Avatar billede xane Nybegynder
10. marts 2010 - 09:19 Der er 6 kommentarer

Opdel celle til flere celler

Hej

Jeg har lavet en sammenkædning af nogle celler til en celle med anførsel af et komma mellem hver tekst. Jeg vil så gerne splitte sammenkædningen ud i en celle(række) for hvert punkt i sammenkædningen.

Min sammenkædning ser således ud:
"Nord vinduer,Øst vinduer,Syd vinduer,Vest vinduer,Ydervæg,"Valg fri",Linjetab vinduer,Linietab fundament,"

Som så skal splittes ud i hver deres celle fordelt efter komma separationen.

Har forsøgt mig med noget =MIDT og FIND funktioner, men synes ikke rigtig jeg kan få det til at virke.

Nogen der kan hjælpe?

mvh
Xane
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2010 - 09:52 #1
Må det være en makro?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. marts 2010 - 10:29 #2
Hvis ja - så kunne den se sådan ud:

Dim samletTekst As String, splitTekst As Variant
Dim kolonne As Byte, ix As Byte
Sub splitCelleOgFordel()
Rem hent cellen fra A1
    samletTekst = Cells(1, 1)
    splitTekst = Split(samletTekst, ",")

Rem start opsplitning i kolonne 2
    kolonne = 2

Rem hent hver deltekst og sæt i anførte række / kolonner
    For ix = 0 To UBound(splitTekst)
        Cells(1, kolonne) = splitTekst(ix)
        kolonne = kolonne + 1
    Next ix

Rem Tilpas kolonnebredde
    Columns.AutoFit
End Sub
Avatar billede olehen Nybegynder
10. marts 2010 - 11:28 #3
Er det ikke bare at bruge "text to columns" og vælg delimited sæt flueben i komma. klik Finished..
Avatar billede kabbak Professor
10. marts 2010 - 11:38 #4
en forkortet udgave af supertekst, der virker på markerede celler

Sub splitCelleOgFordel()
    Dim C As Range
    On Error Resume Next
    For Each C In Selection
        Range(Cells(C.Row, C.Column + 1), Cells(C.Row, C.Column + UBound(Split(C, ",")))) = Split(Mid(C, 2, Len(C) - 2), ",")
    Next
    Columns.AutoFit
End Sub
Avatar billede xane Nybegynder
10. marts 2010 - 11:53 #5
Det skal helst ikke være en marko.

Jeg det skal være noget der sker automatisk, da jeg henter forskellige data ind i arket fra gang til gang...så det hele skal hele tiden ske automatisk, også gerne uden makro.
Avatar billede xane Nybegynder
11. marts 2010 - 15:29 #6
Kan det så ikke lade sig gøre når det ikke skal være en makro?

mvh
Xane