Avatar billede RexReptiles Nybegynder
19. maj 2010 - 03:37 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rex Reptiles

Så blev jeg færdig med rex.
der er selvfølgelig en del undervejs endnu af materiale.
men vil lige høre en besøgenes vurdering af siden.

Selve Admin delen drejer sig om et internt besked system samt private foto, salg, i 3 brugergrupper, disse er vurderet af brugerne selv og fundet yderst tilfredstillende, brugerne står også for indholdet som de besøgnede bladre rundt i.

ganske hurtigt screenshot her:

http://www.rexreptiles.com/admineksempel.jpg

men er der småting som burde tages et kig - mangelfuld info eller noget?

Med hensyn til css - er den automatisk efter browser og understøtter 100% IE 7-8 og FF, samt har jeg fået sendt et par screenshots fra safari og chrome som også så okay ud.
det kører ved hjælp af lidt php voodoo til at genkende browsere - og ja jeg ved folk kan imitere andre browsere og slå javascript fra - men de ved jo også hva de laver og har selv valgt problematik - så fuck dem =)

W3C har jeg ik været så grundig med - gik mere efter det virkede i browserne end at få accept fra dem, if it works it works - no matter what anyone says - right?

sikkerheden, er ganske simpel php database styret - nul AJAX kode da jeg ikke behersker det og finder det usikkert at bruge af netop det grundlag, noget jeg burde indføre som ikke er af sikkerheds risko?

konstruktiv kritik tak =)

og på forhånd tak.

http://www.rexreptiles.com
Avatar billede imbanerf Nybegynder
19. maj 2010 - 04:13 #1
Din submenu til venstre, synes jeg personligt, mangler en overhaling (id->contentLeft). Jeg synes det er vigtigt at markere, at det faktisk er links og ikke bare tekst. Den sorte tekst, i mine øjne, skal læses og ikke fremgå som links, hvis de er så betydelige. I hvert fald burde du lige danne nogle overvejelser omkring dette. :)

Skal jeg gå i detaljerne, er der nogle grafiske fejl.
Dine borders i toppen af dine content-boxes fejler en smule i forhold til resten.

Tjek selv; http://www.rexreptiles.com/gfx/boxes_top.png

Løsning:
Brug evt. http://www.rexreptiles.com/gfx/boxes_bottom.png og flip det vertikalt i dit billedredigeringsprogram og brug det så til toppen.

Ellers er siden let overskuelig, dermed sagt, at den ikke er spækket med informationer. Altså, man bliver ikke stresset over, at man skal til at læse en "roman" for at få alt med ;)
Men i adminsektionen vil jeg nok inddele de forskellige oplysninger efter kategori. F.eks. Brugeroplysninger - herunder brugernavn, password, email etc.; Personlige oplysninger - Fornavn, efternavn, Adresse, etc.
Jeg ved godt, at dette er kosmetisk, men det er rart for øjet, når man skiller vandene og bryder teksten samt single-line inputfields etc.

Håber jeg gav dig nogle idéer til forbedringer, ellers er det ganke nydeligt trods det lidt vintage-look. :)
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
19. maj 2010 - 14:43 #2
jeg har rodet lidt med boksene - med hensyn til links er jeg ik helt sikker på hva du mener - i IE8 har jeg prøvet at gøre dem grønlige med sort hover - er det sådan noget vi er ude i?
19. maj 2010 - 18:22 #3
Jeg er enig i imbanerf's vurdering af siden (ud over hans tekniske observationer) at den er let overskuelig, ikke spaekket med informationer, og jeg vil tilfoeje giver et roligt og sagligt indtryk, ingen skrigende farver eller bevaegende billeder der forstyrrer den besoegende's opmaerksomhed.  Og du har undgaaet det reklamebroel der praeger saa mange sites.

Det jeg normalt selv laegger vaegt paa naar jeg kikker paa hjemmesider er om det er tydeligt hvem maalgruppen for siden er (hvem er den ene procent af de tilfaeldige surfere der gerne skulle indfanges) og hvad sidens centrale budskab er.

Ved mit foerste kik paa siden var det mig ikke tydeligt hvem maalgruppen er.  Ved at grave dybere, saasom linket "Om Rex Reptiles," finder jeg formaalet med at samles som avlere, men stadig ikke formaalet med og maalgruppen for hjemmesiden.  Indirekte kan jeg (for eksempel gennem udtrykket "..avlere, nye som gamle..") skoenne mig til to maalgrupper, (a) de der allerede har rimeligt godt fat i det at holde og avle reptiler og som kunne bidrage med erfaring og avlsdyr til de bestaaende "medlemmer" af Rex Reptiles, og (b) nybegyndere i reptilhold og de der har interesse eller er nysgerrige men ikke har taget skridtet til selv at holde reptiler og som Rex Reptiles kunne hjaelpe frem.  Budskabet til de erfarne reptilholdere maa vel vaere fordelene ved samarbejdet, og budskabet til de nysgerrige maa vel vaere at "smitte dem" med glaeden ved ens hobby og informationer der kan lette overgangen til at beskaeftige sig med de dyr som mange (jeg maa indroemme inklusiv mig selv) faar kuldegysninger over.

