Avatar billede wickedd Juniormester
26. juni 2010 - 02:59 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

På php til at tilføje numre op til et specifikt nummer

Halløjsa, jeg mangler lige en til at forklare mig hvordan man kan få php til at genere et nummer op til et specifikt nummer.

F.eks har jeg sat nummeret til 100, derfor vil jeg gerne ha php til at lave numre fra 1 op til 100 helt automatisk.

Hvis jeg sætter nummeret til 123 så skal den lave numre op til 123 osv.

Tak for hjælpen!
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2010 - 03:16 #1
En for løkke??
Avatar billede majbom Novice
26. juni 2010 - 07:41 #2
<?php
$max = 100;
for($i=1;$<=$max;$i++){
  echo "nr. ".$i."<br>";
}
?>
26. juni 2010 - 08:02 #3
splazz, du skippede vist en i

for($i=1;$i<=$max;$i++){
Avatar billede majbom Novice
26. juni 2010 - 08:40 #4
-> christian - ja det gik lige stærkt nok ;)

takker!
Avatar billede showsource Seniormester
28. juni 2010 - 00:06 #5
Måske spørger er ude efter et array ?

function make_num($antal) {
return range(1,$antal);
}

$mynumbers = make_num(123);
Avatar billede majbom Novice
28. juni 2010 - 07:07 #6
måske spørger slet ikke har brug for noget?
29. juni 2010 - 05:26 #7
wickedd, du stillede spoergsmaalet og du takkede paa forhaand, men du undlod at takke, eller reagere, paa de indlaeg der kom.  Hvis du i mellemtiden selv fandt loesningen saa post loesningen her som fremtidig reference for de der soeger paa lignende problemer.  Ellers bed om svar fra den/de som du skoennerhar hjulpet (mit eget indlaeg var et 'side-indlaeg' der ikke skal have points,) og hvis du ikke kunne bruge indlaeggene saa forklar hvorfor de ramte ved siden af.  Hvis det i mellemtiden er lige meget saa luk spoergsmaalet saa det ikke laengere staar som aabent i min (og andres) liste af indlaeg.  Please.
Avatar billede wickedd Juniormester
03. juli 2010 - 14:05 #8
Hejsa! Undskylder for det sene svar, mit grafikkort var gået godt og grundigt i stykker så jeg har ikke haft mulighed for at tjekke svarindtil nu.

Men lige for at gøre spørgsmålet lettere at forstå..
Jeg har en masse billeder som jeg uploader dagligt, og med min nuværende løsning så skal jeg indsætte et link til hver enkelte billede i en database og det bliver hurtigt rigtig irriterende.

Derfor ville jeg gerne ha hvis PHP lavede de her links til hvert billede automatisk efter et nummer som jeg specificere. F.eks. hvis jeg har 100 billeder, så laver den selv links fra 1-100, eller hvis jeg har 232 så laver den selv links fra 1-232 osv.

Igen, undskylder for den sene respons =)
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 17:21 #9
LIMIT n,m

i den SQL som henter links ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 17:22 #10
Jeg tillod mig at antage MySQL.
Avatar billede majbom Novice
03. juli 2010 - 18:59 #11
så du skal undgå din sql del og bare have en liste med links fra 1-antal billeder?
Avatar billede wickedd Juniormester
03. juli 2010 - 19:34 #12
Ja lige præcis =) Linksne bliver skrevet af php hvorefter jeg smider et nummer in for hvert billede hvilket ikke fungere særlig godt.
Avatar billede majbom Novice
03. juli 2010 - 20:31 #13
bare lige for at være helt sikker på at jeg har forstået det korrekt:

du har en mappe med f.eks. 17 billeder med forskellige navne og du vil gerne have en liste hvor den laver links til hvert billede, hvor linkene hedder 1,2,3...17 ?
Avatar billede wickedd Juniormester
03. juli 2010 - 20:48 #14
Ja billederne hedder sådan set det samme lige på nær nummeret.

F.eks.
Billede01.jpg
Billede02.jpg
osv.

I databasen (mysql) har jeg så en række med numre (01, 02, 03 osv) og i selve php scriptet henter den nummeret for hvert billede der skal vises/linkes til (billede$row[nummer].jpg) osv.

Derfor ville det jo være smart hvis jeg kun har et nummer i databasen hvorefter php selv laver links op til det nummer.

Håber det hjalp lidt på forklaringen =)
Avatar billede majbom Novice
03. juli 2010 - 21:52 #15
så du skal stadig bruge din database til dette?

kan du ikke prøve at forklare helt præcist fra bunden, hvad det er du gerne vil have? gerne i punktform eller noget, jeg begynder at blive forvirret! :)
Avatar billede wickedd Juniormester
04. juli 2010 - 16:09 #16
Hov, den første løsing fungere da ganske udmærket .. Behøver ingen db for at køre den heller så smid lige et svar =) Takker.
Avatar billede majbom Novice
04. juli 2010 - 19:04 #17
er det #2 du snakker om?

i så fald kommer her et svar, så må du bruge det som du vil ;)
Avatar billede majbom Novice
04. juli 2010 - 19:04 #18
og jeg prøver lige igen :)
Avatar billede wickedd Juniormester
04. juli 2010 - 19:06 #19
Sådan der. Tak for hjælpen!
Avatar billede majbom Novice
04. juli 2010 - 19:17 #20
selv tak, og tak for point!