Avatar billede mike2002 Nybegynder
16. juni 2010 - 23:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tilgå iis7 (Win Server 2008) fra LAN (Ubuntu-maskiner)

Jeg har en WinXP maskine med VMWare server og har nogle forskellige systemer kørende her, bl.a. en Win server 2008 med IIS7.

På min IIS har jeg installeret Umbraco, og det kører som sådan ok, men jeg er løbet ind i et lidt sært problem.

På mit netværk kan jeg få adgang til mit Umbraco site via alle Windows maskiner, men ikke fra mine Ubuntu maskiner.

Er der nogen, der kender til lignende problemer med server 2008/iis7 og ikke-windows maskiner?

(Skal måske lige nævne, at jeg fra Ubuntu-maskinerne sagtens kan få adgang til delte mapper på mine forskellige windows maskiner fra mine Ubuntu maskiner - ved godt at mappedeling er en ting og webserver noget andet...).
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2010 - 04:40 #1
Er IIS/ASP.NET/Umbraco sat til Windows authentication/impersonation?
Avatar billede mike2002 Nybegynder
17. juni 2010 - 17:35 #2
Hej Arne

Er ret ny mht. ASP.NET og IIS, men har lige læst lidt forskellige indlæg rundt omkring om Integrated Windows Authentication (IWA - er det ikke det, du mener?).

Når IWA er slået til, vil kun en windows-bruger med adgang til webserveren få serveret sider. Resten vil blive bedt om at angive et windows brugernavn og en adgangskode. Da dette ikke er tilfældet, tror jeg ikke, at jeg har aktiveret IWA på IIS'en. Medmindre man ikke bliver promptet for bruger/password på en 2008 server, hvor sikkerheden er blevet forhøjet ret kraftigt (såvidt jeg kan forstå)?

Impersonation som jeg forstår det, er noget man sætter op på IIS således at webserveren kan tvinges til at tro, at det er en (autoriseret) windows bruger, der prøver at tilgå webserveren (uanset hvem det faktisk er der prøver at få adgang, sådan her fx:
<identity impersonate="true" userName="SomeDomain\SomeUser" password="apassword"/><!-- specific account --> - klippet herfra -
i web.config filen.
Er det ikke også sådan nogenlunde rigtigt?

Så, Arne, det korte svar er vel: jeg ved det faktisk ikke....
Avatar billede mike2002 Nybegynder
18. august 2010 - 15:49 #3
Nu er det efterhånden noget tid siden jeg rodede med det her, men som jeg husker det, kunne jeg få IIS til at servere sider, når jeg brugte dens NETBIOS-navn i stedet for IP-adressen - selvom det lyder mærkeligt.

Nå det varer ikke så længe før jeg skal til at rode med det igen, og hvis jeg finder ud af noget, poster jeg det her.

Tak for hjælpen, Arne.