Avatar billede helle-j Nybegynder
03. marts 2010 - 13:32 Der er 8 kommentarer

Et-benet postering

Er det muligt at foretage en et-benet postering i Summa og hvorledes gennemføres denne?
Avatar billede uploadit Nybegynder
03. marts 2010 - 13:53 #1
På samme linie.
Gå ind i indstillinger=> og check dine indstillinger for kassekladden.
Jeg går ud fra det er det du mener.
Eller må du lige vende tilbage.
Avatar billede helle-j Nybegynder
03. marts 2010 - 14:03 #2
Det er det ikke. Jeg har brug for at lave en et-benet postering, d.v.s jeg har brug for at kunne bogføre en postering uden modpost - jeg skal kunne kreditere et beløb uden at skulle debitere tilsvarende.
Avatar billede uploadit Nybegynder
03. marts 2010 - 14:25 #3
Kunne det løses ved at oprette en kredit nota, på en debitor konto?
Avatar billede helle-j Nybegynder
03. marts 2010 - 14:51 #4
Desværre ikke - en kreditnota udløser en Debit og en kredit postering. Jeg er klar over for at anvende muligheden skal man være sikker på hvori differencen er opstået eller hvad der er gået galt før man begynder at "lege" med et-benet postering.

Funktionaliteten findes i andre programmer men ligger selvfølgelig ikke lige for at anvende - det er som regel lidt tricky.... så jeg er ret sikker på at det også kan lade sig gøre i Summa så er det bare lige med hvordan.
Avatar billede b_hansen Novice
03. marts 2010 - 14:57 #5
Hvis det er i forbindelse med at få bogført årets resultat på egenkapitalen, så udfører Summa selv denne postering, når regnskabet afsluttes.
Avatar billede helle-j Nybegynder
03. marts 2010 - 15:17 #6
Ja det burde den gøre men det sker bare ikke og derved opstår der en balancefejl på lige netop årets resultat....

Jeg anvender ver. 3 - Professional
Avatar billede freekyzone Nybegynder
04. marts 2010 - 21:00 #7
Jeg tror at du har lavet en fejl i opsætningen således, at der ikke står en konto at overføre årets resultat til, eller også er den som står slettet.

Man kan ikke lave etbenet posteringer - og det skal man heller ikke. Det er direkte i strid med grundprincippet i økonomien om "det dobbelte bogholderi".

Undtagelse: Man kan lavet etbenet posteringer i kreditormodul, debitormodul, lagermodul mv.
Dette skyldes at de moduler ER etbenet posteringer - faktisk er der tale om 3-benet posteringer. En i moduler og de almindelige 2 i finans :-)

Mvh Freekyzone
Avatar billede mr.malmros Juniormester
01. april 2010 - 02:38 #8
Lidt afhængigt af hvorfor du vil foretage posteringen, er der forskællige løsninger.

Hvis det drejer sig om at efterposteringer ikke balancere, er den smarteste løsning at føre posteringen der ikke stemmer retur i det gamle regnskabsår, overføre efterposteringer, oprette en NY konto til den manglende efterpostering både i det nye OG gamle regnskabsår, postere efterposteringen igen og overføre efterposteringer.

Hvis du "bare" vil have en et benet postering, kan samme fremgangsmåde bruges modificeret. Bogfør posteringen i et gammelt regnskabsår modposteret på en konto der ikke findes.

Under alle omstændigheder, er det min erfaring at den bedste måde ALTID er at opspore hvor fejl begynder inden du retter dem.
Og slet akdrig en tom statuskonto før st du er HELT sikker på at der ikke skal flere efterposteringer på.

Mvh Anders