Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:31 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Køre et gammelt 32bit spil på Windows 7 64bit - Hvordan ?

Hey

Jeg har flere gamle originale spil jeg har fundet frem fra mine gemmer da jeg rydede op og blev nostalgisk, og vil gerne prøve at spille et eller flere af dem igen for sjov.

Spillet jeg forsøger med lige nu er > Bloodnet

Men jeg får denne besked :

The version of this file is not compatible with the version of windows you are running. Chick your computers information to see whether you need an x86(32bit) or x64 (64bit) version of the program, and then contact the software publisher

Er jeg virkelig nødt til at installere en 32 bit version af XP eller kan jeg få det til at virke under windows 7 64 bit ?

/Sweet1
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:34 #1
Jeg har søgt via google om hjælp men synes ikke rigtig jeg har fundet noget der kunne bruges :/
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 15:38 #2
Det lyder mere som om det er et 16 bit program.
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 15:47 #3
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 15:58 #4
Ja det er det
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 16:03 #5
Det lader ikke til at kræve Windows (hverken 3.11, 95 eller 98). Prøv derfor at bruge DOSbox.
http://www.dosbox.com/

Jeg anbefaler portable-versionen, som ikke skal installeres (kun udpakkes) og derfor er nem at flytte rundt på.
http://portableapps.com/apps/games/dosbox_portable

DOSbox laver et virutelt DOS-miljø, du kan afvikle dit DOS-program i.

Basic guide til DOSbox.
http://www.dosbox.com/wiki/Basic_Setup_and_Installation_of_DosBox
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:04 #6
Jeg har det originalt med cd, manual og kasse, men kan se det er frigivet så man kan downloade det her :

http://www.abandonia.com/en/downloadgame/201
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:06 #7
Er du sikker på at jeg kan bruge DosBox ? For når jeg skal downloade filen så står der :

Windows  0.73  Win32 installer

Skal det ikke være win64 installer ?
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 16:08 #8
32 bit programmer skulle kunne afvikles fint på en 64 bit CPU. Jeg tror ikke, at DOSbox findes i en 64 bit-version.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:12 #9
Okay jeg prøver det, tusinde tak :D
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 16:25 #10
Sig til, hvis du får problemer med DOSbox. Det er et avanceret program, som kan emulere en del forskellige PC-enheder fra de nostalgiske DOS-dage. :)

Du har cd'en, siger du. Med fordel kan du lave en iso og mounte den i DOBbox som et virtuelt cd-drev.

Kommandoen for at mounte en iso i DOSbox er:
IMGMOUNT D "C:\game.iso" -t iso
hvor C:\game.iso er stien til iso-filen og D er bogstavet på det virtuelle drev i DOS-miljøet.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 16:47 #11
Jeg fik det til at virke, men har nu følgende problemer :

Spillet kører i et dos vindue, hvordan får jeg det til at fylde hele skærmen ?

Jeg har ikke noget lyd på, hvordan får jeg aktiveret mit onboard lydkort ?
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 17:41 #12
Fint at du har fået det til at køre, så er resten finjusteringer. :)

Alt + Enter = skift ml vindue og fuld skærm (Alt Gr kan bruges).

Lyd er lidt mere kompliceret. DOSbox kan emulere forskellige lydkort, hver med forskellige værdier for IRQ, DMA m.m. Det betyder to ting:

1. Sandsynligheden for at finde en konfiguration, som er kompatibel med dit spil, er ret god.

2. Hvis ikke manualen siger noget om, hvilke lydkort der understøttes (fx. SoundBlaster) og hvilke adresser der skal bruges (til IRQ, DMA etc), så er du nærmest nødt til at prøve dig frem.

Indstillingerne for hvilke enheder DOSbox skal emulere, findes i tekstfilen dosbox.conf (DOSBox Portable\Data\settings\dosbox.conf i portable-versionen).

Forklaring til de forskellige indstillingsmuligheder i dosbox.conf.
http://strategywiki.org/wiki/DOSBox/Configuring

Mon ikke du skulle begynde med de forskellige emuleringer af SoundBlaster-lydkort (SB)? De fleste DOS-spil understøtter et eller flere SB-lydkort.

NB. Du kan oprette forskellige conf-filer til DOSbox, så du ikke behøver ændre indstillinger hver gang du vil køre et andet spil.

Kopier den oprindelige dosbox.conf, omdøb kopien til fx. BlootNet.conf, og opret en genvej til DOSbox:

C:\DOSBox Portable\DOSBoxPortable.exe -conf "C:\DOSBox Portable\BlootNet.conf"

Kør fremover genvejen og lad den loade de tilhørende indstillinger. :)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 20:22 #13
Jamen hvad nu hvis det ikke er et soundblaster lydkort jeg har siddende i min maskine ?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 20:28 #14
Der står i manualen :

Sound cards :
Soundblaster, Soundblaster Pro, soundmaster 2, Pro- Audio Spectrum

Music Cards :
Adlib, Roland SCC-1, Roland LAPC-1, Wave Blaster
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 20:59 #15
Wheee fik lyden til at virke, skulle bare lige indstille på soundblaster inde i spillet.

