Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 14:42 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Linier i tabl ved print til pdf

Hej

Jeg bruger MS Word 2007.
Jeg har et dokumnet med et par tabeller i. Når jeg forsøger at gemme filen som pdf, enten via funktionen i word, eller et par forskellige pdfwriter fra nettet, bliver linierne mellem cellerne i tabellerne helt i skoven.

Nogen der kender en løsning på sådan et problem?

På forhånd tak.
Avatar billede be_nice Juniormester
11. marts 2010 - 14:58 #1
Umiddelbart kan jeg ikke fremprovokere nogen fejl ved at udskrive et dokument med tabeller i - hvis ikke det er et dokument med følsomme oplysninger, er du velkommen til at sende det til mig, så vi kan se om det er lokalt hos dig fejlen ligger.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 15:02 #2
Du må meget gerne se det, men hvor finder jeg din mail?
Avatar billede be_nice Juniormester
11. marts 2010 - 15:07 #3
be_nice sn@bel@ live . dk
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 15:11 #4
Hmm sorry - men er der ikke et @ for meget?
Avatar billede be_nice Juniormester
11. marts 2010 - 15:13 #5
Jo jo - jeg har bare skiftet begge a'er ud med @ - men du skal selvfølgelig kun skrive det en gang :o)
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. marts 2010 - 15:19 #6
Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad "helt i skoven" dækker over, men ifølge min erfaring kan samme tykkelse af tabelstreger i PDF-dokumenter tit se meget uens ud i tykkelsen, når man ser dokumentet på skærmen - og hvis stregerne er tynde, er de somme tider usynlige. Hvis man zoomer op, vil stregerne oftest se korrekte ud, og de udskrives korrekt. Jeg har prøvet flere PDF-programmer - benytter oftest Adobe Acrobat Pro.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 15:26 #7
Er det så det første eller det andet @ der skal udskiftets med a?
Avatar billede be_nice Juniormester
11. marts 2010 - 15:27 #8
Sorry, jeg har vist forvirret dig alt for meget:

be_nice snabela live . dk
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 15:34 #9
Jeg har også prøvet acrobat pro. Det er lidt svært at forklare hvad det er de sker, men her prøver jeg:

Jeg har en tabel med to kolonner. Cellerne er farvet i hhv. grå og sort og linierne imellem er hvide. De rækker hvor cellerne er sorte, er den lodrette linje mellem cellerne også sort (ikke hvid). Når jeg udskriver til pdf, kommer der et hvidt hak ned mellem de to sort celler.

Giver det mening?

Altså:

Grå celle  | hvid streg | Grå celle
Sort celle | Sort streg (med hvidt hak ned som ikke er i word-filen | sort celle

hmmm - se om  det giver mening og om I evt. har et forslag?
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 15:36 #10
:-) Tak. Jeg har sendt dig en mail.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. marts 2010 - 16:19 #11
Jeg kan fremkalde noget, der ligner din beskrivelse.

Jeg har forsøgt dette:
A. I stedet for sort streg mellem sorte celler har jeg ændret til INGEN streg.
B. I stedet for to sorte celler har jeg flettet cellerne.

Test med Adobe Acrobat Pro:
Både A og B ser helt korrekte ud på skærmen ved forøget zoom, og alle tre (altså inkl. din version) ser og 100 % korrekte i udskrift.

Jeg med PDF'en indbygget i Word 2007:
Både A og B ser helt korrekte ud på skærmen ved forøget zoom og i udskrift. Din nuværende løsning giver hos mig en ganske tynd hvid lodret streg i de sorte celler ved forøget zoom og udskrift.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 16:21 #12
Tak. Jeg kigger på det i aften og vender tilbage. Håber at det er ok.
Avatar billede be_nice Juniormester
11. marts 2010 - 16:30 #13
Så har jeg modtaget din fil - og jeg kan se at der kommer nogle trælse streger når filen udskrives til pdf.

Umiddelbart har jeg forsøgt at ændre designet på dine "tabeller" og på den måde kan jeg få "fejlen" til at forsvinde.

Når jeg skriver "tabeller" i anførselstegn, så er det fordi det ser ud til, at det er måden du har lavet disse på, og med den valgte formatering der giver dig problemer.

Du kan under "Design" forsøge at lege lidt med nogle andre tabeller - f.eks. "Lys skygge" og så kan du se at "fejlen" forsvinder når du udskriver pdf.
Avatar billede Slettet bruger
11. marts 2010 - 23:33 #14
Jeg syntes ikke jeg kan få linjerne til at blive helt skarpe uanset om jeg vælger ændre på designet eller vælger ingen streg. Det med at vælge ingen streg mellem de sorte celler har dog gjort resultatet meget bedre.

Hvordan bliver linjerne omkring cellerne helt skarpe?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
12. marts 2010 - 18:32 #15
Mener du, at der stadig er "hak" i nogle streger, der hvor hjørnerne af cellerne støder sammen?
Avatar billede lisbaj Praktikant
13. marts 2010 - 22:56 #16
Hvis jeg var dig ville jeg skrive det i et Excel ark / mappe.
Der er aldrig problemer med rammer og kanter, og man kan sagtens skrive almindelig tekst udenfor de celler som ikke skal fungere som tabel.
Jeg bruger også ofte Excel når en fest-sang med mange vers og mange små billeder skal blandes på en side!!!

VH Lis
Avatar billede lisbaj Praktikant
27. maj 2010 - 23:21 #17
Jeg syntes du skal få afsluttet dette spørgsmål !!!
Avatar billede lisbaj Praktikant
19. september 2010 - 21:05 #18
er denne sag færdig ???
Avatar billede Slettet bruger
06. maj 2011 - 08:50 #19
Lukker