Avatar billede Syska Mester
05. august 2010 - 02:15 Der er 26 kommentarer

Cache på eksperten, hvornår bliver det fixet ?

Hej,

Jeg har nu gentagne gange oplevet at den Cahce funktion der bliver brugt fejler FÆLT  ...

Med fejler jeg mener at preview ikke virker, posten kommer ikke frem og man kan blive ved ... der kommer intet frem om at den er kommet ind i systemet, så selvf bliver man ved med at poste ..

http://www.eksperten.dk/spm/915587 <- Ja, her i nat førte det så til et par ekstra posts her ...

Jeg har også oplevet at få et preview frem man en anden bruger som også var ved at poste i den kategori ... sjove fejl.

Når fejlen sker, skifter det lidt mellem om ens post kommer frem eller ej ... sådan 50/50 ... og det fortsætter så i en halv times tid ... utroligt ufedt.

Er der nogen som arbejder på det eller ?
Avatar billede ksoren Nybegynder
05. august 2010 - 19:06 #1
"Seneste svar og kommentarer"

synes jeg godt nok heller ikke er meget bevendt
Avatar billede Syska Mester
05. august 2010 - 19:27 #2
Nej, synes det var mega fedt da du opdaterede hele systemet, men det er mere buggy ... og nogen ting er bare besværlige.

Men håber på et svar fra en admin, værste der kunne ske var jo at man hoppede over på stackoverflow :-)

mvh
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2010 - 14:07 #3
Har ikke oplevet nogen problemer.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2010 - 15:02 #4
Fænomenet ses typisk om natten ca. 2-4.

Det giver sig udslag i at man ikke kan se de sidste indlæg i en tråd - typisk det man selv lige har lagt.

Efter en 10-20 minutter eller efter et antal refresh dukker de op igen.

Min antagelse har altid været at de cacher ting i PHP laget i N requests og at om dagen så er de N overstået mellem load og submit mens på det tidspunkt om natten tager længere tid, så når man rammer en af de andre PHP servere, så er den ikke uptodate.

Jeg har dog for nyligt opfundet en ny hypotese: de loadbalancer queries over både master og slave MySQL server, men om natten stopper de replikering til slave mens de laver backup af denne og rammer ens queries slave på det tidspunkt, så får man gamle data.
Avatar billede Syska Mester
08. august 2010 - 15:39 #5
Arve_v det er præcis det samme jeg oplever.

Nu er exp jo ikke verdens mest besøgte site, så mon ikke de kun har en DB og så nok frontend ... men jeg kan jo tage fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2010 - 15:57 #6
Som jeg husker det fra engang for 5-6 år siden, hvor de havde store problemer så kørte de MySQL i en master-slave config.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
12. august 2010 - 09:57 #7
Vi tager lige et kig
Avatar billede Syska Mester
12. august 2010 - 12:42 #8
Super, vi er nogen der arbejder på den forkerte side af døgnet, og der er det lidt træls det hele fucker up :-(

mvh
Avatar billede Syska Mester
12. august 2010 - 13:32 #9
Du kan jo reelt set også trække et år fra den dato du vil sammenligne med i dit program, det burde jo give samme resultat :-)

mvh
Avatar billede Syska Mester
12. august 2010 - 13:33 #10
Det var vist en forkert tråd, den kommentar kom i ... haha, ups.
Avatar billede Dan Nim Seniormester
12. august 2010 - 14:03 #11
buzzzz > Vi kan bare gode lide sidevisninger ;-) - spøg til side, Jeg har taget et kig på koden, og vil godt give dig ret i at der kan være et problem.
Endeligt er det ikke cachen som driller, men det ser sådan ud.
Ganske rigtig er eksperten ikke verdens meste besøgte site, men vi køre alle IDG's medier på samme platform, så der er lidt mere end én db og én web server.

arne_v > Gode og realistiske bud, men ikke helt korrekt, selv om du bevæger dig i området :-) Det har (heldigvis) ikke nogen relationer til de problemer der var for 5-6 år siden.

ksoren > Kan du uddybe hvad du mener der er galt ?

