Avatar billede dazzy Nybegynder
17. juni 2010 - 21:47 Der er 14 kommentarer

Problemer med css position

Hej derude

Jeg har en side, hvor jeg bruger forskellige position (absolute og relative)
Dette virker udemærket, har en <table> sat til relative for at få en anden tabel til at sarte inden i denne tabel. sådan:

<table style="position: relative;"><tr><tD>

Lalala

<table style"position: absolute; top: 0;"><tr><td>

</td></tr></table>

Her vil jeg gerne have at denne tio er fra den øverstes tabels top og ikke siden top. Dette virker fint, DOG ikke i firefox, virker i chrome og IE..

Nogle løsninger??

:)
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2010 - 22:56 #1
har du et link eller hele koden?
Avatar billede dazzy Nybegynder
18. juni 2010 - 18:21 #2
marc-randrup.dk/test
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2010 - 19:23 #3
Du har rigtig rigtig mange fejl i din kode - http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fmarc-randrup.dk%2Ftest%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 - med så mange fejl kan man ikke være sikker på at noget opfører sig som det skal.

Før du få rettet op på de fejl giver det ikke meget mening at fejlsøge placeringsproblemer - får du alle fejlene løst og problemet stadig ligger der, eller har du problemer med at forstå nogle af fejlene, så vend tilbage.
Avatar billede dazzy Nybegynder
18. juni 2010 - 19:41 #4
ja det har jeg, forstår fx ikke fejlen i dette : height="1000"

den siger jeg skal fjer " men hvis jeg gør det går det først galt ! :)
Avatar billede dazzy Nybegynder
18. juni 2010 - 20:02 #5
Har nu to errors, dette er med det ovenstående problem

Men det virker stadig ikke, kan selvfølgelig være pga det ovenstående problem, men jeg tvivler ærligts talt, ved du hvad løsningen er ? :)
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2010 - 20:32 #6
height og bordercolor er ikke valid at benytte med den valgte doctype - du skal i stedet sætte det vha CSS.

Placeringsproblemet kan formentlig løses ved at benytte positions: absolute i stedet for relative på den td indholdet befunder sig i. Men generelt må jeg desværre sige - med al respekt - at det ikke er vanvittig solid kode du har brygget sammen og det er årsagen til dine mange problemer.
Avatar billede dazzy Nybegynder
18. juni 2010 - 20:34 #7
Hvordan vil du så få en kasse til at ligge et bestemt sted ? :)

fx:

<        kasse          >

  < kasse>    <kasse>
Avatar billede keysersoze Guru
18. juni 2010 - 20:40 #8
jeg ville først og fremmest benyttes divs - tables benyttes til opsætning af tabuleret data, ikke til design. Du benytter en masse attributter frem for CSS og den CSS du har ligger inline hvilket gør koden mere uoverskuelig.
Avatar billede dazzy Nybegynder
18. juni 2010 - 20:43 #9
ok, nu har jeg dog ingen erfaring indenfor divs, jeg synes dog at bruge css inline gør det mere overskueligt for mig :), nemmere at holde styr over, (min mening ;)
Avatar billede ASPAmatoer16 Nybegynder
21. juni 2010 - 01:12 #10
Undskyld, men er det mig der overhovedet ikke forstår hvad du mener??
Du snakker om du vil have en tabel inde i en tabel? Hvad er dit problem med det, og hvorfor overhovedet benytte style="position:absolute/relative" hvis du blot skal have en tabel inde i en tabel - hvor du så har den 2. tabel til, at ligge øverst i den 1. tabel?
Det lyder lidt forvirrende men hvorfor ikke bare tage en standard som denne og så bare indføre dine dataer du skal have der, sammen med dine css class'??

<table width="500" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
  <tr>
    <td  valign="top">

    <table width="100%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0">
      <tr>
        <td>&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr>
        <td>&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr>
        <td>&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr>
        <td>&nbsp;</td>
      </tr>
      <tr>
        <td>&nbsp;</td>
      </tr>
    </table>

    </td>
  </tr>
</table>
Avatar billede dazzy Nybegynder
22. juni 2010 - 10:26 #11
problemet lagde i at jeg havde et billede og en tabel, disse skulle gerne ligge helt tæt og "røre ved hinanden" så der ikke var noget mellemrum..

Når man så laver dette:

<table><tr><td>
<bilede>
</td></tr>
<tr><td>
Kasse der er blå
</td></tr></table>
er der et mellemrum

Men ligemeget nu, har lavet det med div tags
Avatar billede ASPAmatoer16 Nybegynder
22. juni 2010 - 11:08 #12
Øhm, det er lige netop dette Cellspacing og cellpadding gør.. Så der ikke er noget mellemrum.
Simpel html
Avatar billede keysersoze Guru
22. juni 2010 - 17:56 #13
Ved indsættelse af billeder kan der faktisk godt være mellemrum selvom cellpadding og -spacing er sat - men det kan let klares ved at opsætte HTML'en korrekt og/eller style billedet korrekt.
Avatar billede ASPAmatoer16 Nybegynder
22. juni 2010 - 22:57 #14
Ja, uanset hvad behøver man da ikke, at gøre det mere indviklet end det er :)