Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 12:48 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Computer starter ikke - men bipper

Hej!
Nu har jeg gjort en masse forskellige forsøg hele natten, men kan stadig ikke tænde min computer.

Den virkede i går, hvorefter jeg flyttede den, og nu kan jeg slet ikke tænde for den.

Bundkortet er et ASUS Commando. Når computeren starter op kommer der ganske vist nogen bip, men ikke i en kode jeg kan finde skulle betyde noget. (den bipper først tre gange med lang pause imellem, derefter tre gange igen med lang pause, hvor det midterste bip er en højere tone, til sidst bipper den hurtigere og hurtigere)

Jeg har forsøgt:
At resette BIOS
At tage een RAM-blok ud, prøvet den anden o.s.v.
Koble alting fra og koble det til igen en ad gangen
Tage det lille runde batteri ud og skiftet det
-Alt sammen uden resultat

Computeren modtager strøm og jeg kan høre CD-drev og harddiske spinne op

Jeg må indrømme at jeg er løbet tør for ideer til hvad der kan være galt nu...?!

-
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
20. juni 2010 - 13:04 #1
Hmm... Har fixet flere af disse bip-problemer ved at skifte bundkort i maskinen... Stationær eller bærbar?
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 13:10 #2
Det er en stationær. Det er selvfølgelig muligt at bundkortet er helt dødt. Det ville jeg være ret ked af og undrer mig da også, da computeren virkede fejlfrit i går aftes...
Avatar billede peternoltus Novice
20. juni 2010 - 13:32 #3
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 13:50 #4
Tak, Det er en AMI bios. Jeg har kigget i guiden og ingen af koderne passer på de bip jeg får. (hvis man endelig skulle tage een af dem kunne det være at det var RAM'en. Den har jeg forsøgt at skifte uden resultat)

...og jeg har forresten også forsøgt at udskifte strømforsyningen. Det gjorde heller ingen forskel.
Avatar billede Helbo-DK Juniormester
20. juni 2010 - 14:48 #5
Mon den har fået en eller anden form for stød/slag under flytningen?
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 15:19 #6
Jeg syntes vi var meget forsigtige, men jo, det er da muligt ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2010 - 15:39 #7
Og du koblede alle forbindelser fra den, når den var lukket ned ikke? Ikke alle enheder kan lide, man afkobler og tilkobler med spændig på. Der er risiko for at bundkort går sig en tur hvis det gøres med strøm på. Kun usb er beregnet til at konnekte og diskonnekte medens maskinen kører.
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 15:49 #8
ja, der har ikke været strøm på mens jeg skilte ad. Strømkablet har endda været trukket helt ud af maskinen
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2010 - 18:05 #9
Beeper den med keyboard tilsluttet? Prøv et andet board.
Kn en tast hænge på det, så det laver kludder i det?
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 18:20 #10
Har lige prøvet både helt uden et keyboard samt med et andet tilsluttet. Det gjorde ingen forskel, hverken det ene eller det andet desværre. Men ellers et ret godt bud...

Jeg kan lige tilføje at jeg faktisk HAR fået den til at boote op med en startskærm en enkelt gang for lidt siden. Det var tilstrækkeligt til at jeg kunne komme ind i BIOSen, som jeg bare satte alt på default. Derefter skete der ingenting, og næste gang jeg prøvede at genstarte er den tilbage hvor jeg begyndte.

Jeg kan ikke forklare hvorfor den pludselig kom med noget. Jeg havde bare trykket reset cmos, og det trick virker tilsyneladende ikke to gange... ;)

Desuden har jeg lige forsøgt med en helt udefrakommende RAM-blok, venligst udlånt af min bror. Det var også uden resultat.
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
20. juni 2010 - 18:35 #11
Okay! Et mindre gennembrud! ;)  :

Efter at have udskiftet grafikkortet kan jeg få computeren til at boote op (uden bip).
Men! Nyt problem: Nu vil den ikke loade styresystemet. Den når altså med andre ord igennem opstarten og jeg kan se at harddiskene bliver fundet, men derefter bare sort skærm.
Avatar billede Jensen DK Novice
21. juni 2010 - 07:48 #12
Syntes ikke at jeg kan se nogen steder hvilket styresystem du bruger, men boot op på installationsskiven og vælg R for reparer første gang du får muligheden og kør så en CHKDSK vejledning her.
Den er til XP men Vista er noget af det samme.
Læg din XP cd i drevet og boot op på den, tryk på en tast for at fortsætte  første gang du får mulighed for det tryk på " R " for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren, skal kun gøres
Hvis du vil afslutte nu.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)
Har du kode så indtast og tryk enter.

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER ) husk afstand mellem c: og /
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Uden XP skive.
Gå i start, kør og skriv cmd klik enter, du kan nu ud for den blinkende Kørser skrive chkdsk /f/r klik enter, du bliver nu
spurgt om du vil udføre handlingen ved næste genstart, tast j for ja, så skriver du exit og klik enter
Genstart nu,  lad den køre færdig, kan tage ½ til en time.
Avatar billede Roede_KS Nybegynder
21. august 2010 - 18:53 #13
Fejlen aldrig fundet. Computeren endte til service og fik udskiftet flere dele.