Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 20:28 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Kan man skifte Drev bogstavet på sin harddiske (D:)??

Jeg har lige sat en 1.2 gb harddisk i min computer!

D min gamle harddisk var partioneret, har jeg alle mine programmer liggende på (daværende) D:, men nu hvor jeg har puttet den nye harddisk på, kommer DEN op som D:, og pludselig passer registreringsoplysningerne ikke længere da hele kolonnen af drev har forrykket sig (c:d:e:f:g:)

hvad gør jeg for at få mine istallerede programmer til at virke igen?
Avatar billede rabenskralden Nybegynder
16. juli 2001 - 20:35 #1
Du skal lade din gamle harddisk køre som master og den nye som slave
rabenskralden
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 20:36 #2
højreklik på \"denne computer\" gå ind i oversigten over din hardware.
der finder du dine harddiske > properties, her kan du ændre drevbogstavet.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 20:37 #3
>> du kan også køre autodetect i bios og så vælge dem i den rækkefølge du vil have dem i.

eller investér i partition magic.
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 20:37 #4
det skulle den gerne allerede gøre...!!!

jeg har også prøvet at skifte kabel med CD-romen (som nu kører secondary slave)

men nej!!
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 20:38 #5
jamen partitionerne kommer ikke op med drev-bogstaver i min bios, jeg kan kun vælge om de skal være primary secondary osv..
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 20:45 #6
hvis du vil have en lidt \"sjov løsning\" kan du følge mit tidl. svar og frigøre d:
herefter finder du ud af hvad din (tidligere d: hedder nu)

så tilføjer du flg. til din autoexec.bat

subst d: \"Ny_placering\" ->uden klammerne
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 20:50 #7
jelzin> Det lyder acceptabelt....

men forklar lige helt eksakt....

mit gamle \"d:\" hedder nu \"e:\" hvad skriver jeg i autoexec.bat OG hvor...

her er min .bat-fil

PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND;d:\\PROGRA~2\\NUTS&B~2
SET SOUND=d:\\PROGRA~1\\SOUNDB~1
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6

SET SST_SCREENREFRESH=60
SET SST_RGAMMA=0.30
SET SST_GGAMMA=0.30
SET SST_BGAMMA=0.30
SET SST_GRXCLK=57
rem - By Windows Setup - C:\\WINDOWS\\COMMAND\\MSCDEX /D:MSCD001
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 20:50 #8
jelzin> og hvad mener du med frigøre (hvordan gør man det)???

:)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 20:58 #9
ok jeg ved ikke om det virker sådan her (ellers har jeg en løsning der nok virker.... men prøv lige dette her :
PATH=C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND;d:\\PROGRA~2\\NUTS&B~2
SET SOUND=d:\\PROGRA~1\\SOUNDB~1
SET MIDI=SYNTH:1 MAP:E MODE:0
SET BLASTER=A220 I5 D1 H5 P330 E620 T6
subst d: e:
SET SST_SCREENREFRESH=60
SET SST_RGAMMA=0.30
SET SST_GGAMMA=0.30
SET SST_BGAMMA=0.30
SET SST_GRXCLK=57
rem - By Windows Setup - C:\\WINDOWS\\COMMAND\\MSCDEX /D:MSCD001
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys

Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 21:10 #10
jelzin> det virker ikke, desværre!!!!
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 21:12 #11
jelzin> med mindre det virker sådan at det kun er registreringsdatabasen der bliver påvirket af ændringen i bat filen, (og ikke fysisk)??????????????????????????????????
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 21:14 #12
det som subst gør er at den laver en \"falsk\" harddisk
dvs. at hvis man nu sagde subst m: c:\\temp
så kunne man ved at gå ind på det dannede m drev komme ind i c:\\temp som om det var en hdd. i sig selv.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
16. juli 2001 - 21:16 #13
ok så prøv at gå ind og flytte på diskbogstaverne i >>kontrolpanel>>system ind under tildeling (under egenskaber for dine diske) og sørg for at d: står frit.
herefter genstarter du (du skulle nu ikke have noget d: drev), finder ud af hvad e: drevet hedder nu og laver subst til det.
Avatar billede flarsson Nybegynder
16. juli 2001 - 21:19 #14
Man kan IKKE i BIOS fastsætte Harddisk-navne/bogstaver - det er ikke alle OS, der anvender C,D,.....
Windows giver følgende tilordning af
drevbogstaver :
Først den primære partition på 1. harddisk.
Derefter primære partitioner på 2. og evt. følgende harddiske.
Dernæst fortsættes med logiske drev i de udvidede partitions, først HD no.1 , derefter no.2 etc.

