Avatar billede leonberger Novice
04. februar 2010 - 17:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Defekt MB??

Hej

Min kone har en IBM NetVista, der begyndte at blive langsommere og langsommere, den har man hørt før.
Jeg undersøgte maskinen, slettede alt overflødigt, afinstallerede div. apps., ryddede op i registraringsDB, alt dette kun med ringe resultat.
Der var kun 512MB mem. i som jeg så opgradere til 2GB, det hjalp en periode.
Så klagede hun igen og jeg gik endnu en gang maskinen igennem, og konstaterede at den kun køret 1200 MHz, mod de 2400 den oprindeligt kørte med.
Hvorfor nu det, de nye RAM klodser? Skiftede tilbage til de originale - bios viste stadig kun 1200 MHz.
Prøvede med en 2,8GHz cpu, men den kører bare 1400MHz så det ser ud til at bundkortet har droslet ned til 1/2 hastighed.
En dårlig fobindelse et sted måske? Har haft det meste af hardwaren/kontakter ude og i igen uden held.
Har checket om der var noget i bios der kunne forårsage det, fandt intet.
Støv kunne måske også have indflydelse så mskinen blev renset grundigt.

Nu er mit gæt at det er bundkortet der er defekt, nogen måde at checke så'n et IBM bundkort på?
Helst uden det koster en formue.

Nogen andre ideer til andet kunne være årsagen?
04. februar 2010 - 18:39 #1
BIOS: Load Default Settings ???
Avatar billede leonberger Novice
04. februar 2010 - 19:20 #2
Good point - det har jeg ikke prøvet.
Mener dog bios'en stod til nærmest default, men nu er det prøvet - desværre uden held.
Avatar billede Killervalon Nybegynder
05. februar 2010 - 11:25 #3
Altså en klassisk ting du kunne er at prøve at bruge nCleaner; til at tømme ud i registret, og hvor varm bliver computeren? Altså min pointe er fx. Er der nok Kølerpasta, sådan noget stads :-)
Avatar billede leonberger Novice
05. februar 2010 - 20:40 #4
Tak for input, reg. clean er prøvet med andre værktøjer, har lige prøvet nCleaner og den bryder jeg mig ikke om, man har ikke kontrol over hvad den laver.
M.h.t. thermisk shutdown, så tror jeg ikke det er problemet da det skete inden jeg skiftede cpu, og tro mig køleprofilet sad fast, og på den næste har jeg smurt et tyndt lag kølepasta inden montering.
Avatar billede leonberger Novice
04. marts 2010 - 22:08 #5
Der sker ikke meget, så jeg lukker.