Avatar billede kkieldsen Nybegynder
05. oktober 2010 - 15:49 Der er 4 kommentarer

Excel Magi

Eksperter -

Jeg har et spoergsmaal.

Jeg arbejder pt. paa en excel fil som ser saaledes ud:
http://katrinekieldsen.com/excel_eksperten.jpg

Det som er skrevet med roedt er det format jeg har min data i. Det bliver eksporteret fra et andet system saa jeg kan ikke lave dette om. Det der er skrevet med sort er det format jeg gerne vil have lavet det roede om til.

Jeg ved at "kode" altid indeholder "a","b","c","d" og "e".
Jeg ved ogsaa at der kun kan vaere disse 5 koder - det vil sige jeg kan selv udfylde den oevertste linje skrevet med sort.

Men hvordan faar jeg resten af data til at blive som det, der er skrevet med sort? Det vil sige slette duplicates af datoer samt skrive vaerdierne vandret med tilhoerende vaerdier under.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2010 - 17:34 #1
Indsæt i B2:
=SUMPRODUKT(($D$13:$D$22=$A2)*($E$13:$E$22=B$1)*$F$13:$F$22)
Kopier til relevant område.
Avatar billede kkieldsen Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:00 #2
Jeg kan ikke rigtig faa det til at virke. Samtidig ved jeg ikke altid at det staar i raekkefoelgen a,b,c,d,e. Det kunne lige saa godt vaere a,c,b,d,e den 1/1 og c,a,b,d,e den 2/1
Avatar billede NCG Novice
06. oktober 2010 - 09:20 #3
dkhanknu formel virker fint!

Rækkefølgen er ikke vigtig, men du skal være sikker på at område referencerne i formlen passer. F.eks. $D$13:$D$22

Du kan trykke F2 i en af cellerne med formel, og checke om de passer. Hvis du har data i et andet Ark, så skal du rette formlerne så de passer.
Avatar billede kkieldsen Nybegynder
06. oktober 2010 - 09:52 #4
1000 tak!