Avatar billede pc-gram Nybegynder
15. februar 2010 - 12:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor bruge XHTML?

Jeg har lavet en webapplikation, hvor hastighed og grafisk nøjagtighed på pixelniveau er det vigtigste. Jeg har i høj grad anvendt dirty kodning for at nedbringe størrelsen af den kode, serveren sender ud til klienten.

Om XHTML plejer jeg at bemærke, at det kun er lavet til glæde for autisterne. Men får jeg reelt noget ud af at lave hele mit site om til XHTML. Koden bliver længere, så der går lidt af hastigheden, men er der nogle reelle fordele?

Den første, der giver mig et svar, der kan få mig til at (overveje at) skifte mening, får de 30 points.
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2010 - 14:48 #1
Det undrer mig hvis du mener at koden bliver længere med XHTML - det er i hvert fald meget minimalt hvad de ekstra / tags ved fx billeder koster.

W3, som er dem der sætter anbefalingerne for bla HTML og XHTML, har stoppet udviklingen af XHTML for at sætte fuld fokus på HTML5 og det må kunne tolkes som at det er HTML- og ikke XHTML-vejen de vil gå (selvom der dog formentlig kommer noget XHTML5 i HTML5) - samtidig vil XHTML formentlig lede dig til lidt omkring content-type.

Fordele er der ingen af bortset fra at syntaksen i nogles øjne virker bedre bla fordi alle tags skal lukkes.

Derfor mener jeg at HTML4 er det rigtige valg.
Avatar billede pc-gram Nybegynder
15. februar 2010 - 15:42 #2
Se det var et svar, jeg gerne ville høre. Så behøves jeg med andre ord ikke at ofre kalorier på en XHTML-opgradering af mit site nu, men stille og roligt vente på at 98% af de anvendte browsere er tilstrækkeligt HTML5-kompatible.

(Jeg venter dog lidt med pointuddelingen)
Avatar billede keysersoze Guru
15. februar 2010 - 16:25 #3
Det er i hvert fald min mening - og jeg er ikke den eneste her fra eksperten af den mening; http://dengodekode.dk/xhtml/