Avatar billede papacs Nybegynder
16. april 2010 - 13:42 Der er 7 kommentarer

Gammel DDE-server win98 kørsel igennem virtuel PC på en vista maskine fejler

På arbejde har vi en gammel win98 maskine som kan connecte til vores PLC, vha et lille DDE-server program og få live data ind i et excel ark. DDE-server programmet er ikke ret brugervenligt idet det aldrig kommer med meldinger således aner man ikke om det har connected til PLCen eller ej :(

Vi vil gerne bruge denne data, som er temperatur målinger i drivhuse mm.

PLCen er komblet til netværket.

Win98 maskinen har stået på lager i nogle år, men jeg fandt den frem, startede den op, og den virker stadig.

Jeg kopierede filerne for DDE-severen til min vista maskine og forsøgte og starte det op, men det virkede ikke.

Derfor lavede jeg et HD-image af den gamle HD, installerede microsoft virtuel PC og lavede et nyt virtuelt OS vha mit HD image af den gamle pc.

Det starter fint op og kører lige en masse 'det er fundet ny hardware' men derefter ser alt ud som på den gamle pc.
Den virtuelle får også ip-adresse og er kommer fint på netværket.

Men når DDE-seren startes op excel-regnearket som kan modtage dataen startes op får jeg samme fejl som på min vista maskine.

Jeg begriber ikke hvorfor det ikke virker. Nogen der har ideér eller forklaring ?
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2010 - 14:32 #1
det er nok noget gammelt 8/16 bit kode, der driller.
I stedet for virtualpc, så prøv virtualbox fra sun.
Lav en virtuel maskine, og indlæs win98 (det går hurtigere, hvis du har win98 som iso-fil). Jeg ved ikke, om et hd-image i sig selv kan indlæses.
Avatar billede papacs Nybegynder
19. april 2010 - 10:18 #2
Virtualbox staller desværre.
Virtuelbox tager fint imod vdh-filen. windows 98 startup billedet kommer frem, og ligesom windows så skal starte låser den med en sort skærm og intet sker. øv
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2010 - 10:54 #3
i virtualbox - før du starter maskinen, så se lige indstillinger igennem - giv den 512mb ram, og sæt grafikram til maks (128mb).
undlad at bruge avancerede muligheder som fx 3D-acceleration.
Avatar billede papacs Nybegynder
19. april 2010 - 11:10 #4
Det ændrede desværre ikke noget.
Man får lige win98 skræmbillede og se en 10-20sek, og så får man en sortskærm med en markør i toppen der ikke blinker.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2010 - 11:21 #5
kan du starte i fejlsikret tilstand (F8 ved boot)? Det er nok sidste mulighed for at skifte drivere til dem, der nu skal bruges.
Avatar billede papacs Nybegynder
19. april 2010 - 12:27 #6
Jeg kan faktisk starte op i fejlsikret tilstand, men det vil heller ikke virke her. Får samme fejlmelding som når jeg kører i microsoft virtuel pc ( og jeg har brugt et 'nyt' harddisk image i min vituelbox test).
Om det så skyldes fejlsikret tilstand eller ej....???
kunne ihvertfald se jeg ikke fik en ip-adresse i fejlsikret tilstand.

Hvilket jeg får i virtuel pc efter den installere netdriver ved første opstart.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2010 - 12:57 #7
i opsætning/netværk skal der bare være angivet et kort PCnet-FAST III (NAT) - så skulle den køre ud via pc'en kort til nettet.
driver skulle findes på
http://www.amd.com/us-en/ConnectivitySolutions/ProductInformation/0,,50_2330_6629_2403%5E2415%5E2454%5E2486,00.html

jf http://www.virtualbox.org/wiki/User_FAQ
så kan man få en video-driver på
http://www.bearwindows.boot-land.net/vbe9x.htm