Avatar billede Bay Smidt Novice
10. marts 2010 - 19:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Nyt hjemme netværksopsætning

Jeg skal have konfigureret et nyt lan.

Udstyr er:

Zyxel P-2602R-D1A (Fullrate)(modem/router)

D-Link DIR-855 (Router og Wi-Fi)

Jeg får tildelt fast IP fra WAN til modem, så dette er okay.

Men jeg har problemer med opsætning imellem modem og router, da jeg ikke opnår forbindelse til internettet når begge enheder er tilsluttet. Så nu har jeg kun modemmet tilsluttede direkte til pc ;-(

Jeg har forsøgt med 192.168.1.1 på LAN side af modem.
Samt 192.168.1.2 på WAN side af router og efterfølgende
192.168.1.3 på LAN side af router.
Jeg har også forsøgt med forskellige subnet som 240.0.0.0. og
255.255.255.0 disse er prøvet både sammen og hver for sig, på begge enheder.

Jeg har også fjernet DHCP tildeling på modem, men det hjalp heller ikke. Statisk ip-adresser på modem, router og pc har ingen virkning.

Hvad vil være den bedste opsætning med ip adresser og subnet og gataway m.m.?!
Avatar billede kgkg Nybegynder
10. marts 2010 - 20:16 #1
1. Sæt din Zyxel til at være DHCP server på LAN siden.
2. Sæt din DLINK til at være DCHP klient på WAN siden.
3. Tlslut din DLINK WAN port til Zyxel LAN port.
4. Tilslut din computer til DLINK routerens LAN port via kabel/WIFI.

På disse produkter er subnetmask altid: 255.255.255.0

Lad IP range/subnet/gateway være det som det står til som standard.

Du skriver:

Men jeg har problemer med opsætning imellem modem og router, da jeg ikke opnår forbindelse til internettet når begge enheder er tilsluttet.

Hvordan er de tilsluttet?
Avatar billede justrace Novice
10. marts 2010 - 20:20 #2
Du kan ikke få en router til at virke med 192.x.x.x ip-adresser på wan-siden, da det er lan-adresser, og derved ikke rout-bare.

Sæt din d-limk til at være accesspoint.
Avatar billede Killervalon Nybegynder
10. marts 2010 - 21:09 #3
Kig efter hvilken ip din Zyxel har, (tilkobl den og skriv i cmd ipconfig - kig efter din forbindelse og gateway, hvis ip'en er det samme som din Dlink, så må du ændre din d-link's ip et sted under settings .p (og siden du nok ikke skal bruge din d-link til andet end accesspoint, så hvis den har sæt den op til det)
Avatar billede Bay Smidt Novice
11. marts 2010 - 17:55 #4
Skal det gøres rigtigt- skal man gøre det selv ;-)

Så jeg fandt selv svaret på fullrate's forum.

For at få deres "skod" modem til at virke via WAN port på
egen router/firewall, skal man bestille omstilling til bridge mode i deres modem/router.
Dette koster en afgift på + Kr. 10,- hver måned!

Her er deres alternative løsningsmodel:

Med Fullrate standard produkt, følger en ikke trådløs router, nærmere betegnet en ZyXEL Prestige 2602R-61.

Denne router har en enkelt LAN-port, som kan bruges til at tilslutte en computer, switch, router o.l.

Ønsker du at benytte din egen trådløse router, sammen med din ZyXEL standard router. Er der flere måder dette kan gøres på. Den nemmeste er at konfigurere denne så den fungerer som et Access Point.

Det gør du ved at at:

1.
Koble et kabel mellem din computer og din egen Router.

2.
Logge ind på din egen router (se dennes manuel for yderligere information) og dernæst ændre dennes LAN IP-adresse til 192.168.1.2.

3.
Slå DHCP-server funktionen fra i den, så din egen router ikke længere uddeler IP-adresser mv. men overlader denne funktion til vores router. Det gøres typisk under LAN-indstillingerne.

4.
Opsætte hvad du måtte ønske af sikkerheds features. (WPA, WEP, MAC-filtrering mv.)

5.
Derefter kobler du din router sammen med vores via det medfølgende gule netværkskabel. Kablet skal kobles fra LAN-porten på vores router til LAN-porten på din egen router. (IKKE LAN til WAN).

Nu vil vores router tildele IP-adresser mv. via din egen router og efterlade denne til at formidle trafikken videre til de forbundne maskiner.
Avatar billede Bay Smidt Novice
11. marts 2010 - 17:56 #5
Så jeg tager lige mine point igen.

Tak for de postet forslag...
Avatar billede justrace Novice
11. marts 2010 - 18:06 #6
Tjah, det var vel også hvad der er blevet fortalt.