Avatar billede cremebollen Juniormester
29. september 2010 - 20:03 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Ny computer med Win7 skal også kunne køre xp

Hejsa derude

Jeg har en butik hvor kasseapperaterne tømmer revisionsruller hver aften på computeren. Min gamle pc er brændt sammen, så jeg har købt en ny. Der er Windows7 på 64 bit. Det program jeg bruger til kasseapperaterne kan kun køre på 32 bit. Så jeg vil spørge om jeg kan installere en xp version, som kan virke sammen med mit program?
Det bedste vil være, hvis jeg kan vælge hvilken Windows version, der skal starte op.
29. september 2010 - 20:10 #1
HAR du prøvet ? Eller har du bare tænkt og/eller læst dig til det ?

64Bit system kan også køre 32Bit programmer...

(Her tænker jeg ikke på DRIVER software; der er historien en helt anden...)
Avatar billede riversen Nybegynder
29. september 2010 - 20:14 #2
hvis programmet ikke kan køre win7 men på winxp, så kan du benytte xp mode i windows 7. Du laver en virtuel xp og deployer programmet dertil. Det integrerer seamless med windows 7.
Avatar billede cremebollen Juniormester
29. september 2010 - 21:35 #4
Under installationen af programmet i win7 kommer der en boks frem og siger det ikke kan installeres med den version af windows. Har prøvet at højre klikket på installations filen og valgt at åbne i xp mode. Det vil den ikke acceptere.
Hmm Haverslev det ser jo ud som om det er det program jeg skal bruge. Skal jeg så installere 32 eller 64 version? der står ikke om det kan køre under win7.
Når Riversen skriver at jeg skal lave en virtuel xp, er det så sådan som Haverslevs link beskriver du mener?
Avatar billede cremebollen Juniormester
29. september 2010 - 21:47 #5
Ok efter nærlæsning kan jeg se at at det virker også under windows7
Avatar billede riversen Nybegynder
30. september 2010 - 06:17 #6
#4: Ja, Win 7 udnytter virtual pc til det jeg snakker om.
Avatar billede cremebollen Juniormester
30. september 2010 - 08:43 #7
Øhh nu står der at man skal installere det ældste windows først. Så bliver jeg lidt  nervøs. Har ikke nogen windows7 cd og er ikke meget for at slette Windows7. Er det for risikabelt at slutte  med xp???
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2010 - 09:25 #8
Øhh, er det multiboot du er igang med ??

Hvis det er Virtuel Pc i W7 du arbejder med, så står det beskrevet hvordan du opretter og installere XP
http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Virtual-PC-2007-Run-multiple-operating-systems-without-multibooting
Avatar billede cremebollen Juniormester
30. september 2010 - 11:38 #9
Ja det er det. Men det der bekymre mig er denne tekst.

Du skal også installere det ældste styresystem først, og det kan være frustrerende, hvis du vil installere et ældre styresystem (hvis du f.eks. bruger Windows Vista, men ønsker at tilføje Windows XP). Hvis man installerer en tidligere version af Windows efter en nyere, der allerede er installeret, kan computeren blive ubrugelig. Det kan ske, fordi tidligere versioner af Windows ikke genkender startfilerne, som bruges af nyere versioner af Windows, og derfor kommer til at overskrive dem.
Avatar billede cremebollen Juniormester
30. september 2010 - 20:53 #10
Er der ikke nogle der vil svare?
Jeg vil godt vide om jeg bare skal prøve at installere xp efter windows7
30. september 2010 - 21:16 #11
Check lige manuelt om der er GAMMEL XP DRIVER software passende præcist til denne NYE HARDWARE!!!
Avatar billede cremebollen Juniormester
30. september 2010 - 22:09 #12
Av... der tabte du mig. Ikke forstået
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2010 - 09:12 #13
Det der menes er, at du skal være sikker på at der findes XP driver til din maskine - på mange nyere maskiner supporteres der nemlig ikke XP drivere til, kun Vista/W7 drivere.
Hvis der ikke supporteres XP drivere til dit hardware, så skal man søge alternative løsninger og nogen gange kan det ikke lykkedes at få XP til at køre alligevel pga. de manglende drivere.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor du ikke vil prøve Virtuel Pc ?
Avatar billede cremebollen Juniormester
01. oktober 2010 - 11:55 #14
Jamen det er jo det jeg vil. Men hvis du følger linket http://windows.microsoft.com/da-DK/windows-vista/Virtual-PC-2007-Run-multiple-operating-systems-without-multibooting så kommer der en advarsel der hedder. Ulemper ved multiboot længere nede på siden. Det er der jeg bliver usikker. Jeg vil jo installere xp efter windows7
Avatar billede haverslev Novice
01. oktober 2010 - 15:08 #15
jamen hov, det er jo blot for at forklare ulemperne ved multiboot konfigurationen, kontra virtuel pc 2007 :-)

Den måde som virtuel pc installeres på, er helt anderledes og  er beskrevet fra punktet En bedre måde: Virtual PC 2007 og især Sådan installeres en virtuel maskine
Under disse punkter er der ydeligere links til program og beskrivelse-
Avatar billede cremebollen Juniormester
01. oktober 2010 - 15:26 #16
Ok.. så har jeg bare misforstået det hele :-) kigger på det i weekenden. Tak indtil videre.
Avatar billede cremebollen Juniormester
03. oktober 2010 - 14:20 #17
Ahh fedt..... jeg har Windows 7 Home Premium, og den skal opgraderes for at få virtual pc. Det kan man ikke gøre på nettet i dk. suk. Det ser ud som om jeg skal i en butik og købe opgraderingen. Kan det passe???
Avatar billede haverslev Novice
03. oktober 2010 - 16:49 #18
Arhh, ja hvis du kører med W7 Home premium 32/64bit, så kan du ikke bruge Virtuel pc.

Den kræver, at det enten er en:
Windows 7 Professional, Windows 7 Enterprise, eller Windows 7 Ultimate version den installers på.
http://www.wupti.com/Produkter/Computer-og-IT/Software/Microsoft138892/Microsoft-Windows-7-opgradering.html
Avatar billede cremebollen Juniormester
04. oktober 2010 - 18:16 #19
OK... den tænker jeg lige over. Jeg kan jo næsten købe en ny computer for de penge. Der må man vil kunne købe en der kører 32 bit?
Avatar billede cremebollen Juniormester
04. oktober 2010 - 18:17 #20
ups den smuttede. Jeg skal nok lade være med at give mig selv point
Avatar billede cremebollen Juniormester
04. oktober 2010 - 18:21 #21
Men jeg tror faktisk jeg lukker den her. Så siger jeg 1000 tak for hjælpen. Jeg vender sikkert tilbage, nu ved jeg da hvilken mulighed der er.
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 18:36 #22
Avatar billede cremebollen Juniormester
04. oktober 2010 - 19:43 #23
Hej Haverslev. Kan du ikke skrive et svar så jeg kan give dig point?
Avatar billede haverslev Novice
04. oktober 2010 - 19:49 #24
Jo jo, men deles gerne med andre :-)
Avatar billede cremebollen Juniormester
04. oktober 2010 - 21:45 #25
du har været mest tålmodig.