En løsning på dit problem er, at den anden harddisk partitioneres (f.eks. med fdisk) UDEN en primær partition, men KUN med en udvidet partition med et eller flere logiske drev.

Derved Bliver drevene i den ny harddisk lagt i \"forlængelse\" af de gamle, men CD-ROM etc. vil få ny drevbogstav.
Avatar billede flarsson Nybegynder
16. juli 2001 - 21:20 #15
PS - jeg glemte at tilføje at jeg selv har anvendt dette princip i Win95 og Win98 SE, til harddiske i en \"skuffe\".
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 21:52 #16
flarsson> betyder det at mine data på drevet bliver slettet??
Avatar billede squadjot Nybegynder
16. juli 2001 - 22:19 #17
ingen af tingene fungerer........

HJÆLP!!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
16. juli 2001 - 23:14 #18
Den letteste måde syns jeg er at definere disken som \"ikke permanent\", så kan der skubbes rundt. Der er den ulempe at enkelte applikationer ikke vil lade sig installere på ikke permanente drev, og at man ikke kan se hvor mang tid det er siden man har kørt f.eks. scandisk.
Avatar billede squadjot Nybegynder
17. juli 2001 - 00:47 #19
mrmox2> hvordan \"skubber\" du rundt på drev-bogstaverner?????
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. juli 2001 - 01:50 #20
under enhedshåndtering findes harddiskene under \"drev\", og hvis du vælger egenskaber for den harddisk der hedder d: og går ind under indstillinger, kan man sætte flueben i \"ikke permanent\", og så bliver \"reserverede drevbogstaver\" aktive for neden. I første omgang sætter du begge til f.eks. f: (skal være ledigt), og efter genstart kan du sætte det til det du vil. det her plejer i hvert fald at virke
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. juli 2001 - 01:51 #21
altdå med at skubbe rundt mener jeg at give drevene forskellige bogstaver for at få det til at gå op
Avatar billede rabenskralden Nybegynder
18. juli 2001 - 01:41 #22
NÅ- nu må du beslute hvor du vil have dit logiske drev liggende. Alle dine programmer er jo i virkeligheden ligegyldige, for dem har du jo på disk.Det der er det vigtigste er jo at få det til at køre. Hvis du har nogle dokumenter og lignende, må du kopiere dem til dit A drev og gemme dem der. Husk at der er garanteret nogle af dine vigtige programmer der kun vil ligge i dit >logiske drev<
Avatar billede klatten Nybegynder
19. juli 2001 - 10:04 #23
squadjot>  HERE IS YOUR ANSWER...

Jeg havde samme problem, men fik følgende løsning:
Årsagen til at din 1,2 gb disk har drevbogstav D, er at den som din anden harddisk har en Primær Partion. Dvs. hvis du smider hardisk mere i, ville den få E.

Brug fdisk til at slette din primære partion på den lille harddisk, og opret så kun en sekundær partion. Installer harddisken som slave (kobles til IDE kablet via det midterste stik). Jeg går ud fra, at du kender fdisk, ellers må du lige give lyd.
Avatar billede klatten Nybegynder
19. juli 2001 - 10:09 #24
Ups...undskyld flarsson, overså dit svar.

squadjot> det virker altså. Kontroller at diskene er forbundet rigtig, og at jumperne er korrekt indstillet.
Når du sletter den primære partion og opretter udvidet dos, så skal du formatere disken...så ja, alle data forsvinder. Derfor, lav lige en backup først !!!
Avatar billede klatten Nybegynder
17. august 2001 - 14:47 #25
squadjot>

Halloooo!! Hvad har du gjort for at få det til at virke?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
18. august 2001 - 01:02 #26
klatten> Er det ikke kun med floppydrev at placeringen på kabler betyder noget?
Avatar billede klatten Nybegynder
18. august 2001 - 02:37 #27
Nej, hvem har bildt dig det ind?
Som flarsson og jeg har beskrevet - det løser problemet!
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. august 2001 - 00:33 #28
klatten> hmm, jeg har bare aldrig tillagt det nogen betydning, stikkene er jo helt ens. Har lige læst lidt på det. Hvis du klipper nr. 28 i stikket mellem hdd, så bliver det slave/master, men ellers tjek http://shop-server.dk/prc_support_goerdetselv_harddisk.html

men det her er jo egentlig lidt uden for emnet