Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 10:25 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Udskriv php fra MySQL

Hej alle dejlige mennesker, jeg sidder her og roder med php og database, vil have den til at udskrive noget php fra databasen, men der kommer intet, jeg har prøvet at skrive <?php echo 'hej'; ?>
og har prøvet unden <?php ?> men synes ikke noget hjælper.

Nogle der kan fortælle mig hvor min dumme fejl er :D mange tak.
Avatar billede Springform Nybegynder
14. juli 2010 - 10:47 #1
er indholdet i din database '<?php echo 'hej'; ?>'?

Det vil ikke give meget mening

1. så når du kalde databasen er du allerede inde i phptagget
så du kan fjerne '<?php' og '?>' hvis du absolut vil have det med skal du skrive følgende  '?><?php echo 'hej'; ?><?php' altså først bryde den originale php og så starte en nu, luk den og åbne igen.

2. echo giver heller ingen mening i dette tilfælde. For at udskrive en data skal du skrive fx. echo $row['række']. altså vil resultatet være 'echo echo "hej"'

Så løsningen er at du bare skriver 'hej' i databasen
Avatar billede Springform Nybegynder
14. juli 2010 - 10:50 #2
2. er ikke helt korrekt, du vil godt kunne skrive $row['række'] hvis du så har 'echo "hej"' stående i databasen
Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 10:53 #3
hehe ja ved godt echo ikke giver nogen mening, men det for jeg sidder og leger med noget incude, og noget med at oprette sider i databasen, det var bare for at prøve et eller andet php, men der kommer slet ikke noget på skærmen. men hvis jeg som du skriver, bare skriver hej jamen så står der også hej.
Det første jeg prøvede var at skrive include ("includes/test.php");
men intet kommer op.
Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 10:56 #4
ja det er self. også svært for dig at vide hvad jeg vil bruge det til... men ja jeg udskriver alt mit indhold på mine sider fra databasen, men lige nu er det bare dummy tekst. og kom til at tænke hvis jeg skulle have noget php i det hvordan jeg så skulle gøre det. men prøver lige.
Avatar billede dmdisco Nybegynder
14. juli 2010 - 10:59 #5
giver ikke meget mening noget af det i siger :) men hvis du absolut vil have php tags gemt i databasen og vil have dem afviklet skal du bruge en eval() men dette er ikke så smart med mindre du er helt 100% på hvad der er i databasen, det jeg vil forslå er at du laver en form for et template system hvor du eks. bruger nogle placeholders til at indsætte tekst {TITEL} og så replace den med hvad der nu skal stå.
Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 10:59 #6
det jeg får frem når jeg skriver 'echo "hej"' er: 'echo "hej"' hvor jeg ville mene der bare skulle stå hej
Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 11:00 #7
jeg lige præcis dmdisco men skal jeg burge den eval() hvor jeg udskriver fra db?
Avatar billede dmdisco Nybegynder
14. juli 2010 - 11:05 #8
ja se http://dk.php.net/eval

men jeg vil stadig forslå noget i stil med

i databasen "Hej {NAVN} og velkommen til {SIDETITEL}"

og når du så hiver det ud

$row['data'] = str_replace("{NAVN}",$navn,$row['data']);
$row['data'] = str_replace("{SIDETITEL}",$sidetitel,$row['data']);

print row['data'];
Avatar billede dartlykke Novice
14. juli 2010 - 11:10 #9
mange tak. vil du ikke have point for det skønne skønne svar ;)
Avatar billede dmdisco Nybegynder
14. juli 2010 - 11:16 #10
jamen her er et svar så