Avatar billede Druesukker Nybegynder
02. oktober 2010 - 21:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Job som programmør

Hej alle.

Jeg vil lige fortælle at dette ikke er en jobansøgning eller nogen form for narcissistisk behov. Jeg laver dette indlæg for at høre om der er nogle erfarne programmører som har lyst til at rådføre mig med hensyn til min nærmeste fremtid.

Lidt om mig selv:

Jeg begyndte at interessere mig for programmering da jeg for første gang stiftede bekendtskab med HTML og CSS på Syddansk Erhvervsskole for lidt over et år siden.
Jeg er i gang med elektriker uddannelsen, men på grund af min iver efter at programmere computere på højeste niveau startede jeg sidste år på HF fjernundervisning samtidig med arbejdet som elektriker. Jeg kom igennem min HF med et gennemsnit på 10,6 og jeg har lige gennemført svendeprøven som elektriker kun med 12-taller.
Jeg begynder på datalogistudiet på SDU til august 2011, når jeg har fuldført andet år på HF'en.

Nu til mit spørgsmål:

Jeg vil gerne høre om der er nogen her inde som ved hvad der skal til før man kan få et fast arbejde som programmør. Jeg bliver nemlig færdig med el-uddannelsen til december og det ville være så fedt at komme ud og arbejde som programmør, også samtidig med datalogi studiet.

Jeg kunne selvfølgelig bare tage ud til nogle firmaer og høre om de kunne bruge en som mig, men jeg vil gerne lige høre nogle andres meninger. Jeg kan nemlig godt have en tendens til at se overse nogle faktorer når jeg virkelig brænder for noget, hehe.

Burde jeg bare fortsætte som elektriker med god løn indtil sommerferien og vente med at arbejde inden for programmering indtil jeg har fået nogle års erfaring på datalogi uddannelsen?

Eller er der en mulighed for at jeg rent faktisk kan få mig et arbejde som programmør allerede til januar selvom jeg stort set ingen erfaring har, bare til mindste løn?

Uanset hvad så glæder jeg mig utroligt meget til at finde ud af hvordan arbejdsmiljøet og arbejdet foregår.

Håber der er nogen som har lyst til at hjælpe mig, tak.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2010 - 15:18 #1
Jeg er ret sikker på at du vil tjene mere som elektriker end på at kunne noget HTML og CSS.

:-)

Og IT job markedet er ikke super godt lige for tiden.

Så jeg tror at du skal satse på elektriker indtil du starter på studiet i Odense.

Efter du starter vil min anbefaling være at du venter med arbejde ved siden af studiet til du lige er faldet til.

Når du er faldet til så kan du begynde at lede efter noget.

Og til den tid er jon markedet måske også lidt bedre.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2010 - 15:19 #2
Jeg håber at du er klar over at datalogi ikke har ret meget til fælles med at lave HTML og CSS.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
04. oktober 2010 - 16:19 #3
enig med arne, og det er ikke som i 1999 (Y2K paniken) hvor man kunne blive ansat bare hvis man kunne stave HTML. Desuden er "programmør" en meget vidt begreb, du skal nok lige gøre nogle overvejelser hvad du vil programere i (alså sprog - C, C++, VB, C# , java .... ) der er meget a vælge imellem.
Så jeg vil også råde dig til at tage studiet for at i det mindste se hvad du kan lide bedst, og ligemeget hvad er det nok svært at komme ud med næste 0 erfaring og få et programmør stilling.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. oktober 2010 - 16:29 #4
Det var Cobol folk som fik job p.g.a. Y2K panikken.

Dem der kunne stave til HTML fik job p.g.a. .com boblen.
Avatar billede killer_bee Nybegynder
05. oktober 2010 - 08:25 #5
ja der skulle også stå "før" før y2k :D
Avatar billede Druesukker Nybegynder
05. oktober 2010 - 20:32 #6
Tak for svarene.
Der er ingen tvivl om at hvis man skulle ansætte mig som programmør skulle man se det som en fremtidsinvestering. Men hvis IT jobmarkedet ikke er super godt i øjeblikket kan jeg jo ikke satse på det...
Jeg arbejdede lidt med java i min sommerferie. Jeg havde nemlig hørt at man oftest arbejdede i java på datalogistudiet hehe.
Jeg overvejer at specialisere mig inden for C++ eller C#, men det må tiden vise. Det kan være jeg falder for et helt 4. eller 5. sprog.
Hvis man skal være blandt de bedste programmører skal man vel også have en god håndfuld sprog med i bagagen :)
Avatar billede arne_v Ekspert
05. oktober 2010 - 20:39 #7
Ja.

På mange måder er sprog og deres syntax det mindste problem i software udvikling.
Avatar billede Druesukker Nybegynder
10. oktober 2010 - 21:10 #8
Prøver at give dih pointene arne