Avatar billede Kristian60 Nybegynder
31. august 2010 - 22:27 Der er 2 kommentarer

udskiftning af blæser på en HP/Compaq

Jeg har overtaget en Compaq-kontor maskine og vil sætte den op som server, men bliver derfor nødt til at skifte blæseren da den ellers vil larme alt for meget.

Jeg har en ven som siger at der går et kabel mellem den blæser der sidder i, som går til bundkortet og lukker computeren ned hvis bundkortet ikke får at vide at blæseren køler.

hvordan sikrer jeg at min nye blæser kan fortælle bundkortet det samme som den gamle blæser?

kan alle blæsere gøre det? forslag til lydsvage blæsere modtages gerne, men point går til den der kan forklare ovenstående spørgsmål.

tak
Avatar billede showsource Seniormester
31. august 2010 - 22:32 #1
Øhh, i bios kan du se hvor hurtigt blæseren kører.
Evt. kan du "aktivere/deaktivere" nedlukning af comp, hvis der ikke er kontakt til en blæser.
Men kender ikke scumpaq bios .....
Avatar billede vuffe Nybegynder
01. september 2010 - 10:31 #2
Det er ikke så kompliceret endda...bare tilslut den nye blæser istedet for den gamle (enten på bundkortet eller til strømforsyningen).

Som showsource skriver, er der nogle funktioner i Bbios, hvor det er muligt at vælge nogle indstillinger.

For eksempel at computeren lukker ned hvis din CPU/bundkort temperatur overstiger XX antal grader. Synes egentlig ikke jeg lige kan mindes at have stødt på at den skulle lukke ned, hvis din blæser ikke drejer under et vidst antal omgange i minuttet. De fleste nye bundkort styrer jo som regel også blæserne selv, hvis der ikke er behov for at den kører, så jeg tvivler lidt på at din PC vil lukke ned på grund af din blæsers roteringshastighed.

Hvis du ikke er så kendt i BIOS, så kommer du derind ved at trykke på en tast lige når din PC starter op (som regel er det Delete knappen, men kan variere lidt). Prøv at kig lidt derinde og se om du kan finde noget der giver mening.

Et bud er at det ligger under hardware monitor eller PC health eller lignende, hvis du har nogle menuer der hedder noget i den stil.

Er det blæseren til din CPU som skal udskiftes eller snakker du om en kabinetblæser? Hvis det er din CPU køler der skal skiftes, skal du først finde ud af hvilket bundkort/CPU der er i, så den køler du skal bruge kan passe på.