Avatar billede ber Juniormester
25. maj 2010 - 01:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp! Jeg har lukket mig selv ude - har ingen privilegier

Sikke noget rod! Jeg skulle forsøge at give to forskellige databaser hver deres brugernavn og password, og vips fik jeg slettet admin - og databaserne er uden for rækkevidde. Nu kan jeg ikke komme ind. Hvordan får jeg mine privilegier tilbage? Jeg bruger xampp.

Pft /ber
Avatar billede arne_v Ekspert
25. maj 2010 - 02:08 #1
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/resetting-permissions.html

viser nogle muligheder for at komme ind og udføre kommandoer i forbindelse med opstart.
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
25. maj 2010 - 02:46 #2
brugte du ikke:
GRANT ALL ON database.* TO 'bruger'@'host' IDNTIFIED BY 'password'    ?

Du kan vel stadig logge ind som 'root' og så det password du gav 'root' under installationen.

Fra cmd skriv;

mysql -u root -p

Så bliver du bedt om password for root. Indtast dette, og du har fuld adgang til hele svineriet.

Hvis du har glemt password for root, tjaeh... ???
Avatar billede ber Juniormester
26. maj 2010 - 08:48 #3
Tak for jeres udmærkede forslag - men jeg endte alligevel med at reinstallere ... I forskellige fora har jeg kunnet se, at jeg ikke er den eneste, der har låst mig selv ude. Send mig et svar, så må I dele de 30 points.

mvh /ber
Avatar billede jesperhgh Nybegynder
26. maj 2010 - 14:26 #4
Næste gang det går galt, så check den link som arne_v postede. Det er nemmere end at geninstallere.

Da arne_v's kommentar vel kommer nærmest på at løse problemet med et glemt root password (og da det vel var dét, som var problemet), så stik ham de udlovede point.

Og husk så altid root password, når du installerer - og log kun ind som root når du skal oprette brugere eller databaser - eller tildele privilegier på databaser.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. maj 2010 - 15:09 #5
svar
Avatar billede ber Juniormester
26. maj 2010 - 21:16 #6
Jeg har givet arne_v points. Men altid glad for hurtig respons. Benyttede i øvrigt lejligheden til at rydde op i databaserne - så et eller andet godt kom der ud af det :-). Jeg bruger roboform, så det var ikke lige det med passwords, der var problemet. Whatever, galt gik det, men root sletter jeg aldrig mere, på spejderære!

Tak for hjælpen. vh ber