Avatar billede bragger Juniormester
01. juni 2010 - 19:30 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk brummer

hejsa

Jeg ahr en SATA HD, der står og brummer/summer (cirka 4 sekunder cyklus). Når jeg starter min PC stopper den under detection af hardiske og DVD'er. men efter nogen tid starter Windows alligevel. Her er harddisken holdt op med at brumme.
Harddisken findes ikke i ovesigten og kan ikke findes af eksempelvis Acronic Disk Director Suite, HDTuneup, Partition Manager eller HDCone 3.8.

Jeg har Dokumenter, familiebilleder og meget andet godt på de 500GB, så jeg er MEGA ked af at den ikke virker.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juni 2010 - 19:35 #1
så er det da godt, at du har en backup af data.
Avatar billede thov Forsker
01. juni 2010 - 21:31 #2
Eller: "Filer som ikke findes i to kopier, er filer man er ligeglad med".

Men noget tyder på, at det er partition/fil tabellerne som er skredet, og her kan TastDisk være til nytte.

Er det en ekstern harddisk, så hent Windows udgaven http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download
Vejledning http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:44 #3
Det lyder som en ekstern HDD. Du kan ikke regne med Disk Director Suite, den har altid været dårlig til at finde eksterne, og nu er den forlængst forældet. Du kan få et bedre program gratis.
Easeus
http://www.partition-tool.com/
eller
Paragon (skal registreres for at få nøglen)
http://www.paragon-software.com/home/pm-express/
Avatar billede valbyly Nybegynder
01. juni 2010 - 22:48 #4
Ps. men jeg er enig i, at Testdisk er et rigtigt godt program. jeg har selv, med vilje, slettet en partition på en ekstern, og gendannet den med Testdisk. Acronis kunne ikke.
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 00:57 #5
Kære alle ovenfor
Det er en intern sata harddisk.
Den Halter maskinen under opstart i cirka 20-30 sekunder, hvor Opstarten/bios finder sata 1 og sata 3, men altså ikke sata 2.
(Heller ikke hvis jeg går ind i bios opsættet.)
Harddisken brummer videre i nogle minutter - også efter XP er helt klar. Det lyder som om den søger/læser og søger/læser uden at kunne få startet rigtigt op.
Den begynder ikke at brumme igen, hvis jeg genstarter.

Harddisken findes ikke under Denne Computer/Administrer
Testdisk 6.11.3 finder den heller ikke, når jeg kører den fra Windows
Easeus Partition Master Home Edition finder den heller ikke, når jeg kører den fra Windows.

Håber det hjælper til yderligere.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 04:44 #6
"...Opstarten/bios finder sata 1 og sata 3, men altså ikke sata 2."

Har du 3 HDD i maskinen, eller er det 3 partitioner på samme HDD?
Hvis der er 3 HDD, hvodan kører maskinen så med 1+3.
Under alle omstændigheder, har du chekket kablerne, eventuelt prøvet med andre?
Hvis der kun er 1 HDD så gå ind i Kommandopromt og skriv
chkdsk /r/f
og tryk Enter. Læg mærke til mellemrummet ved /
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 07:33 #7
Der er 3 harddiske.
Det må være den måde de er sat til bundkortet på, der afgør om de hedder 1, 2 eller 3.
Bundkortet har plads til 4 sata-diske.
Jeg har haft harddiskene af og på ogtjekket kabler - det er ikke det.
Mislyden må være i direkte sammenhæng med problemet. Den fortsætter i cirka 7 minutter efer opstart og så stopper den.

Mig bekendt kan jeg ikke køre chkdsk, når PC'en ikke kan finde harddisken?
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 11:22 #8
Jeg skrev nu også, hvis der kun var 1. HDD. For så var det jo en partition, som det var galt med, selv om HDD var fundet.
Men du fortæller ikke, om den lyd forsvinder, hvis du tager 2 fra og kun kører med 1+3.
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 11:52 #9
Den brummer lige meget hvad.
Det lyder lidt som en mobil, der går i en Clockradio eller PC højtalere -  2 sekunders lyd og 2 sekundes stilhed.
Helt rytmisk.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 12:05 #10
"Den brummer lige meget hvad."
Det lyder som om der er noget galt med bundkortet. Harddiskkontrolleren?
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 12:19 #11
Er du forresten sikker på, at strømforsyningen er i orden?
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 17:30 #12
Ja, alt andet fungerer perfekt:
Styresystem
andre harddiske (også i samme strømstik og samme sata-kabel, som den defekte)
blæsere
kølere
grafikkort

.... you namme it, you got it.

