Avatar billede janus_007 Nybegynder
07. februar 2010 - 22:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Volumen og optisk udgang

Jeg har en optisk udgang på mit nye TV, LG, men jeg er ikke helt med på hvordan jeg styrer lyden når jeg gerne vil have den ud igennem seperate højttalere, endsige hvordan det fungerer :)

Så derfor... Kan man så stadig justere lydvolumen selvom det er optisk? Og hvordan og hvad skal man købe for at omdanne optisk til lydoplevelse ud af højttaleren?
Avatar billede Beach Mester
08. februar 2010 - 02:07 #1
En optisk udgang kan sidestilles med en alm. analog linjeudgang. Her ligger altså et "grundsignal" hvis man kan kalde det dette.
Signalet (både det digitale eller det analoge) skal herefter føres til en forstærker som så styre styrken af signalet videre mod højtalerne.
Du kan altså ikke sætte en højtaler direkte til et optisk eller analogt signal og få lyden igennem den vej. Du bliver nød til at forstærke signalet før det føres til højtalerne.

Forøvrigt er den sidste vej fra forstærker til højtaler et alm. analog signal.

Forståligt?

//B
Avatar billede janus_007 Nybegynder
08. februar 2010 - 15:35 #2
Ja det giver mening :)

Dvs. at jeg skal ud og anskaffe mig en forstærker for at styre lyden => hvilket igen giver fjernbetjeningsmareridt + grimme støvsugende elektronikklodser i stuen *GG*
Avatar billede Beach Mester
09. februar 2010 - 03:25 #3
Jeps, lige netop;-)
Men du kan jo så skippe den forstærker/radio/dims du har nu og "ombytte" den med en forstærker med digital ind og ud -gange.
Så lidt ind og lidt ud *S*

//B