Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
12. april 2010 - 14:40 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med boot på Windows XP maskine, blue screen of death fås ved opstart.

Hej,

Jeg har en MS XP pro. SP3. maskine som har kørt upåklageligt igennem flere år, men for ca. 1 månede siden begyndte den at starte op i "blue screen of death".

Fejlen som den skriver er følgende:

----------------------------------------------------------------

Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

Hvis det er først gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:

Controller, om der er vira på computeren. Fjern eventuelle nyligt installerede harddiske eller harddiske controllere. Sørg for at harddisken er konfigureret og afsluttet.

Kør CHKDSK /F for at kontrollere, om harddisken er beskadiget, og genstart computeren.

Teknisk oplysninger:
*** STOP: 0x0000007B (0xF789E524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)

----------------------------------------------------------------

Jeg har forsøgt at få den til at starte op i "fejlsikret tilstand", "fejlsikret tilstand med netværksunderstøttelse" samt "fejlsikret tilstand med commandopromt", men alle 3 giver den blå skærm. (Og ved valg af lognings mode, så fryser computeren under opstarten af XP)

Derudover har jeg forsøgt at tage harddisken fysisk ud af kabinettet og tilsluttet den til en anden maskine (via mit "5in1 Serial ATA (SATA) and IDE 1.8"/2.5"/5.25" Hard Drive To USB2.0 Cable Adapter" værktøjssæt), uden at dette har givet problemer, jeg har fint adgang til alt herpå.

Jeg har lavet en fuld scandisk og en fuld antivirus scanning på hele harddisken, og der er ikke fundet nogle problemer.

Computeren har igennem de sidste 2 måneder haft problemer med at glemme tiden og indstillingerne i BIOS'en, så jeg troede at et nyt BIOS batteri ville løse problemet, men desværre uden held.

BIOS'en finder også fint harddisken og den har en korrekt model og størrelse heri. - Og harddisken har fra starten af været konfiguret til en primær boot partition og en sekundær slave partition.

Jeg har forsøgt at skifte kablet i bundkortet fra én ATA "port" i bundkortet, til en anden ATA "port", men dette uden held, det er forsat samme fejl.

Jeg har forsøgt at boote fra 2 forskellige XP pro (orginale self.) CD'er, men selvom BIOS'en er sat til at have CD-rom-drevet som første boot-device, så virker det som om at den tygger lidt på CD'erne og efterfølgende dropper det igen.

Men jeg har fået computeren til at boote på CD via min "Auto nuke CD" bootable CD.

Der er ikke blevet tilsluttet nyt hardware til computeren (udover USB-pinde) i de sidste 4 år, og der er ikke blevet lavet nogle ændringer herpå, udover de lejlighedsvise Windows Updates og opdateringer til andre programmer herpå (Firefox, Adobe, Office osv.)

Kan I hjælpe mig med at gennemskue hvorfor den ikke længere opfører sig ordentligt?

Med venlig hilsen
_psyduck_
Avatar billede nva Praktikant
12. april 2010 - 15:24 #1
Du har altså scannet harddisken for eventuelle fejl via en anden pc?

Prøv eventuelt at slukke for strømmen på vægkontakten, vent 30 sekunder og start maskinen igen. Jeg ved det lyder som et underligt forslag, men det er sådan min egen startes for tiden. Hvis jeg ikke gør sådan, får jeg diverse underlige fejl - det kan være alt fra grafikkortet, bios, harddisk osv. - men med førnævnte metode, virker den hver gang.
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
12. april 2010 - 15:29 #2
Hej nva,

Jep, jeg har scannet harddisken for fejl på en anden PC, og der er ingen fejl fundet på den.

Jeg har prøvet at tage strømmen mange gange på den, og den har stået uden strøm i 4 dage, uden at dette har ændret på noget.

Jeg har forsøgt at checke kabler og tage diverse kort ud af bundkortet og sætte dem tilbage igen, men uden held, alt sidder deri som det skal.

Med venlig hilsen
_psyduck_
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2010 - 16:51 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
12. april 2010 - 16:53 #4
Prøv at kontrollere dine ram med Memtest86.