Kort forklaring…til dem som kunne finde det interessant
Indtil videre er det kun en stærk antagelse* af at det er dét som er problemet. Tiden må vise om det var en korrekt antagelse.

Vi køre ganske rigtig et master-slave setup som arne_v er inde på. Normalt holder vores slave sig pænt på 0 i seconds_behind - Altså ikke bagud / mangler data i forhold til master.

Alle skrivninger bliver sendt til master og reads bliver splittet ud på master/slave, medmindre vi gennemtvinger at der skal læses fra master.
Ved besvarelse af indlæg gemmes indlægget på master, cache for indlægget samt visse andre sider slettes (vi sletter f.eks. ikke cache for side 20 i en kategori). og man sendes tilbage til indlægget igen (og cachen generes igen) .
Her kan det ske at der skal læses fra slaven, normalt er dette ikke et problem da den ikke er bagud.

Om natten, F.eks. Klokken 02:00 køre der nogle cronjobs som laver en røvfuld INSERTS, hvilket kan betyde at slaven kommer bagefter. En problematik vi ikke før har overvejet.

Hvis slaven er bagefter og ikke fuldt opdateret og der skal læses fra slaven når indlægget skal vises igen efter post, vil indlægget ikke være at finde. "Uheldigvis" gør cachen bare det den skal - den cacher siden i x tid. Så selv om indlægget kommer over på slaven efter 2 sek, vil den først være at se når cache tiden er udløbet.

Nu, gennemtvinges der en læsning fra master efter man har lavet et indlæg, det burde betyde at fejlen ikke opstår mere. I må meget gerne melde tilbage hvis det sker.

Og her vil den opmærksomme læser naturligvis spørge sig selv - findes der flere cache når der er flere webservere ? Ja, det gør der. Vi køre non-shared cache, da vi cacher i filer (og vores setup ikke er bygget til f.eks. memcached, desværre). Ved sletning af cache bliver den naturligvis slettet på alle servere.
I teorien kan problemet opstå igen, hvis man tilgår en server der ikke har en cachet version af siden, og som skal læse fra slaven før denne er blevet opdateret. (pt. har jeg ingen løsning på dét problem)

Håbet det kunne hjælpe lidt, ellers skriv igen ;-)

Mvh
Dan

* assumption is the mother of all fuckups
Avatar billede Syska Mester
12. august 2010 - 15:06 #12
Super, takker for svar, dejligt at se der er lidt liv herinde, og der bliver gjort noget ved tingene.

mvh
Avatar billede Syska Mester
30. august 2010 - 02:11 #13
Ja, det er så lige sket igen :-)

http://www.eksperten.dk/spm/917629

Min egen post kom ikke frem ... skrev den igen ... og ja, ligepludselig kom den frem ...

Når man nu hopper derhen, så kommer mine posts frem. ca 25% af gangene ... så man rammer "something" som ikke har mine data ... men noget i den anden ende har ...

tud tud tud ...
Avatar billede Syska Mester
10. september 2010 - 08:44 #14
Og så igen i dag ....

http://www.eksperten.dk/spm/918407#reply_7649101 8:45

mvh
Avatar billede Syska Mester
03. oktober 2010 - 20:40 #15
(Spørgsmålet er over 50 dage gammelt) og stadig intet svar
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2010 - 21:46 #16
Har stadig ikke oplevet nogen fejl, men hvis det er så påtrængende med et svar (Der er jo kommet mange spørgsmål siden dette) så skriv en besked til coadmin lars_pcworld.dk
Avatar billede Syska Mester
03. oktober 2010 - 22:06 #17
Om det er påtrængende med et svar, nej, måske ikke i din verden ... men når de siger de arbejder på det, og har lavet noget om i deres system, så vil de vel også opdates omkring det, hvis det stadig sker. Derfor ville jeg da forvente en kommentar/svar fra dem ...

