Avatar billede alessandro Nybegynder
06. april 2010 - 20:48 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Netværk tildeler ikke en ip-adresse

Hej alle,

da jeg kom på job i dag og tændte vores gamle stationære maskine med WinXp som er koblet på nettet via en lan-forbindelse, ville den af en eller anden mystisk grund ikke logge på internettet og der poppede ind besked op med med begrænset eller intet internetforbindelse. Når man klikkede på detalijer, stod der noget om at fejlen skyldes at netværket ikke kunne tildele computeren en ip-adresse?!?!? Har aldrig set sådan en fejl.

Og tog jeg stikket ud bag maskinen og satte den i min bærebar med win xp, så loggede den på netværket/internettet med det samme?!

Nogen der har en idé om hvad dette skyldes eller hvad jeg kan gøre for at komme online igen??
Avatar billede leif Seniormester
06. april 2010 - 22:37 #1
Fejl på DHCP server ?
Ikke flere adresser som DHCP serveren må dele ud af ?
Fejl på netkort ?
Avatar billede 220661 Ekspert
06. april 2010 - 23:21 #2
Kan du ikke reparere forbindelsen, ved at højreklikke på netværksikonet i systembakken og vælge reparer?
Avatar billede alessandro Nybegynder
07. april 2010 - 06:29 #3
Nej, den kan ikke reparere forbindelsen :( Tror mest af alt på at det er noget med netkortet, bare underligt hvis det bare går til sådan uden videre..
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 07:51 #4
Har du kontrolleret at DHCP serveren har ledige adresser at dele ud af ?

Mht. at netkortet kan ryge over natten, det er hardware, jeg har set maskiner som har virket den og da de blev genstartet kom de aldrig op igen....
Avatar billede alessandro Nybegynder
07. april 2010 - 08:01 #5
Nej, hvor tjekker jeg det henne? Skal jeg ind i min router?

Lige en rettelse til fejlmeddelelsen:

"Begrænset eller ingen forbindelse. Problemet opstod fordi netværket ikke tildelte computeren en netværksadresse"

Som sagt, når jeg piller netværkskablet ud af den og sætter den til en bærebar, så går den på med det samme. Kan det så stadig være noget med DHCP?
Avatar billede leif Seniormester
07. april 2010 - 08:19 #6
Nu snakker du om en arbejdsplads, det kan være routeren eller en server som håndterer denne opgave.

Om det stadig kan være DHCP serveren så ja, det vil jeg mene. Du kan også prøve at genstarte DHCP serveren.
Avatar billede alessandro Nybegynder
07. april 2010 - 11:12 #7
Hej Lejf,

jeg prøvede at genstarte det hele uden held. Jeg prøvede til sidst at tage alt strømmen fra computeren, idet netkortet blinkede anderledes end på den anden computer. Og så gik den på netværket med det samme. Sådan noget mystisk noget!!!!

Men tak fordi du skrev..
Avatar billede ThomasGordonAA Nybegynder
13. juni 2010 - 20:11 #8
Jeg vil tro du skal låne et andet netværkskort og sætte det i for at prøve og se om det er der fejlen ligger. Hvis det er skal du muligvis ud og invistere i et nyt netværkskort.
Avatar billede alessandro Nybegynder
18. februar 2011 - 11:36 #9
Spørgsmål lukket