Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
07. april 2010 - 09:09 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Computer vil ikke starte!!

Sidder og skal til at skrive projekt og pludselig vil min bærbare computer ikke starte. Når jeg tænder den får jeg et skærmbillede hvor jeg har følgende valgmuligheder:

ESC to enable startup message
F1 to enter system information
F9 to change boot device order
F2 to statup check
F10 to enter setup
F11 to system recovery

Jeg har prøvet alle valgmuligheder men computeren lader mig kun vælge F10

Under fanen Diagnostics har jeg foretaget em "Memory test" som "Passed" og jeg har også foretaget en "Hard disk self test" som ligeledes "passed".

Hvis jeg vælger at gemme ændringerne får et i et par sekunder en sort skærm hvor der blandt andet står "No TMP or TMP has problem" inden computeren genstarter sig selv og det hele starter forfra.

Hvis jeg ikke vælger en af valgmulighederne på det første skærmbillede bliver skærmen hel sort efter ca. 1 minut og venter jeg yderligere ca. 3 minutter genstarter computeren sig selv, hvorefter jeg han se det førnævnte skærmbillede igen.

Der er tale om en HP Pavillion dv6500 med Vista

Jeg vil virkelig være taknemlig for lidt hjælp til hvorledes jeg kan løse denne problemstilling. Jeg benytter computere dagligt, men har ikke stor viden om de tekniske specifikationer, så jeres svar må gerne skæres ud i pap:)

På forhånd tak
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
07. april 2010 - 09:34 #1
Har nu foretaget endnu en "Hard disk self test" og denne gang fikl jeg følgende fejlmelding:"#10008- Replace Hard Disk".
Skal jeg invisterer i en ny Hard disk, eller kan der være andre måder hvorved jeg kan løse problemet??
Computeren er lidt over 2 år så har desværre ingen reklamationsret!!
Avatar billede madand Nybegynder
07. april 2010 - 09:54 #2
Det lader meget til din harddisk er død.
Måske kan det være corrupted filer i filsystemet, men hvis du ikke kan se hvilke filer der er corrupted, så er det som at famle i blinde.

Jeg ville skifte harddisken hvis jeg var dig :)
Men lad os høre nogle flere meninger.
Avatar billede Blackra1n Nybegynder
07. april 2010 - 09:59 #3
det kunne godt være du er kommet til at lave den meget dumme fejl at slå din Harddisk fra i boot menu'en. Den finder du i setup inde under boot. Der er der boot sequence der viser hvad der booter først og sidst. Prøv at se om den er slået fra, eller om den bare ligger sidst. Hvis det er tilfældet skal den være første prioritet (: Håber du fik noget nyttigt information
Avatar billede poko1 Ekspert
07. april 2010 - 10:08 #4
Prøv om du kan klare det med en reperations disk.
http://neosmart.net/blog/2008/windows-vista-recovery-disc-download/
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
07. april 2010 - 10:30 #5
Når jeg går ind under "Boot options" Stårt der følgende:

F10 and F12 delays            0
CD-ROM Boot                    Enable
Floopy Boot                    Enable
Internal Network Adapter Boot  Disable

Hvis jeg derefter vælger "Boot Order" står der følgende:

USB Floppy
ATAPI CD/DVD ROM
USB Diskette on Key
U´SB Hard Drive
!Network Adapter

Er dette den rigtige rækkefølge????
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
07. april 2010 - 10:35 #6
poko1:
Skal jeg vælge 32 eller 64 BIT i forbindelse med download af reperations disk??
Avatar billede poko1 Ekspert
07. april 2010 - 10:44 #7
Tja det er jo kun noget du selv kan finde ud af! jeg mener dette program kan fortælle det.http://www.piriform.com/media/10107/spsetup100.exe
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2010 - 11:00 #8
Jeg har engang haft et lignende tilfælde med fejlen "No TMP or TMP has problem"

Det var IKKE selve HDD der var problemet, med DVD-drevet.

Så prøv at fjerne dit DVD-drev fra maskinen.
Du vender maskinen på hovedet og der er sikkert en skrue der  lige skal fjernes og du kan efterfølgende trække drevet ud.
Hvis maskinen starter korrekt nu, så er drevet defekt og du skal have fat i et nyt.
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
07. april 2010 - 19:20 #9
Så har jeg også prøvet at fjerne DVD-drevet uden held!
Det ender nok med en ny harddisk:(
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2010 - 20:01 #10
Vedr #5
Skulle der ikke være en mulighed for at vælge boot på harddisk i bios???
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. april 2010 - 20:19 #11
Næppe hvis HDD interface er brændt af... - så kan PC´en jo netop ikke se HDD...
Avatar billede 220661 Ekspert
07. april 2010 - 20:37 #12
'Under fanen Diagnostics har jeg foretaget em "Memory test" som "Passed" og jeg har også foretaget en "Hard disk self test" som ligeledes "passed".'
I indlægget står dette, så harddisk har der så været forbindelse med?
Disken kunne jo testes med en sata/ide adapter, for at se om den kunne tilgås.
21. august 2010 - 20:23 #13
<frk-eventyr>: HAR du fået liv i dyret ?
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
24. september 2010 - 08:32 #14
Jeg har ikke fået liv i den igen, ved ikke helt hvordan. Men tak for de mange forslag:) Hvis i vil have point må i lige skrive!!
24. september 2010 - 21:58 #15
Hmmm...

Læg selv et [svar] og EFTERFØLGENDE [Accepter] dit eget [svar] - for at lukke pænt...
Avatar billede frk-eventyr Nybegynder
26. oktober 2010 - 07:16 #16
Lukker lige tråden