Avatar billede koldstar Nybegynder
03. juli 2010 - 14:46 Der er 16 kommentarer

navn på "Eldims"

Hej

Jeg mamgler en dims jeg kan sætte i stikkontakten der slukker strømmen efter et stykke tid. Lidt ligesom et døgnur, men den skal ikke tænde igen. Er der nogen der ved hvad sådan en dims hedder og hvor man kan få den?
Avatar billede Rebjorn Nybegynder
03. juli 2010 - 14:55 #1
Det er måske lidt overkill, men der er sådan en her:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=110956
Avatar billede koldstar Nybegynder
03. juli 2010 - 15:53 #2
Ja lidt overkill :-)

Den skal bruges i mit skur til at slukke for oplader til boremaskine, pumpe til swimmingpool m.m. efter et par timer :-)
Avatar billede koldstar Nybegynder
03. juli 2010 - 16:27 #3
Fandt endelig en. Til andre interesserede hedder det vidst en count down timer.. meget logisk egentlig :-)

http://dk.rs-online.com/web/search/searchBrowseAction.html?method=searchProducts&searchTerm=3988896&cm_sp=MRO-_-Energy-EfficiencyJan10-_-Showcase-Mechanical count down timer-3988896
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. juli 2010 - 17:00 #4
Den du har fundet... - jeg kan da ikke se den har noget med el at gøre... - er det ikke bare et æggeur :-)

Der findes en afbryder, man bruger til trappeopgange m.m. til at tidsforsinke slukning af lys. Disse kaldes i fagudtryk for columbustryk - prøv at søge på det. Men de holder sædvanligvis kun strømmen i små 10 minutter. De findes dog til brug for flere timer.
Avatar billede koldstar Nybegynder
03. juli 2010 - 17:37 #5
Det kan sgu godt være du har ret.. Jeg forventede nok bare der var et stik på den anden side :-)

Jeg googler videre
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. juli 2010 - 20:00 #6
03. juli 2010 - 23:38 #7
Avatar billede koldstar Nybegynder
04. juli 2010 - 12:18 #8
Tak for svarene alle sammen.

john_stigers > Det er sådan en som den fra Harald nyborg jeg har kigget på tidligere, men vil den ikke tænde igen? Er du sikker på man kan sætte den til kun at slukke?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2010 - 12:27 #9
Den tænder hvis du sætter den til at tænde, ellers ikke.
Avatar billede koldstar Nybegynder
06. juli 2010 - 00:28 #10
Hej igen

Nu har jeg spenderet hele 20 kr på den dims, men det ser ikke ud til at den kan nøjes med at slukke. Den vil jo tænde igen efter X antal timer.
Hvis du har et trik jeg ikke lige kan gennesmkue, så sig til :-)
06. juli 2010 - 06:34 #11
#7 !!!
Avatar billede koldstar Nybegynder
06. juli 2010 - 11:25 #12
ja, columbustryk er da en mulighed, men synes der er et par ulemper.

1. Jeg skal selv samle det
2. "rigtig" columbustryk er vel max nogle minutter?
3. Ellers skal det være den anden #6, men synes måske det er lidt overkill.
06. juli 2010 - 12:43 #13
... der er også 'elektroniske' udgave af nævnte "Columbustryk" - kig rundt på siderne ...

Eks:
http://www.elvvs.dk/category.1864.article.84584 ->
Tidsindstilling: 5 sek. - 20 min
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2010 - 14:50 #14
Karise_larry-> Columbustryk blev allerede nævnt i #4 :-) - men dem du linker til, er jo ikke en fornuftig mulighed.

Læs på hvad det skal bruges til i #2 - så duer hverken luftbaserede eller elektronikbaserede colombustryk på max. 20 minutter. Men som skrevet, findes de rundt omkring, så de holder et par timer. Så er prisen bare forkert :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2010 - 14:50 #15
Jeg tror det bedste bud jeg har set her i tråden, er #6 -men helt rigtigt, den er ikke billig, og den skal sættes i et underlag og samles (af en elektriker, da det er nyinstallation)

Jeg tror den billigste "gør det selv" løsning der findes, er at købe et ugeur - det samme som dimsen du har købt, der bare gælder for en hel uge - f.eks. http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=95622

Som jeg husker de digitale (i hvert fald den model jeg har haft) er der mulighed for at "dumme" sig, ved at slukke uret, men glemme at tænde det igen. Herved har du enten muligheden for at bruge selve ugeuret, og have tændt 2 timer i forskellige intervaller i løbet af en uge, eller at lure om du kan tænde for den, og så lade den slukke automatisk 2 timer efter den er tændt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2010 - 14:53 #16
Og akkeja, som man jo bliver blind på det, der står mest tydligt. Dimsen jeg linker til kan åbenbart ikke bruges til runde danske stik, og har ikke dansk jord.

Så er det godt man kigger lidt videre... - for så dukker dimsen du skal bruge jo op: http://www.belys.dk/product.asp?product=4600