Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 00:14 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

BIOS kan ikke finde HD

Har en stationær pc ca. 3 år gl.
Bundkort er et ASUS P5Q SE
Jeg havde problemer med den gamle Harddisk (250 Gb)så jeg købte en ny på 1,5 Tb.
Når jeg sætter HD i pc kan BIOS ikke finde den, jeg har forsøgt på alle mulige måder. Er det fordi Motherboard ikke understøtter så stor en HD?
Avatar billede allanfo Praktikant
12. august 2010 - 02:18 #1
Er den gamle en ATA? Den nye er jo en SATA. Det kan være, du skal finde en indstilling i BIOS for at enable SATA.
Avatar billede gummi08 Nybegynder
12. august 2010 - 10:25 #2
du skal manualt gå ind i BIOS og sætte din indstillinger til ADID tror jeg det hedder.
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 10:30 #3
Den gamle HD var også en SATA, bundkort er udstyret med 6 x SATA tilslutninger.
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 10:39 #4
Der er ikke noget der hedder ADID, men der er noget som hedder AHCI eller IDE og jeg har prøvet begge dele u held.
Avatar billede gummi08 Nybegynder
12. august 2010 - 10:39 #5
har du set om HD opfylder kraven til bundkortet?

her er specs for  dit bundkort-Harddisk:
Intel ICH10 : Serial ATA-300, connector(s): 6 x 7pin Serial ATA, 6 device(s) , Marvell 88SE6102 : ATA-133, connector(s): 1 x 40pin IDC, 2 device(s)
Avatar billede ggxdg Nybegynder
12. august 2010 - 10:44 #6
http://en.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record
http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

grænsen for BIOS med 48bit logical block addressing (hvilket P5 bundkort nok burde have :P), skulle være 2,2TB, så du burde kunne bruge den som OS disk.

Havde dit bundkort været Deluxe modellen havde den vist nok haft support for beta UEFI...
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 13:04 #8
Jeg har nu prøvet at install Windows Vista på både den på 1,5 Tb og på en ældre SATA HD på 250 Gb, og det underlige er at når jeg sætter dem i pc'en skrives der først at "ingen disk er fundet" men når jeg går ind i BIOS kan jeg godt se den HD på 250 Gb men ikke den på 1,5 Tb. hvis jeg så forsøger at install Windows Vista går det meeeget langsomt og når jeg så når der til hvor man skal vælge hvilket drev man vil install på, er der ingen drev.
Avatar billede allanfo Praktikant
12. august 2010 - 14:08 #9
Det er en af de diske, som er optimeret til Win7, og du forsøger at installere WinXP eller Vista? Hvis det er sådan en disk, så skal du sætte en jumper på bagsiden af disken.
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 14:29 #10
OK så skal jeg sætte jumper i 7-8
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 15:18 #11
jeg har nu prøvet at sætte jumperen i hhv 1-2 og 5-6 og 7-8 uden held BIOS kan stadigvæk ikke se HD
12. august 2010 - 15:24 #12
(Og det er KUN den HD der er monteret ? I SATA #1 ?)
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 16:38 #13
Hej Larry :-)(så starter undervisningen snart).

Ja jeg har kun forsøgt med 1 HD af gangen.
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 16:55 #14
iøvrigt skriver den lidt efter start flg.:
Express Gate is not installed on your system or the installation is incomplete to get internet access withen seconds of starting your computer please use express gate installer to install express gate. Oversat via google: Express Gate er ikke installeret på dit system, eller installationen er ufuldstændig for at få adgang til internettet withen sekunder om at starte din computer skal du bruge Express Gate installatør til at installere Express Gate.  Det står kun et splitsekund på skærmen så går den videre.
Avatar billede allanfo Praktikant
12. august 2010 - 22:43 #15
Booter du fra CD/DVD?
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 22:54 #16
Jeg har prøvet at boote fra både DVD og HD lige meget hjalp det.
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 23:06 #17
Jeg har fundet en CD som jeg i sin tid fik med med Drivere til Motherboard, når jeg starter pc med denne CD isat kommer der et billede frem hvor jeg kan lave en (ASUS Motherboard Make Disk for Dos Menu)jeg ved ikke hvad jeg skal gøre med denne men den giver mig 5 muligheder. De 2 første står der:
Make Intel 32 bit XP AHCI Driver Disk
Make Intel 64 bit XP AHCI Driver Disk

De 2 næste står der:
Make Intel 32 bit XP/Vista RAID Driver Disk
Make Intel 64 bit XP/Vista RAID Driver Disk

Og den sidste står der:
FreeDOS command promt

Jeg ved ikke om jeg kan bruge det til noget, men hvis jeg vælger en af de to 64 bit versioner, skriver den Please insert your Formated Floppy to A:\

Det er jo lidt svært når der ikke er noget A-drev på maskinen :-)
Avatar billede perav Nybegynder
12. august 2010 - 23:46 #18
Nu prøvede jeg at isætte en gammel SATA HD på 250 Gb og jumpede den i pins 7-8, det gjorde så at BIOS (Setup) kunne se den i stik 2 hvor jeg havde sat den, men når jeg starter pc op og blot lader den kører, initialiserer den kort efter og her skriver den at den ikke kan finde nogen disk. Underligt når BIOS kan finde den.
Avatar billede perav Nybegynder
13. august 2010 - 08:48 #19
Jeg prøvede så at install Windows Vista på ovennævnte HD og selvom det gik langsomt udførte den en installation som ser ud til at virke.

Næste skridt er så at få min nye HD på 1,5 Tb til at lystre. Nu har jeg kigget på konfigurationen af HD på nedenstående link og umiddelbart skal der sidde jumper i pins 7-8, men kan det tænkes at der skal sidde flere jumpere samtidig for jeg har forsøgt i pos. 7-8 eller at jumperen skal sidde vandret et eller andet sted?

http://wdc.custhelp.com/cgi-bin/wdc.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5324&p_created=&p_cats=185&p_cv=1.185&p_pv=2.294&p_prods=227%2C294
Avatar billede perav Nybegynder
15. august 2010 - 01:23 #20
Jeg var inde og kigge på ASUS hjemmeside under Drivere, her fandt jeg noget som jeg måske kunne bruge.
Når jeg starter pc med den store HD står der på skærmen som tidl. beskrevet flg.:(Express Gate is not installed on your system or the installation is incomplete to get internet access withen seconds of starting your computer please use express gate installer to install express gate).
Denne installer vil jeg prøve at downloade og brænde over på en DVD for at se om den måske kan hjælpe med at se denne HD
Avatar billede perav Nybegynder
20. august 2010 - 11:39 #21
Jeg har droppet pc'en
Send et svar så er der point som tak for hjælpen
20. august 2010 - 12:16 #22
Ping...

Læg selv et [svar], så deler vi alle sammen...