Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. maj 2010 - 12:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

trække to binær tal fra hianden

Lige i øjeblikket går jeg på grundskole i Ballerup på Strøm,styring og it og der skal man lægge binær tal sammen og trække fra hianden, jeg kan godt lægge dem sammen, men minus det er sværre.Læreren siger at man skal låne 2 fra tallet til venstre
-11101 men jeg løber godt nok sur i det.Er der nogen af jer der
  1010 kan fortælle mig en god og nem måde at gøre det på hilsen
10.011 Jørgen  Ps:har google, det men er måske lidt tungnem!
Avatar billede tnoermark Nybegynder
16. maj 2010 - 12:14 #1
Prøv at trække 5 fra 10 (decimal), skriv op at du låner fra 10 og dermed er der ikke flere 10'ere.

Prøv nu at trække 01 fra 10 (binær), skriv op at du låner fra 10 og dermed er der ikke flere 2'ere.

Ved ikke om det er mere forståeligt.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. maj 2010 - 12:36 #2
nej det gjorte det ikke.Det jeg ikke kan forstå er at han siger sæt x ovre det tal du låne fra og skriv 2 ovre hvor det mangler også kan du trække fra,det kan jeg godt finde ud af men når det tal hvor jeg har lån to fra skal låne fra tallet fra venster så går der ged i den.Det er godt nok lidt svær at forklare.
Avatar billede tnoermark Nybegynder
16. maj 2010 - 13:10 #3
det tal du har lånt to fra går på nul og når du så låner to fra det næste tal, står der to igen.

11101
01010

Første: 1 fra 0 går fint = 1
Anden: 0 fra 1, her lånes 2, det medfører 2 fra 1 = 1
Tredje: her står nu 0 fra 0 = 0
Fjerde: 1 fra 1 = 0
Femte: 1 fra 0 = 1
Resultat = 10011

Hjalp det?
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. maj 2010 - 13:48 #4
Ja det hjalp.Det var når jeg havde lånt 2 at jeg ikke kunne se om jeg så skulle låne 2 igen.Så det vil sige at når jeg låner 2 så står der 0 hvor der elles havde stået 1.
Mange tak for en god forklaring og hurtigt svar. Kan du ikke give mig et svar så du kan få dine point!
Avatar billede tnoermark Nybegynder
16. maj 2010 - 14:09 #5
Svar
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
16. maj 2010 - 14:59 #6
Du må lære din lærer hvordan man bruger google
Avatar billede tnoermark Nybegynder
16. maj 2010 - 15:11 #7
Hvad gør du uden internet ksoren2?

Så vidt jeg forstod, var det princippet i at trække tal fra hinanden, der var spørgsmålet og ikke hvordan man skulle trykke på en lommeregner osv.
Avatar billede ksoren2 Nybegynder
16. maj 2010 - 15:19 #8
Uden internet? Så holder jeg fri og går hjem.
Avatar billede jorgenbo67 Nybegynder
16. maj 2010 - 16:07 #9
Jeg er en ældre dreng på 54 år og jeg har aldrig regnet/behov for at regne i binær-talsystem, er god til almindelig 10-talsystem.Jeg er udlært maskinarbejder er blevet fyret efter 12 år på B&W og tænkte at jeg vil prøve noget nyt. (har haft pc som hobby i de sidste 11 år) så nu vil jeg været it-supporter.Men der er godt nok meget der skal læres og huske, men indtil videre er det ok!