Det er KUN den ene harddisk, der ikke kan læses og ikke ses af systemet.
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 17:32 #13
Valbyly, hvis du mener det almindelige bundkort, så giver det ikke mening. Alt andet fungerer - også på samme plads.
Og det er ikke bundkortet, der siger noget.

hvis du taler om "bundkortet" på selve harddisken - så ved du måske noget, som jeg ikke ved.
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 17:47 #14
Jamen så er det da nemt at stille diagnosen. Kører HDD også dårligt på en anden computer, er den syg. Kører den derimod som den skal, må der nødvendigvis være noget galt med dit bundkort.
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 18:31 #15
Mjaa... jeg må jo sige, at så kvik er jeg også selv.
Men nogle kloge hoveder kunne måske tale med om defekte MBR tabeller (eller hvad det hedder), læsehoveder, der ikke virker, men skal en tur i fryseren ...  eller....eller....
Avatar billede valbyly Nybegynder
02. juni 2010 - 18:46 #16
MBR problem? Nej disken ville under alle omstændigheder stå i Diskhåndtering som ikke allokeret, hvis den er i orden.
Frysning er kun noget man bruger for kort at boote en HDD, som man ellers ikke kan få liv i, for at hive data ud før HDD bliver kasseret. Man skal heller ikke regne med at det lykkes. Det er en nødløsning, ligesom at ryste den eller daske den en med hånden.
Avatar billede bragger Juniormester
02. juni 2010 - 22:46 #17
Men jeg skal stadig bruge indholdet på disken...
Avatar billede valbyly Nybegynder
03. juni 2010 - 01:19 #18
Som thov var inde på #2 kan du forsøge med Testdisk for at se, om disken har mistet filtabellen (partitionstabellen) men som jeg skrev er det bedst at afprøve disken på en anden computer, for hvis disken brummer, er den nok syg desværre.
Ellers prøv at kontakte brugeren helgec, han er ekspert i HDD.
http://www.eksperten.dk/profil/helgec
Avatar billede bragger Juniormester
03. juni 2010 - 08:12 #19
Jeg hr prøvet Testdisk, som jeg skrev i #5, men den kan ikke finde disken - ikke hvis jeg starter op fra Windows i hvert fald.
Måske jeg skal boote fra en disk og så prøve?
Harddisken er ligeså brummende på en anden computer, desværre.
Tror jeg prøver helgec - hvis der ikke er andre forslag?
Avatar billede valbyly Nybegynder
03. juni 2010 - 11:07 #20
Nej Testdisk viser så bare, ar disken ikke er tilsluttet.
Men nu har du gjort det rigtige og prøvet disken på en anden computer, og det at den også der brummer, viser at den er syg.
Hvis dine data er meget vigtige, så må du have en ekspert til at hjælpe dig. helgec´s gode råd er gratis, men det er klart, at hvis han skal have den tilsendt, for at hente dine data ud, koster det noget. Du kommer ikke selv videre med den disk.
Avatar billede valbyly Nybegynder
05. juni 2010 - 00:59 #21
Fandt du ud af noget?
Avatar billede bragger Juniormester
09. juni 2010 - 00:41 #22
jeg er gået i direkte dialog med helgec.
Tak for forsøgene.
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 20:56 #23
Helge C - her er dine gamel point med tak  ;-)
Avatar billede bragger Juniormester
17. august 2011 - 22:06 #24
Undskyld, Valbyly - de er til dig, vil du svare?
Avatar billede bragger Juniormester
20. august 2011 - 12:49 #25
Hej Valbyly, der er point til dig.
http://www.eksperten.dk/spm/911148#reply_7600291