Avatar billede spif2001 Nybegynder
08. juni 2010 - 08:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Virtuel PC'er til installer tests

Hej

Jeg sidder bl.a. med opgaven, at lave installere til mit firmas programmer. Da de er rimelig komplekse, er de lavet i Inno Setup, så jeg selv kan kode en masse. Det går for så vidt fint, men jeg mangler et ordentligt værktøj til at teste mine installere på.

Lige nu tosser jeg lidt rundt på medarbejdernes forskellige OS maskiner (Vista, XP, mine egen Windows 7 64 bit), men hvad jeg gerne ville have, var en flok virtuelle PC'er, som kunne gemmes i forskellige tilstande, så jeg kunne teste med de samme forudsætninger hver gang.

F.eks. 1 XP SP3 jomfruelig og uden noget installeret forud - god til at teste silent install af software krav under hovedinstallationen. Samme XP SP3 med alle software krav til mine programmer installeret (SQL Server, .NET 3.5 SP1 etc.) - god til hurtigt at teste nye installer tiltag. De samme to scenarier til Vista og Windows 7 også - måske endda med 32 bit og 64 bit udgaver. Jeg kunne sikkert komme på en 5-10 scenarier til hvert OS, men det ville sikkert også blive for rodet.

Jeg har leget lidt med Windows 7's XP mode / Virtuelle PC, men jeg synes ikke rigtig det fungerer. Desuden tester det jo hverken Vista eller Windows 7 uden software krav.

Hvordan kommer jeg bedst i gang med sådan en opgave? Hvad skal der bruges og hvor får jeg fat i det?
Avatar billede mrtn Nybegynder
11. juni 2010 - 19:59 #1
Spændende opgave du laver. Jeg har tidligere gjort nogen lunde det samme. Test af .net og sql server installation kræver at man som du siger at en bunke forskellig opdateret OS'er. Jeg vil dog anbefale VirtualBox frem for Virtual PC. Så lav fx en "grund xp", "grund vista" og en "grund 7". Ud fra disse kan du så give dem forskellige service packs osv...

Håber at det kan hjælpe dig igang, med din spændende opgave...
Avatar billede spif2001 Nybegynder
15. juni 2010 - 09:13 #2
VirtualBox virker som et fint værktøj, men kan det virkelig passe, at jeg bliver nødt til at invistere i 1 OS licens per scenarie / virtuelle harddisk?

Det er jo mange OS'er der skal bruges. Grund XP SP3, XP SP3 med softwarekrav, Grund Vista SP 1 32 bit, Grund Vista SP 1 64 bit, Vista SP 1 32 bit med softwarekrav, Vista SP 1 64 bit med softwarekrav, Grund Windows 7 32 bit, Grund  Windows 7 64 bit,  Windows 7 32 bit med softwarekrav,  Windows 7 64 bit med softwarekrav. For ikke at snakke om Home, Premium, Team og Professional editions.

Vi er et lille firma, og det kan da hurtigt blive dyrt med alle de licenser.
Avatar billede mrtn Nybegynder
15. juni 2010 - 17:05 #3
MSDN Professionel er ikke så dyr. Så må du bruge operativ-systemerne til test-formål.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
17. juni 2010 - 11:37 #4
Vi havde søreme et MSDN abonnement, og jeg var inde og kigge efter OS licenser. Der er jo alt hvad hjertet begærer. Jeg mente vi var gået over til en anden Visual Studio abonnementsform, men vi kan da stadig logge ind på MSDN, så...

Nu er jeg igang med at downloade, brænde og installere. det kommer til at tage sin tid, men det bliver et skønt test miljø, når jeg engang er færdig.

Tak for informationen. Smid et svar for at få point.
Avatar billede mrtn Nybegynder
17. juni 2010 - 17:06 #5
Svar...