Avatar billede kimdolleris Nybegynder
26. april 2010 - 23:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering af datoer fra mysql db

Hej!

Jeg sidder med en lille udfordring. Jeg vil gerne liste en række events efter dato, men også i grupper af måneder.

Ønskesenariet er:

<ul>
<li>April 2010</li>
<li>0404 event</li>
<li>0504 event</li>
<li>0604 event</li>
<li>Maj 2010</li>
<li>0705 event</li>
<li>2105 event</li>
<li>2505 event</li>
</ul>

Her er min php-kode:

$getdata = mysql_query("SELECT * FROM events WHERE dato > '$today' ORDER BY dato ASC LIMIT 200") or die(mysql_error());
    if(mysql_num_rows($getdata) == 0)
    {
        print"Ingen events...";
    }
    else
    {
        print"<ul>\n";
        while($row = mysql_fetch_array($getdata))
        {
            print"<li><a href='#event".$row['id']."'><span class='eventdatelist'>".$row['dato']."</span>".$row['navn']."</a></li>\n";
        }
        print"</ul>\n";

    }

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan jeg får den flettet ind?

Nogen med nogle bud? pft!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 01:47 #1
$getdata = mysql_query("SELECT YEAR(dato),MONTH(dato),dato,navn FROM events WHERE dato > '$today' ORDER BY dato ASC LIMIT 200") or die(mysql_error());

og så lader du din PHP kode udskrive en overskrift hvergang der starter en ny måned.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 01:51 #2
$getdata = mysql_query("SELECT YEAR(dato) AS y,MONTH(dato) AS m ,dato,navn FROM events WHERE dato > '$today' ORDER BY dato ASC LIMIT 200") or die(mysql_error());

og:

$lastyear = -1;
$lastmonth = -1;
while($row = mysql_fetch_array($getdata))
{
    if($lastyear != $row['y'] || $lastmonth != $row['m']) {
          // udskriv $row['y'] og $row['m']
          $lastyear = $row['y'];
          $lastmonth = $row['m'];
    }
    print"<li><a href='#event".$row['id']."'><span class='eventdatelist'>".$row['dato']."</span>".$row['navn']."</a></li>\n";
}
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
27. april 2010 - 11:29 #3
Har prøvet at sætte det ind, men uden held.

Kan ikke lige gennemskue, hvor bliver "måneds<li>'en" smidt ind?

den linie der bliver printet er kun til eventlinierne

pft!

Kim
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 14:50 #4
Du skal erstatte:

// udskriv $row['y'] og $row['m']

med noget der faktisk udskriver !
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2010 - 14:51 #5
Som @arne_v har skrevet:
"// udskriv $row['y'] og $row['m']"

Betyder du selv skal sætte noget ind der.
Alt du vælger at udskrive inde i den IF vil kun blive vist hver gang man støder på en ny månede.
Avatar billede kimdolleris Nybegynder
27. april 2010 - 15:04 #6
Selvfølgelig!

Perfekt!! Tak!

Hvis du lige svarer....

=) Kim
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2010 - 15:08 #7
svar