Alternativt hvis du har flere ram blokke i, så tag alle ud på nær en (ad gangen) for at kontrollere om det er ram der er problemet.
Avatar billede tfswebguy Nybegynder
12. april 2010 - 19:14 #5
STOP: 0x0000007B opstår som regel ved RAM fejl. (Har oplevet det tonsvis af gange)

Som 220661 skriver, prøv at køre Memtest86 på dine RAM, og se hvad der sker.

Melder den ikke fejl på RAM, så prøv at bruge ÉN RAM blok af gangen, og skift til en anden port hvis den stadig laver BSOD

Det samme med hvis der bliver meldt fejl i Memtest86 - For det behøver ikke nødvendigvis være dine RAM, men evt en RAM port der er defekt - ÉN RAM blok, skift port ved BSOD

Husk også lige hvis du har mere end én RAM blok i maskinen, at forsøge ovennævnte med ALLE dine RAM blokke, så du kan se om og hvis en af dem er defekte
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
18. april 2010 - 09:57 #6
Hej 220661, tfswebguy & helgec,

Jeg har forsøgt at teste alle 4 1GB ram-blokke i computere og indsætte dem enkeltvis og bytte rundt på portene som de sidder i, men uanset hvilken opsætning jeg forsøger, så får jeg forsat ovenstående fejlmelding.

For at forsøge et eller andet, så fandt jeg en anden XP pro. CD og forsøgte at boote op på denne, og her fik jeg en anden mere interessant fejlmelding:

------------------------------------------------------------

Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at forhindre beskadigelse af computeren.

Session3_Initialization_failed

Hvis det er første gang, at du har set denne stopfejl, skal du genstarte computeren. Hvis skærmbilledet vises igen, skal du gøre følgende:
Sørg for, at al ny hardware eller software er korrekt installeret.
Hvis dette er en ny installation, skal du spørge hardware- eller softwareproducenten, om der er windows-opdateringer, som du muligvis har brug for.

Hvis problemet opstår igen, skal du deaktivere eller fjerne hardware eller software, der er installeret for nyligt. Deaktiver nogle indstillinger for bios-hukommelsen, f.eks. Caching eller afskygning.

Hvis du skal bruge fejlsikret tilstand til at fjerne eller deaktivere komponenter, skal du genstarte computeren og trykke F8 for at vælge Avanceret startindstillinger og derefter vælge fejlsikret tilstand.

Tekniske oplysninger:

*** STOP: 0x0000006F (0Cx0000020, 0x00000000, 0x00000000, 0x00000000)

------------------------------------------------------------

Så såvidt jeg lige kan gennemskue på google på denne stopfejl, så er der åbenbart et rootkit problem på harddisken.

Så jeg forsøger at lave en fuld scanning af harddisken igen, og denne gang med "Superantispyware" & "Spybot search and destroy" og så må jeg se om jeg kan finde noget root kit skrammel som på en eller anden måde må være kommet ind på computeren.

Med venlig hilsen
_Psyduck_
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2010 - 10:07 #7
Hvordan får du noget feed back på fejlmeddelelsen? paster jeg den ind, får jeg ikke nogen hits tilbage?
Når den booter, får du så et bip i opstarten?
Du kunne også prøve at scanne med Malwarebytes Antimalware
http://www.malwarebytes.org/
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2010 - 10:55 #8
Du kunne evt. overveje at køre en scanning med KNOPPIX http://www.helgec.dk/knoppix.html
Avatar billede _psyduck_ Nybegynder
23. august 2010 - 19:25 #9
Hej,

Jeg endte med at formatere og reinstallere maskinen med en anden orginal Windows XP home CD, og så virkede alt korrekt.

Der må have været en eller anden defekt på den første orginale Windows XP home CD jeg forsøgte at bruge, for jeg har ikke fået fejlen efterfølgende og nu har maskinen kørt uden problemer siden reinstallationen.

Meget mystisk.

Men tak forsøgene på hjælp!

Med venlig hilsen
_Psyduck_