vil ikke lade mere end 5 sekunder af gangen. Lampen lyser i bærbaren i 5 sekunder, så siger computeren "klik" og der går 2 sekunder og computeren lader igen i 5 sek osv.

Ved godt det var en lidt lang smøre, men håber I kan hjælpe mig. I og med det er en Zepto 6625WD jeg har, er det svært at vide hvad jeg skal gøre når nu Zepto er gået konkurs. Er det laderen der er noget i vejen med eller er det selve indgangen på computeren? Har prøvet at komme i kontakt med Zepto dog uden held efter 1½ time i telefonen gav jeg op. Har i nogen gode ideeer???
Avatar billede Chrlol Nybegynder
01. december 2009 - 22:22 #1
Zepto laderne er ikke specielt gode, med hensyn til konkursen kan du håbe på et opkøb der inkludere alle garantier.

mere med hensyn til laderen, når den virker i 5 sekunder kan det indikere at den måske ikke giver nok watt eller at spændingen ikke er høj nok!

prøv at gå ned til en Elektronikforretning, der har opladere med variable spænding også skal du huske at den skal være med den rette watt ellers ødelægger du batteriet!
Avatar billede marraffay Nybegynder
01. december 2009 - 22:43 #2
HejChrlol

Dette er den originale zepto lader som fulgte med computeren. Jeg har ikke skiftet, så for mig at se ligner det en løs forbindelse eller en fejl i selve computeren. Den kan da ikke lige pludselige give nok watt eller lade med nok spænding kan den det? Enten lader den som den altid har gjort eller også gør den vel ikke? Den kan vel ikke lade midt imellem?
Avatar billede thov Forsker
02. december 2009 - 15:24 #3
Hvad sker der hvis du kører uden batteri - altså kun med strøm fra lysnettet ?

Og skulle det være opladeren (som godt kan virke 'delvist'), så skal du finde en med præcis samme spænding, f.eks 20V.
Ampere er ikke så kritiskt - det samme eller mere.
Avatar billede Chrlol Nybegynder
02. december 2009 - 20:00 #4
altså der er 3 mulige fejltyper som jeg ser det, det kan også eventuelt være flere af dem:
-indgangen defekt
-laderen defekt
-software defekt(tror jeg ikke helt på)

så fejlen skal lokaliseres, prøv anden lader for at tjekke om laderen er defekt, prøv at opdatere strømstyrings driver, hvis det hjælper er det en software defekt, det udelukker dog ikke at der stadig er en softwarefejl hvis det ikke virker.
indgangen er lidt sværere at teste, men, du kan eventuelt teste den lidt ved at prøve at holde stikket inde, og måske holde den i andre vinkler i forhold til indgangen.

håber det hjælper lidt, desuden det trick der var med at tage batteriet ud og se om den virker med strøm i.

og det med antal watt i en anden oplader er vigtigt i forhold til batteriet, hvis du skal bruge den i længere tid!
Avatar billede marraffay Nybegynder
03. december 2009 - 15:28 #5
Hej Alle

Jeg har endnu ikke prøvet at køre computeren med batteriet taget fra. Det er lidt svært for mig at lokalisere fejlen når jeg ikke har nogen anden computer at prøve det på eller en anden oplader at teste. However fandt jeg en LiteOn oplader på nettet som jeg har købt og satser (håber på!) at det er den der er noget i vejen med. Fori perioden op til var selv mundstykket på laderen ret ustabil, den skulle vinkles på en bestemt måde før computeren ville modtage noget strøm. Den bestilte oplader burde komme imorgen så kan jeg teste den der og melde tilbage.

EN sidst ting... Min oplader har modelnummeret PA-1900-04. Den jeg har købt hedder PA-1900-24, hvad mon forskellen er og er den forskel mærkbar mon? Spænding og effekt er ens på min og den bestilte model...
Avatar billede thov Forsker
03. december 2009 - 22:43 #6
1900-24 kan erstatte 1900-04 :-)
Det er nok bsre lysnetstikket der er lidt forskel på.
Avatar billede marraffay Nybegynder
04. december 2009 - 21:26 #7
Hej Alle,

Jeg har nu fået en PA-1900-24 model ind, og sørme så om ikke den virker! Det er sku bare fedt at det ikke var selve maskinen der var gået nedenom og hjem, især nu med Zeptos konkurs osv...

Kan lige tilføje at jeg IKKE kunne bruge min gamle oplader UDEN batteriet i computeren...

I skal have tak for jeres tid og jeres hjælp!
Avatar billede Chrlol Nybegynder
05. december 2009 - 16:18 #8
et svar som du ønskede over PM!