Men når jeg kører spillet i fuldscreen så hakker det helt vildt og kører meget langsomt, og i DOS vindow der kører det fint.

Hvad går mon galt ?
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 21:02 #16
Og kan ikke få den til at acceptere

S:\DOSBoxPortable\DOSBoxPortable.exe -conf"S:\DOSBoxPortable\Data\settings\bloodnet.conf"

Hvor jeg har lagt dette her ind :

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
Mount F F:\ -t cdrom
MOUNT C C:\OLDGAMES
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 21:04 #17
Pointen med emulering vha. DOSbox er, at det er ligemeget hvilket lydkort, du faktisk har. DOSbox giver dit spil et DOS-miljø med et SB-lydkort og Windows XP/Vista/7 sørger for at lyden fra DOSbox bliver spillet på PC'ens lydkort.

Hvis du kigger i guiden til dosbox.conf, så kan du se hvilke SB-lydkort, der kan emuleres.
http://strategywiki.org/wiki/DOSBox/Configuring#Sblaster

Der er 5 forskellige: sb1, sb2, sbpro1, sbpro2, sb16

Dernæst skal du indstille base I/O, IRQ og DMA. Men lidt held kan du vælge disse værdier, enten direkte i dit spil (fx. under lydindstillinger) eller i et tilhørende program til konfiguration af lyd. Du skal have værdierne i dit program til at stemme overens med værdierne i dosbox.conf.

Her er valgmulighederne:
sbbase=220     210, 220, 240, 260, 280
irq=7     3, 5, 7, 10, 11
dma=1     0, 1, 3

Hvis du intet sted kan se hvad de værdier skal være i dit spil, så må du prøve dig frem med at foretage ændringer i dosbox.conf.
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 21:08 #18
Prøv med
Mount D F:\ -t cdrom
så det virtuelle cddrev får bogstavet D.
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 21:16 #19
Du mounter C:\OLDGAMES som C-drevet i DOSbox, fint.

Når du har installeret spillet inden i DOSbox, så følg denne vejledning:

I DOSbox:

C:
cd MPS
cd BNCD
setup

Det vil køre konfigurationsprogrammet (C:\MPS\BNCD\SETUP.EXE). Vælg SoundBlaster som lydkort. Standardindstillingerne er:
IQ: 220
DMA: 1
IRQ: 7

Gem ændringerne i setup.exe og afslut DOSbox.

Skriv værdierne ind i dosbox.conf, start DOSbox igen og kør BloodNet. :)
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 21:18 #20
Øhh du så ikke jeg havde skrevet at jeg havde fået lyden til at virke, men at nu var der 2 andre ting galt ? :)
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 21:30 #21
Nej, det så jeg ikke. :)

Hvad er den anden ting, bortset fra...

Hastighed og grafik i fuld skærm.

Jeg kan kun udpege de relevante linier i dosbox.conf, så må du prøve at justere værdierne, men måske er der ikke meget at gøre.

[sld]
priority=highest,normal

[dosbox]
memsize=31

[render]
frameskip=0

[cpu]
core=auto
cputype=auto
cycles=auto
cycleup=500
cycledown=20

Du bør især se på frameskip og cpu, men prøv også at tildele DOSbox 31 MB RAM under memsize. De må prøve dig frem, for der er ingen facitliste.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 21:35 #22
Wheee fik lyden til at virke, skulle bare lige indstille på soundblaster inde i spillet.

Men når jeg kører spillet i fuldscreen så hakker det helt vildt og kører meget langsomt, og i DOS vindow der kører det fint.

Hvad går mon galt ?

Og kan ikke få den til at acceptere

S:\DOSBoxPortable\DOSBoxPortable.exe -conf"S:\DOSBoxPortable\Data\settings\bloodnet.conf"

Hvor jeg har lagt dette her ind :

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
Mount F F:\ -t cdrom
MOUNT C C:\OLDGAMES
Avatar billede Vandreren Novice
24. marts 2010 - 21:43 #23
Husk mellemrum:

S:\DOSBoxPortable\DOSBoxPortable.exe -conf "S:\DOSBoxPortable\Data\settings\bloodnet.conf"

Jeg kan ikke give dig mere hjælp med bedre performance end jeg har gjort i #21. Prøv dig frem med at ændre værdierne; valgmulighederne er listet i
http://strategywiki.org/wiki/DOSBox/Configuring

Her hos mig kører det flydende i både vindue og i fuld skærm.
Avatar billede Sweet1 Nybegynder
24. marts 2010 - 21:46 #24
Hmm det var da mystisk at du kan og jeg ikke kan, det går helt galt når jeg kører det i fuldscreen :(

Men jeg prøver mig frem, du skal ihvertfald have tusinde mange tak for din hjælp :D