Avatar billede thesqunk Nybegynder
20. april 2010 - 18:59 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

FireWire muligheder med bærbar

Kære Eksperter,

Jeg har planer om at købe mig en Asus bærbar. Een af de to følgende:

ASUS UL30Vt QX030V (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=710520)

ASUS UL80Vt WX077V (http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=762577)

Jeg får imidlertid brug for at forbinde computeren med et FireWire kabel, men ingen af modellerne har indbygget FireWire indgang. (Som udgangspunkt skal jeg bruge en FireWire 4-pin indgang)
Hvilke adapter/kabel-muligheder er der for at løse dette?
Og hvad er mest/mindst optimalt?

På forhånd tak,
Nikolaj
Avatar billede swiatecki Novice
20. april 2010 - 20:15 #1
Udfra hvad jeg lige kan se på specifikkationerne, så har du ikke mulighed for noget indstikskort/udviddelseskort og du skal derfor nok ud i noget USB -> FW adapter

Hvad skal du tilkoble FireWire?
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2010 - 22:22 #2
Og skal man ud i USB > FireWire adapter kan man lige så godt nøjes med USB for så forsvinder hastighedsfordelen ved at bruge FireWire.
Avatar billede johnstigers Seniormester
20. april 2010 - 22:24 #3
Men hvorfor lige den model?
Hvad er dine krav til modellen og til hvilket behov skal den bruges?

Vil da gerne se om jeg kan finde et alternativ :)
Avatar billede thesqunk Nybegynder
21. april 2010 - 06:21 #4
Præcis - og hastigheden kommer til at spille en rolle, da computeren skal kobles til et lydkort med 16 kanaler i et studie. Skal dog langt fra bruge alle 16 kanaler på een gang, men ved ikke om jeg tør satse.

Jeg var bare blevet hooked på den børstede aluminiums-inish bærbaren har - og så størrelsen (under 14"). Synes selv jeg har kigget lidt rundt i prisklassen, men det tynder desværre ud i mængden af bærbare med FireWire stik efterhånden.
Kravene er nogenlunde som de viste, helst ikke under.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
21. april 2010 - 21:29 #5
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=Firewire&sp=products&pid=63540

Er dette en mulighed? Beklager min naivitet, men alle muligheder må jo undersøges.
Avatar billede thesqunk Nybegynder
21. april 2010 - 21:30 #6
Okay, her var jeg lidt for hurtigt fremme. Nevermind.
Avatar billede swiatecki Novice
21. april 2010 - 22:23 #7
Nu hvor du skal bruge det til indspilning af lyd så er det ret vigtigt med massere af CPU og RAM, og en hurtig harddisk skulle er også at foretrække.

Begge bærbare kører med SU-type processorer, hvilket svjh. er low-voltage CPU'er = ikke så meget kraft

Ligeledes er det standard for bærbare at have en harddisk der kører med 5400 rpm.

Derfor synes jeg du skal overveje at købe en stationær til indspilning, du kan få en udmærket maskine til ca 4-4,5k :)
Avatar billede thesqunk Nybegynder
21. april 2010 - 23:02 #8
Nu du kommer med så teknisk et svar, kan jeg lige så godt uddybe mit spørgsmål lidt i din retning.

Jeg hár en stationær computer med alt hvad jeg skal bruge, når tingene skal flyde. Men da studiet, jeg har adgang til, ikke er hjemme hos mig selv, skal jeg have en bærbar jeg kan indspille enkelte spor på og først senere for alvor arbejde med.

Det arbejde jeg tidligere har lavet, har kunnet lade sig gøre på følgende maskine:
http://reviews.cnet.com/laptops/dell-inspiron-1525-laptop/4505-3121_7-32814939.html

Så specs er i dette tilfælde ikke mit fokus - Firewire tilslutningsmuligheden ér. Men tak for den tekniske forklaring.
Avatar billede swiatecki Novice
21. april 2010 - 23:27 #9
Well så er det at finde en PC med enten FireWire / IEEE 1394 interface, de felste pcer kommer med 4-pins og en konverter.

Ellers så har mange bærbare plads til et PCMCIA kort, og der fires PCMCIA kort med firewire
Avatar billede thesqunk Nybegynder
22. april 2010 - 08:23 #10
Ja, det er vel de to muligheder der er.

Det er dette lydkort det drejer sig om:
http://www.focusrite.com/products/saffire/liquid_saffire_56/

Bare for at have det helt på plads, så vil systemet ikke fungere hvis jeg kobler kortet til computeren med en Firewire-USB adapter, vel? Jeg er klar over at hastighedsfordelen begrænses drastisk, men er det muligt at sige om jeg konkret kun kan benytte f.eks. 2 kanaler så?

Hvis ikke, vil du og John så smide et par svar, så jeg kan få lukket?

Tak for hjælpen,
Nikolaj.
Avatar billede swiatecki Novice
22. april 2010 - 17:39 #11
Jeg tror desværre ikke det kan lade sig gøre :(