Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. april 2010 - 21:29 Der er 10 kommentarer

NAS Raid og Indeksering..

Hejsa..

Jeg har en Synology DS209 med 2 harddiske på 2x1TB. Jeg bruger den generelt til film, musik og familie fotos.

Jeg har pt valgt at køre med JBOD, men kan ikke rigtig beslutte mig om jeg istedet skal køre med RAID 0 eller 1.

Efter at have formateret, overførte jeg 2gb fotos til serveren og et døgn efter loggede jeg ind på photostation for at se om alt var iorden. Jeg lagde mærke til at 70%, vil jeg skyde på, ikke var indekseret. Kan dette være fordi at jeg køre med JBOD er den er så langsom til at indeksere (Serveren står tændt døgnet rundt) ??
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2010 - 21:44 #1
Går ud fra du benytter nyeste DSM (ellers start med at hente den).
Det lyder lidt voldsomt med et døgn. Min 509+er var kun et par timer om +15gb (3 diske i raid5).
Tjek evt. cpuforbruget i ressourcemonitoren mens den indekserer.

Ang. raid, så ville jeg personligt simde dem i et mirror. Du mister naturligvis halvdelen af pladsen, men jeg ser den forhøjede sikkerhed som en investering (personligt har jeg 3x1tb i raid 5 og 2x500mb i mirror, med sync af billeder og dokumenter mellem de 2 raid).
Det er naturligvis en smagssag hvad man ønsker. Men lige meget hvad man vælger så må man gå på kompromis den ene eller anden vej.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
19. april 2010 - 22:55 #2
Jeg har installeret DSM 2.3.

Jeg har lige tjekket, og min ressourcemonitor ligger på..
1. Convert (99.95%) Resten ligger på 0 %.
Hukommelsesbrug ligger på 31% ..

Hvad er så forskellen på Synology's Hybrid (standard) og Raid 1?
Avatar billede chalde Seniormester
19. april 2010 - 23:46 #3
Hybrid er en kombination af flere raidniveauer (raid5 og raid1), men er egentlig først aktuel på deres 4 og 5 bays.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
20. april 2010 - 01:23 #4
Så for mig vil det bedre kunne betale sig at bruge raid 1?

Jeg kan se på et andet indlæg at du også, ligesom jeg, har WRT610N. Hvad ligger din max mb/s fra computer til synology og omvendt?
Min ligger fra pc til Synology 32 mb/s
Og fra Synology til pc 55 mb/s..
Avatar billede chalde Seniormester
20. april 2010 - 08:18 #5
Fandt lige denne tråd: http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=7&t=23411&start=0

Mit ligger på 80MB/s read og 45MB/s ved test med 3gb fil på Win7.
Men der er også lidt mere power i 509eren.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
20. april 2010 - 14:24 #6
Efter at have læst tråden, har jeg skiftet til Raid 1..
Jeg takker mange gange for hjælpen ;)
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
20. april 2010 - 19:53 #7
Har allerede brugt 80% af de 1 TB i raid 1... :S
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
21. april 2010 - 01:26 #8
Et sidste spørgsmål - hvor meget har det at sige, at den ene harddisk på 1TB har 8 mb Cache, 7200 rpm og Sata 300.. mens den nye har 1 TB og 64 mb cache og 7200 rpm og sata 600... ?
Avatar billede chalde Seniormester
21. april 2010 - 07:26 #9
Det er aldrig anbefalelsesværdigt at benytte forskellige harddiske i raid.
Avatar billede Kasniedk Nybegynder
21. april 2010 - 11:42 #10
Så kan det være fejlen ved indekseringen (og måske at den ikke kan bruge sata 600) ? For den står stadig og indeksere..:S