Avatar billede hansjacob Nybegynder
11. februar 2010 - 23:38 Der er 10 kommentarer

Automatisk oprettelse af mailforward

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at lave en løsning på mit site, hvor man kunne oprette automatiske forwards.

Sitet er myteam.dk. En gruppe hedder eksempelvis minGruppe og har medlemmerne per, henrik og søren. Når man så skriver en email til minGruppe@myteam.dk skulle den email gerne forwardes til per@whatever.dk, henrik@ofir.dk og soeren@sol.dk.

Hvordan gør jeg det? Er der nogen der kan give mig et godt spark i den rigtige retning?

Jeg forestiller mig, at jeg i mit php script skriver email adresserne ned i en eller flere ascii filer som mail serveren så kan kigge ned i... Men jeg har ærlig talt inden ide om hvordan jeg kommer videre.

Jeg er hosted hos surftown. Skal jeg ud og have min egen mail server eller kan det klares hos surftown?

Jeg glæder mig til at høre noget!

VH Jacob
Avatar billede repox Seniormester
12. februar 2010 - 00:05 #1
Jeg tror bestemt ikke du skal regne med det er noget du kan få lavet hos surftown - sådan nogle steder får man hvad man betaler for!
Det kræver du har adgang til at oprette brugere i deres IMAP/POP3 system gennem CLI'en - muligvis gennem et Perl script. Det har du med garanti ikke adgang til, andet end gennem ders kontrol panel.
Avatar billede hansjacob Nybegynder
12. februar 2010 - 00:32 #2
OK. Så løsningen lyder til at være, at jeg skal skaffe mig en mailserver selv.

Nogen tips?
Avatar billede repox Seniormester
12. februar 2010 - 00:42 #3
Altså, jeg ville nok alligevel betale mig til en VPS eller dedikeret server hvis jeg gik derud; du ville få behov for en udbyder som kunne tilbyde dig et API du kunne oprette mailadresser, forwards og så videre igennem. Jeg ved ikke hvem der tilbyder det udover danhost - http://danhost.dk/produkter/hosted-mailserver/
Men det koster jo altsammen gode penge...
Avatar billede hansjacob Nybegynder
12. februar 2010 - 06:40 #4
Hvad er VPS? Jeg så at surftown reklamerede for det. Er det måske noget jeg kan bruge?
Avatar billede repox Seniormester
12. februar 2010 - 09:05 #5
Din tekniske kunnen bør være på et noget højere niveau end at du kunne finde på at spørge hvad en VPS er, i tilfælde af at du skal bruge en.

En VPS er en skrabemodel af en dedikeret server; det betyder at der er flere der deles om en dedikeret server, men at disse brugeres individuelle setup ikke rigtigt påvirker hinanden.
Det kræver dog at du kan begå dig i en shell på et Linux miljø.

Surftown er stadig meget dyre i forhold til hvad du får til prisen (ligesom nærmest alle andre udbydere i Danmark).

Men VPS er en mulighed, men det kræver en del teknisk kunnen at få det til at virke.
Avatar billede hansjacob Nybegynder
12. februar 2010 - 10:12 #6
Ja, det er rigtigt, at jeg ikke ved så meget om det. Men jeg mener nu ikke det skal afholde mig fra at forsøge. Ellers lærer man jo aldrig noget! Du var vel også novice engang.

Jeg satte min egen Linux server op for ca 3 år siden. Og det fik jeg da til at spille...
Avatar billede majbom Novice
12. februar 2010 - 14:13 #7
-> #6 - så er det jo bare om at komme igang, du kan jo evt starte med at sætte en server op på din egen pc og se om du kan få det til at spille, inden du tegner abb. osv. :)
Avatar billede repox Seniormester
12. februar 2010 - 16:26 #8
#6
Jeg håber du kan se ironien i det du selv siger; selvlært er bedst lært - det er en talemåde man kun når så langt med...

En 'linux server' er jo en bred betegnelse af alle de linux distributioner der eksisterer; om du har sat det ene eller det andet op er sådan set ikke vigtigt.

Jovist, jeg har da været begynder ligesom alle andre - men man kommer ikke langt med 'går den, så går den' mentaliteten som du fremviser.

Lyt til #7 - sæt du bare igang med at stille det setup op du behøver (naturligvis ud fra de præmisser som Surftown stiller til rådighed) og når du har fået det til at virke, så gør du bare det samme på en VPS hos Surftown...
Avatar billede hansjacob Nybegynder
13. februar 2010 - 08:50 #9
Det var også min intension.

Mener nu ikke jeg fremviser går den så går den. Mere 'hvis jeg nu går igang skal jeg nok lære det hen ad vejen'. Der er jo masser af gode hjælpe-sites og howto'er man kan læse i.

Vh jacob
Avatar billede majbom Novice
04. november 2010 - 13:18 #10
lukketid?