Avatar billede nil.dk Nybegynder
26. juli 2010 - 15:26 Der er 1 løsning

Rettigheder, umask på Debian

Jeg har sat en webserver op med Debian, men har ikke så stor Linux-erfaring og lærer derfor mens jeg arbejder.

Når jeg sætter nye websites op på serveren, går jeg ind og tildeler rettigheder til mappen med pågældende website.

Vi bruger Wordpress og problemet er at når en anden bruger uploader et nyt theme til Wordpress er rettighederne væk og jeg skal ind og tildele rettigheder til disse nye filer.

Jeg ville gerne kunne tildele rettigheder til en folder, der også vil gælde for nye filer der placeres i samme folder.

Jeg har læst mig frem til at jeg skal have fat i kommandoen umask - er dette korrekt? Hvis ja, så kunne jeg godt bruge en nem guide til hvordan jeg bruger den.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
27. juli 2010 - 08:55 #1
Løst