Avatar billede merico Nybegynder
01. oktober 2010 - 08:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor kan man lugte når en kold radiator opvarmes?

Jeg ved ikke om du kender det, men når man har en radiator i et koldt rum og når man så tænder den breder der sig en lugt i rummet, efter noget tid. Det er ikke nogen dårlig lugt, og jeg kan ikke umiddelbart sammenligne den med noget andet.

På mit arbejde fik jeg den forklaring at det var vandet indeni der lugtede sådan, men det kan jo ikke være rigtigt, eftersom at lugtesansen reagerer på partikler, og vandet er lukket 100% inde i radiatoren. En anden mente det var støvet på radiatoren der gav lugten "varm radiator", når det blev hvirvlet op pga. termik fra radiatoren. Måske er det rigtigt, men så lugter støv ens overalt.

Kender i lugten og måske endda en forklaring?
Avatar billede old_dane Nybegynder
01. oktober 2010 - 09:24 #1
maglende rengøring af radiator
Avatar billede brainstorm Nybegynder
01. oktober 2010 - 09:25 #2
Hej Merico.

Se her (på engelsk): http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20090105230902AAA34w8

Kort: Som du selv antyder så kan det ikke være noget inde fra radiatoren, med mindre den er utæt. Dvs. varmen påvirker de ydre forhold, såsom metallet, malingen og omgivelserne såsom gulvtæppe, væg og evt. ting der er faldet ned bag radiatoren.

Prøv evt. at skrive til Verdens største brevkasse på P3, de finder indimellem eksperter i de særeste ting.

God dag.

Mads
Avatar billede 220661 Ekspert
01. oktober 2010 - 14:37 #3
Det er sikkert det fugtige støv der giver denne lugt til det bliver "brændt af".
Det er det samme med brændeovne, når man ikke har fyret hele sommeren. De lugter også den første gang de tændes op.
Avatar billede merico Nybegynder
16. oktober 2010 - 11:39 #4
Tak for kommentarene. Jeg giver gerne point hvis i smider et svar. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
16. oktober 2010 - 12:00 #5
svar
Avatar billede old_dane Nybegynder
16. oktober 2010 - 13:39 #6
svar