Avatar billede manu_4ever Nybegynder
26. april 2010 - 09:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mine kortlæsere vil ikke læse mit nye kort…

Jeg har fået et nyt Memory Plus SD-kort.

På kortet står der 4G SDHC Pro-Speed High-Speed transfer.

Jeg kan ikke på mine 3 kortlæsere læse kortet, hverken i Win XP eller Mac OS 10.5.

Er der forskel på hvilke kort de forskellige kortlæsere kan læse??
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2010 - 09:26 #1
Og kortet er formatteret? - ellers skal du lige gøre det først

SDHC er en nyere standard end SD, der begrænsede sig til kort på ca 2GB (let simpelt fortalt - men det går nok :-). Du kan derfor komme ud for enheder, der ikke forstår SDHC kort - eks. PDA´ere eller kameraer af ældre dato.

Men en PC-kortlæser burde kunne læse det, så mit bedste bud er, at det slet ikke er formatteret.

Hvad siger XP´s diskhåndtering?
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
26. april 2010 - 09:46 #2
Kortet er IKKE formateret da min kortlæser slet ikke viser at der er indsat et ekstra medie.

Diskhåndtering finder den heller ikke.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
26. april 2010 - 09:48 #3
Kortet er ikke formateret da hverken Xp eller OSX viser at der er indsat et ekstra medie.

Diskhåntering i XP viser heller ikke noget.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2010 - 10:06 #4
Hvis ikke diskhåndteringen kan se det (husk både at tjekke den grafiske liste og "tekst" listen - den kan gemme sig), må kortet være defekt.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
26. april 2010 - 10:18 #5
Hmm, kortet er nyt.

Jeg har samme problemer med et 8GB kort som bruges i mit kamera. Her vil mine kortlæsere heller ikke læse kortet, men kameraet kan fint. Jeg kan også sagtens overføre billeder fra kameraet med USB kabel.

Dette kort skal dog bruges i en PDA.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2010 - 10:44 #6
Prøv at læse specifikationerne for PDA´en... - HP har f.eks. så vidt jeg ved IKKE lavet en der kan læse SDHC - omend enkelte har held med at få dem til at virke. Jeg har selv leget med et 4GB SDHC for at kunne have både navigator og musik... - den kunne fint læse kortet, og glæden var stor... - næste gang jeg tænde for den, ville den ikke kendes ved kortet. Så kunne jeg formattere kortet i en PC, hvorefter den ville læse kortet igen, indtil næste gang den havde været slukket... - og dermed var leget slut.

Du kunne også forsøge at spore specifikationerne på kortlæseren(e). Disse kunne jo tænkes ikke at være kompatible med SDHC. Evt. prøve at opdatere driveren...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. april 2010 - 10:45 #7
...men jeg mener altså stadig at der burde vises et eller andet i diskhåndteringen.
Avatar billede manu_4ever Nybegynder
18. august 2010 - 13:21 #8
Kortlæserne ville ikke læse så store kort.