Men det burde fremgaa direkte af hjemmesidens forside.  Lav for eksempel en rubrik direkte under hovedoverskriften og menu-bjaelken som siger saadan noget som:

"Du holder reptiler som hobby?  Vi er en samling af hobby reptilholdere og -avlere, erfarne som nye, og vi vil gerne i kontakt med dig for at udveklsle erfaringer og avlsdyr, for samarbejde om praktiske opgaver, og for at udbrede kendskabet til ....

Du har interesse for og er facineret af reptiler, men du har ringe eller maaske endnu ingen erfaring i at holde reptiler som husdyr?  Vi tilbyder (hvad vil Rex Reptiler goere for disse?)"

Pladsen til en saadan rubrik kunne du for eksempel faa ved at droppe den venstre navigations box og tilfoeje de faa emner til hoved navigationsbjaelken.  Web statistiken kunne du ogsaa placere et andet sted end paa forsiden.  Hvad angaar navigationsbjaelken, hvis det er korrekt at Rex Reptile's formaal ikke er at saelge (men den avl der foregaar som led i "husdyr" hold giver et overskud) saa burde menu knappen "Saelges" nok placeres laengere mod hoejre.

Naar jeg saa laeser teksten paa "Om Rex Reptiles" saa finder jeg en blanding af information om "foreningen," saa som hvem i er og hvad formaalet er (en samling avlere, avle dyr i selv synes er flotte ...) og information om reptilhold (dyrene foraarsager ikke alergier, grader af pasning).  Jeg kunne taenke mig en saerskilt side med en menu-knap om det at holde reptiler.  Den side kunne svare paa spoergsmaal saa som om det er farligt (giftslanger, fugleedderkopper,) om det er lovligt, at der ikke kendes tilfaelde af alergier (hvis det er korrekt), o.s.v.

Saa en sidste bemaerkning:  Faa laest korrektur paa og arbejd videre med teksterne.  For eksempel i teksten "Om Rex Reptiles" falder jeg over et antal problemer.  Der staar "hinnanden" hvor det skulle vaere "hinanden."  Det lyder mere mundret at sige "Formaalet med at samles er at hjaelpe hinanden.." end "Hele formaalet med at samles er at vi kan..".  Det lyder ogsaa mere mundret, og positivt, at sige: "For os er det en hobby at producere dyr vi selv synes er flotte.  Vi er ikke en forretning der koeber slanger ind med henblik paa videresalg.."  end at sige: "For os er det her kun en hobby, vi er ikke ...."  (Der er ikke noget "kun" ved at have en hobby og kommaet skulle vaere et punktum.)  Den naestsidste linie stiller et spoergsmaal: "Er du selv avler af ...."  Den saetning skal derfor ende i et spoergsmaalstegn, ikke et punktum.

Jeg haaber du maa have nytte af disse bemaerkninger og at du ikke finder mig alt for negativ.
Avatar billede RexReptiles Nybegynder
20. maj 2010 - 01:09 #4
med hensyn til om slanger osv - sådanne emner fortjener plads i et forum, som også kunne blive aktuelt på sigt hvis traffiken øges på siden.

men før den tid vil jeg nok ikke begynde skrive en masse information om hold af slanger og andre krybdyr da der findes utroligt mange steder man kan finde andres bud på hvordan det skal gøres =)

Salg er en nødvendig faktor på siden, men den er ikke formålet - den er en bonus, der blir der handlet, internt og også externt med dyr fra avl og det er tit der folk først trykker =)

Jeg har opdateret teksten på info siden lidt, håber denne er lidt mindre mangelfuld =)
27. maj 2010 - 21:35 #5
Forventer du flere indlaeg paa dette spoergsmaal?  (Chancen for nye indlaeg er ringe paa spoergsmaal der er en god uge gamle og hvor der ikke har vaeret indlaeg i adskillige dage.)  Jeg vil gerne opfordre dig til at lukke spoergsmaalet (eventuelt efter at have indhentet svar fra brugere der har lavet indlaeg i form af kommentarer).  Saa staar spoergsmaalet ikke laengere som aabent i min liste af indlaeg.