Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 15:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

NAS Server - hjælp til beslutning

Jeg overvejer en NAS.
2 diske, og jeg vil som udgangspunkt køre med RAID 1.

Den skal bruges til:
-Backup af billeder / dokumenter.
-Musik fra TDC play. (Næste step er en Squeezebox duet eller tilsvarende)
- Måske som printserver.

Jeg har ikke planer om, men vil ikke udelukke:
-Privat hjemmeside (Det kan man vist også)
-1 overvågningskamera eller 2.
-Mulighed for at kunne hente billeder / Dokumenter når jeg er væk hjemmefra.

Hvor vigtig er det med processorhastighed og ram, når jeg ikke har tænkt mig at bruge den til filmstreaming o.s.v.
Jeg har kigget på Qnap 219, og Synology 209, er det ok i forhold til mit behov?
Eller er det bedre at gå højere op og tage en QNAP 239 eller synology 209+, så den også kan bruges om 1-2 år?
Avatar billede l3kris Nybegynder
31. december 2009 - 16:45 #1
Jeg har en Qnap 219 og er overordnet tilfreds med den - bruger den til de ting, som du nævner. Jeg havde tidligere en 209 og skiftede den ud med 219'eren pga. større processor-kraft. Det har dog ikke været nogen mærkbar forbedring, tværtimod har jeg nu problemer med netværkskameraet, hvilket jeg ikke havde med 209'eren.
Qnap tilbyder QPKG, altså en mulighed for at installere en masse små software-pakker, hvilket er en god mulighed for at udvide og tilpasse.
Jeg er meget glad for min Qnap, men overvej, om ikke en 210 er lige så god til dit behov...
Avatar billede eyvind Seniormester
31. december 2009 - 17:28 #2
Husk at du ikke kan komme hurtigere ud og ind af huset end din internetopkobling.

Du kunne også overveje en lille computer og lade den være server og stadig med to harddiske (som jo er et must til datasikkerhed)

Et serverprogram vi har kørt med her på vores lille netværk er det gratis linux baserede SME.
Egen mail server
Hjemmeside
styring af netværk
ftp
og gratisdns til at henvise domæne til IP adressen.

Det kræver dog lidt læsning i vejledningen på engelsk.

http://wiki.contribs.org/Main_Page
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 17:29 #3
Netværkskameraet er netop en af de muligheder jeg nok vil overveje..
Virkede det bedre med synology? Eller er der ikke noget med noget licens der skal tilkøbes?
Hvad er det for et kamera du anvender?
Avatar billede jim3000 Nybegynder
31. december 2009 - 17:37 #4
Ja det er rigtigt med den lille computer, det tiltaler mig dog at en NAS ikke bruger særlig meget strøm, jeg har rigeligt med strømslugere i forvejen.
Dernæst er en desideret nas vel relativt "Plug & play" hvor SME er helt nyt for mig. Men det er måske simpelt nok...
Avatar billede eyvind Seniormester
31. december 2009 - 18:01 #5
Ja der er noget mere plug and play over en NAS som dog skal gennem routerens DMZ (lige i gennem) for at kunne tilgås udefra.
Avatar billede spolten Nybegynder
01. januar 2010 - 02:57 #6
Har en 209 og det kører fantasktisk har haft en 109 og en 108j og det hele spiller bare også med kamera. Support fra Synology er også rigtig godt,
Nå men ved ikke om du har prøvet det men du kan logge på en ds 209 + her http://www.synology.com/enu/products/demo/index.php og prøve alle funktioner inden du køber noget

Spolten
Avatar billede jim3000 Nybegynder
01. januar 2010 - 11:33 #7
Tak for linket.
Det ser jo nemt og enkelt ud.
En sjov ting, at man kan aktivere emule download, og så samtidig gøres opmærksom på at man skal overholde gældende love og regulativer...
Der står noget med licenser for kameraerne? Følger licenserne med når man køber en NAS?
Hvad med tilgangen udefra? Eyvind skriver at man skal gennem ruterens "DMZ" er det noget problem? Jeg har firmaopsat router fra tdc, som jeg ikke selv kan pille ved med hensyn til porte o.s.v.
Avatar billede eyvind Seniormester
01. januar 2010 - 11:45 #8
Du har vel en adgang til din router eks. http://192.168.1.1
Og skal så logge på med bruger og pass
For derinde skal du fortælle routeren at der skal være fri passage til NAS serveren.
Det skal jeg nemlig på vores router for at der åbent til ftp.
(vi har dog hjemmeside og mail ude hos web10, for det er nemmere og ikke dyrt)
Avatar billede jim3000 Nybegynder
01. januar 2010 - 12:03 #9
nææ. den kan jeg ikke komme ind på.
Men jeg kan godt komme på min printserver som hedder http://192.168.1.100
Avatar billede jim3000 Nybegynder
01. januar 2010 - 12:06 #10
jeg kører trådløst, er der ikke noget med at jeg skal koble et kabel på routeren hvis jeg skal "snakke med den"
Avatar billede jim3000 Nybegynder
01. januar 2010 - 12:11 #11
jeg kører WPA-PSK, så jeg kan ikke komme på ruteren trådløst..
Nå, men hvis jeg kommer så langt, må jeg tage en snak med tdc om "DMZ"
Avatar billede spolten Nybegynder
01. januar 2010 - 14:01 #12
#7
Ja hvis du skal have flere kamera på skal du købe licens, der følger en kamera licens med Synology serveren som standard. Det er lidt skod man skal ud og bruge penge på det men sådan er det. Du kan se priser her http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=495561
Med hensyn til DMZ så tag en snak med TDC om det som du selv siger, men hvis du vælger DMZ løsning i stedet for og åbne  de enkelte porte (NAT)du skal bruge, så er der en firewall løsning i serveren jeg ville sætte op.
Spolten
Avatar billede jim3000 Nybegynder
01. januar 2010 - 14:39 #13
#12
Vedrørende DMZ/NAT, så er det ikke noget jeg har forstand på endnu i hvertfald, men jeg kan i hvertfald forstå at med synology eller qnap, der er der mange udvidelsesmuligheder.
Avatar billede eyvind Seniormester
01. januar 2010 - 15:52 #14
Alle indstillinger i serveren bør foregå med kabel.
Næsten alle routere har et stik LAN som er til kabelforbindelse.
Adgangs-bruger/kode står i vejledningen til routeren.
Der skal også stå routerens standard adgang http://192.168.x.x
Der er flere måder at bruge ruteren og en af dem er DMZ som faktisk kører uden om ruteren og direkte til din NAS
Men en nyere NAS har også en firewall.

Når og hvis du laver det - så sørg lige for at alle døre ikke står på vid gab, så alle kan kigge ind.
Avatar billede jim3000 Nybegynder
06. april 2013 - 08:22 #15
Hermed lukkes denne..