Avatar billede Dreads Nybegynder
13. maj 2010 - 00:19 Der er 2 kommentarer

Redegør for hvordan man bogfører afskrivningen??

Hej folkens...

Har fået et spørgsmål i min erhversøkonomi på skolen der lyder sådan:

Redegør for hvordan man bogfører afskrivningen??

Altså hvordan man bogfører afskrivning generelt

Hvordan gøres dette??
Avatar billede danco Nybegynder
13. maj 2010 - 01:27 #1
Hvis vi tager som eksempel afskrivning på anlægsaktiver gøres det i praksis således:
Der er indkøbt inventar til en samlet værdi af 220.000 kr. Efter 1. år afskrives der 25.000 kr

11130: Inventar          5200: afskrivning på inventar
---------------          -----------------------------
22000 |                  25000      |
      |                              |

11131: akkumulerede afskrivninger på inventar
---------------------------------------------
                  |    25000
                  |

Det vil altså sige, balancens konto bevares uændret men afskrivningen posteres på 2, dertil indrettede konti. Afskrivningen debiteres på "afskrivning på inventar" som en omkostningskonto og derefter posteres den på "akkumulerede afskrivninger på inventar", som er en passiv konto, ved at kreditere.
Avatar billede danco Nybegynder
17. maj 2010 - 23:23 #2
Mon der sker mere herinde ?