Avatar billede madseu Nybegynder
26. august 2010 - 01:15 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spørgsmål til ukendt funktion i Dreamweaver

Hej allesammen

Jeg er ny indenfor webdesign, og er ved at lære det i dreamweaver. Det går sådan set ret godt med hjælp fra videoguides, bøger, osv. Jeg har dog et ønske om at lave en speciel funktion, som jeg ikke rigtigt ved hvad hedder og er. Eftersom jeg ikke ved hvad det jeg gerne vil lave på min side hedder, kan jeg ikke søge efter viden om det. Jeg har ledt i min dreamweaver for dummies, men kan ikke finde det. Nå til spørgsmålet.

Den funktion jeg gerne vil lave findes på mange sidder. Hvis i fx taget et kik på tv2's beep gadget side skriver de dagligt en lang række nyheder om teknik, gadgets, osv. På forsiden kan man typisk se de seneste 10 nyheder, mens de nyheder som er ældre kommer 10 af gangen på nogle efterfølgende sider. Man kan således trykke næste og få 10 lidt ældre nyheder. Næste og få 10 mere, osv. Da jeg selv laver et nyhedssite i denne stil har jeg brug for en effektiv måde at nyhederne automatisk flytter sig til nogle undersider. Jeg går ud fra dette findes, så man ikke skal ind og ændre i alle ens sider, hver gang man tilføjer 1 nyhed.

Hvad hedder det jeg beskriver ovenfor og er det mon noget jeg kan lære mere om i min "dreamweaver for dummies"?

Pft!
Avatar billede keysersoze Guru
26. august 2010 - 07:51 #1
Den funktion findes ikke direkte i DW - en side er en side og skal der flyttes indhold fra en side til en anden må du selv sidde og klippe/klistre.

Det er nu heldigvis heller ikke sådan det gøres på andre sider - derimod handler det om at blande en database og et serverside-sprog, fx PHP eller ASP.NET, ind over, så vil man vha SQL kunne skrive og hente data fra databasen og lave det du egentlig efterspørger; paging.

Du kan læse mere om ASP.NET på www.asp.net
Avatar billede madseu Nybegynder
26. august 2010 - 09:29 #2
Ok det lyder som om jeg har lidt mere at lære. Takker mange gange for svaret
Avatar billede madseu Nybegynder
26. august 2010 - 09:34 #3
Hvis andre har noget at sige til hvor det er bedst at finde viden om disse ting, eller måske en forklaring på noget af det, giver jeg meget gerne pointene.
Avatar billede keysersoze Guru
26. august 2010 - 18:17 #4
DW har muligheder for at arbejde med i hvert fald ASP uden at du behøver at kode specielt meget (hvis noget overhovedet) selv - men som med alt andet er det selvfølgelig med risiko for ikke at have tilstrækkelig styr på hvad man egentlig har lavet. Men prøv evt at led efter nogle tutorials i den retning hvis det virker for uoverskueligt at lære det hele på én gang.
Avatar billede keysersoze Guru
27. august 2010 - 00:02 #5
erhm - tak for hjælpen?
Avatar billede madseu Nybegynder
27. august 2010 - 07:48 #6
Ja du må undskylde, men jjeg kunne ikke give dig pointene, fordi du begge gange skrev kommentarer. Du gav egentligt et godt svar første gang, den eneste grund til jeg skrev igen, "hvis nogen har nogen kommentarer eller forslag til hvor jeg kan læse mere giver jeg meget gerne pointene. Det var fordi jeg ikke kunne give dig pointene med mindre du lavede et "svar" istedet for en kommentar..
Avatar billede glensbo Nybegynder
27. august 2010 - 10:25 #7
Hej
det kan være du kan finde noget hvis du søger på recordset paging, og paging. Men som det er blevet skrevet tidligere er det nødvendigt med en database, hvor du gemmer de forskellige sider. sitepoint.com har en tutorial om 'database driven websites' hvor du kan finde nogle af grundtrækkene i hvordan man opbygger database og få data ind på siden.

mvh Henrik
Avatar billede glensbo Nybegynder
27. august 2010 - 10:33 #8
Prøv i Dreamweaver under INSERT > DATA OBJECTS og se om der er funktioner du kan bruge der?
Avatar billede keysersoze Guru
27. august 2010 - 17:44 #9
et manglende svar er stadig ingen gyldig grund til at acceptere eget svar.
Avatar billede madseu Nybegynder
28. august 2010 - 20:47 #10
til glensbo: tak for forslaget, der fandt jeg også nogle ting jeg vil kigge nærmere på.
til keysersoze. Det er jeg helt indforstået med, men det handlede ikke om de små 30 point men om den politik der er her på siden. Der blev for nyligt skrevet om, at alt for mange spørgsmål står åbne og ikke bliver lukkede. Jeg skrev til dig (og andre) og bad om et "svar" i modsætning til en kommentar. Men du lavede kommentarer 2 gange. Jeg kunne næppe igen skrive om ikke du ville lave et svar. Gik ud fra du med alle dine point måske med vilje af en eller anden grund ikke gav et svar, så ville ikke blive ved med at bede dig om det.

Jeg beklager misforståelsen
Avatar billede keysersoze Guru
29. august 2010 - 00:21 #11
Du har ikke bedt mig om et svar i denne tråd...
Avatar billede keysersoze Guru
01. september 2010 - 18:59 #12
Nå, men så anmeldes det for misbrug (: