Jeg har fået arveudlagt en virksomhed med virkning fra 1.1.2010. Jeg har derfor oprettet en nyt regnskab og tilrettet kontoplanen så jeg synes den ligner noget jeg kan bruge. Jeg er også gået igang med at lave nogle driftsposteringer, f.eks huslejeindtægt, ejendomsskat mv. Så langt så godt.
Men jeg kan ikke finde ud af at lave åbningsbalancen. Jeg har for så vidt købt virksomheden for en given sum og vil gerne have købssummen opført som et anlægsaktiv. Jeg har læst noget om manuel indtastning ved opstart af virksomhed, men hvordan gør jeg det? Jeg kun kun se, at jeg kan gå over kassekladden, og den kræver en afstemningskonto. Hvis jeg direkte skriver anskaffelsessummen på konto f.eks 50900 (Mareial anlægsaktiv/Bygninger)får jeg en advarsel om at summasummarum fandt fejl ved gennemgang af kassekladde.
De købte aktiver skal tilføjes under aktiver som Fast ejendom, driftsmidler etc. med den værdi, du har overtaget dem til. Mod posten hertil skal være den konto, du har benyttet som finansiering, eksempelvis, hvis du hat trukket på bankkontoen eller oprettet et lån hertil.
Måden du posterer i kassekladden er, at du bogfører værdierne i debit-kolonnen for aktiverne. Det gøres på hver enkelt tilgangskonto (husk at korrigere for evt. købsmoms, hvis der ikke er moms på de overtagne aktiver). Du skal IKKE have en afstemningskonto. I stedet skal du på en eller flere særskilte linier fordele din finansiering, som du bogfører i kreditkolonnen. Når du er færdig skal de gerne stemme med hinanden, således at din kassekladde balancerer. Så er det muligt at bogføre kassekladden.
Ellers bør du overveje at snakke med din revisor om, hvordan skal optage de nye aktiver i din balance.
Tak for et godt svar. Men jeg har ikke helt forstået det endnu.
Jeg har jo sådan set ikke finansieret virksomheden, men arvet den. Hvorledes forestiller du dig så at jeg skal bogføre finansieringen.
Det må da være muligt at lave en åbningsbalance før man går igang med kassekladden. Kan du ikke prøve helt præcist at give et forslag til hvordan jeg laver posteringerne i summasummarum.
Jeg har forestillet mig at bogføre ejendommen til ejendomsvurderingen, men der er vel intet til hinder for, at jeg bogfører den til en skønnet handelsværdi?
Når der på et tidspunkt kommer ny ejendomsvurdering, hvordan registrere jeg så en evt ændring af aktivets nye skønnede værdi
Jeg kan ikke give dig en helt præcis opstilling af kassekaldden, da jeg jo ikke har alle de nødvendige oplysninger omkring den arvede virksomhed. Men i det omfang, virksomheden er arvet, så må modposten være egenkapitalen.
Uden at kende sagen vil jeg vurdere, at du ikke skal optage en ejendom til handelsværdi, endsige skønnet handelsværdi. Du skal først tilgangsføre den til kostprisen, altså den værdi, du overtager den til. Denne værdi må fremgå af boopgørelsen.
Efterfølgende kan du sådan set godt bogføre ejendommen til ejendomsvurderingen. Her skal du blot være opmærksom på, at du sådanne op- eller nedskrivninger skal ske over egenkapitalen, hvor det er en bunden reserve. Ændringerne må IKKE føres over resultatopgørelsen.
Når du skal bogføre åbningsbalancen kan du med fordel få kassekladden til at vise kolonnerne debet og kredit. Så kan du efterfølgende bogføre din åbningsbalance, som bør fremgå af boopgørelsen. Ellers skal du gøre følgende:
Alle tilgange af aktiver bogfører du i debit-kolonnen i de respektive kategorier. Efterfølgende bogfører du alle gældsposter i kreditkolonnen. Vær dog opmærksom på momsen, hvis der indgår en sådan i åbningsbalancen.
Jeg skal lige høre, om du driver virksomhed i selskab eller personligt? Og er den arvede virksomhed drevet som selskab eller som personlig virksomhed?
Du får lige nogle de (fiktive) nøgletal, jeg ønsker indført i SummaSummarum:
Ejendommen er blevet udlagt pr 1.1.2010 til seneste ejendomsvurdering 1.10.2008 minus 15%
ejd. vurdering 6.000.000, dvs udlagt til 0.85x6.000.000= 5.100.000
Dette er altså min anskaffelsessum (ARV).
Anskaffelsessum minus grundværdi udgør afskrivningsgrundlaget (5.100.000 - 600.000) = 4.500.000 Der er ingen prioritetgæld, eneste gæld er 3 måneders huslejedepositum 120.000.
Når jeg skal udarbejde årsregnskab, har jeg ved udregningen af 'indestående i virksomhed' tænkt mig at anvende den offentlige vurdering. Dvs der skal ske en opskrivning af ejendomsværdien fra 5.100.000 til 6.000.000
Jeg har endelig tænkt mig at indskyde 120.00 kr i ejendommen, således der er dækning for passivet: husledepositum.
Debit på tilgang ejendomme : 5.100.000 kredit på egenkapital/indskud : 5.100.000
Dit indskud er vel blot et indskud på banken? I så fald:
Debit på bank : 120.000 Kredit på egenkapital/indskud : 120.000
Hvis du vil op-/nedskrive på ejendommen skal du oprette to nye konti. Den ene skal være under Fast ejendom (Aktiver) og hedde noget i stil med "Op- Nedskrivning til ejendomsværdi". Den anden skal være under Egenkapitalen (Passiver) og hedde noget i stil med "Bunden reserve vedr. opskrivning til dagsværdi på fast ejendom".
Konteringen ved en opskrivning, som i dit tilfælde vil være: Debit "Op- Nedskrivning til ejendomsværdi" 900.000 Kredit "Reserve....." 900.000
Endelig skal du være opmærksom på, at du IKKE må afskrive på en ejendom, du løbende op- eller nedskriver til handelsværdi.
Mange tak for dine meget grundige svar. Det er omsider gået op for mig, hvordan jeg får oprettet mine statusposter.
Mht din sidste bemærkning:
Endelig skal du være opmærksom på, at du IKKE må afskrive på en ejendom, du løbende op- eller nedskrives til handelsværdi. (eller offentlig ejendomsvurdering)
er jeg noget usikker på hvad der er op og ned.
Jeg er i besiddelse af en stabel årsregnskaber for ejendommen, udarbejdet af et af de store revisionsfirmaer. Her kan jeg følge, hvordan den tidligere ejer har nedskrevet ejendommen. Samtidig kan jeg se, at man ved beregningen af tallet 'Indestående i virksomhed - ultimo' hvert andet år har reguleret saldoen, hvad der svarer til ændringen i den offentlige ejendomsvurdering.
Kan du evt henvise til et skattecirkulære eller lign.
Mht selve afskrivningen starter man jo med at afskrive fra 0-4% af den kontante afskaffelsesværdi, og derefter 0-4 % af den nedskrevne værdi osv. Den årlige afskrivning fratrækkes derefter driftresultatet.
Jeg er klar over, at vi nu har bevæget os udover det rent tekniske i at bogføre i summasummarum, så det er OK hvis vi stopper tråden nu.
Jeg har været meget glad for din hjælp
Mvh Gustav
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.