Hvad mener du med at der er kommet mange spørgsmål siden dette? ( hvis du mener i alle kategorier, så selvfølgelig er der det, men hvor vil du hen med det, fejlen er jo stadig ikke løst )

Jeg prøver skam bare at hjælpe med at finde og rette fejl.

mvh
Avatar billede johnstigers Seniormester
03. oktober 2010 - 22:12 #18
Så så... ikke blive irriteret - skriver kun for at hjælpe.

Men mon ikke du bare skulle lukke her, og oprette det igen og samtidig blive lars en besked om at du gerne vil have hans kommentar i dit nye spørgsmål?

Det ville jeg gøre.
Avatar billede Syska Mester
03. oktober 2010 - 22:48 #19
Jeg er bare helt uforståelig overfor din kommentar og håber da at de følger med hvad der sker i denne kategori da den jo netop er oprettet for "dem" ... så "vi" har et sted at skrive om de fejl(også kaldet features :-D ) som vi oplever.

Det burde ikke være nødvendig at spamme forum for at få opmærksomhed.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. oktober 2010 - 19:20 #20
Glem det.
Avatar billede Syska Mester
04. oktober 2010 - 20:02 #21
Så så .. ikke blive irriteret :-)

mvh
Avatar billede webweaver Praktikant
11. juli 2011 - 22:38 #22
Fejlen blev aldrig løst kan jeg godt fortælle! Oplever tit problemer om natten på Eksperten stadig. Og det er ikke holdbart, da det ikke drejer sig om få minutters forsinkelse med indlæsning af den nye cache, men helt op til over 12 timer, hvor jeg har oplevet det. Hvis der skrives et indlæg om natten klokken 02.00, har jeg oplevet, at indlægget stadig ikke kan ses klokken 14.00 næste dag. Først når der postet et indlæg mere i tråden, dukker det manglende indlæg op. Det går altså ikke?

Og tit og ofte konflikter denne fejl også med preview funktionen, så man lige pludselig kan se sit preview igen flere timer efter og andre brugere også kan se det m.v...
Avatar billede johnstigers Seniormester
11. juli 2011 - 23:52 #23
Brug eksperten om dagen.
Simpel og let løsning ;)
Avatar billede webweaver Praktikant
12. juli 2011 - 00:26 #24
Men det kommer man bare ikke ret langt med at sige til en kunde, som har betalt for et produkt, hvis det nu var det. Så er du hurtigt løbet tør for kunder!

Man må gå ud fra, at det er kompetente folk som har programmeret systemet bag Eksperten. Så De burde nok også kunne lave noget som virker, som det er set så mange andre steder.

Det slækker jo på Ekspertens kvalitet, hvis man kun kan svare om dagen .. Det vil sige længere svartider for dem, som har stillet et spørgsmål om aftenen. Desuden kan det jo være, at jeg har lyst til at være på Eksperten om natten, fordi det er der jeg er vågen eller simpelthen bare har tid der.

Det er irriterende fejl der opstår på Eksperten og jeg har da set flere smutte fra Eksperten til andre steder, pga. problemerne, hvilket jeg til tider godt kan forstå :-)
Avatar billede Syska Mester
16. juli 2011 - 19:14 #25
Jeg kan kun give dig ret lasse.

Jeg bruger ofte stackoverflow, fordi det virker :-).

Jeg ville dog ønsker at man hellere kunne bruge sin tid på at hjælpe danske udviklere ... end at gøre det på verdensplan.

Trist de ikke vil rette op på de fejl og gøre sitet bedre. Hvis de opgiver det eller smider det i vasken, burde de prøve at sælge det.

:-(
Avatar billede webweaver Praktikant
16. juli 2011 - 21:03 #26
Nemlig. Jeg synes også det er synd, at Eksperten er blevet et "projekt", som der ikke satses på eller ingen prioritet har. Der udvikles eller forbedres ikke på det og admins og co-admins har man på fornemmelsen stort set ikke eksisterer herinde ... Jeg kender kun til 1 tror jeg. Og han er sjældent aktiv herinde ...