Avatar billede kick1 Nybegynder
24. oktober 2010 - 10:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Asus 680i Striker Extreme

Hey,

Hvilke ram og CPU vil tilegne sig bedst til det motherboard her hvor man får mest valuta for pengene. :)

http://www.maxitmag.com/maxit-reviews/motherboards/asus-680i-striker-extreme-motherboard-review.html
Avatar billede kick1 Nybegynder
24. oktober 2010 - 10:41 #1
Ville lige fortælle at der sidder et Asus 8800GTX på bundkortet.
Avatar billede JStaal Nybegynder
24. oktober 2010 - 12:22 #2
Hej Kick1.
Jeg ved ikke hvad du skal bruge pceren til, men skal du bruge den til spil også nyere så er det bundkort samt grafikkort altså ved at være bunden. Hvis du skal bruge det som arbejdsplatform, til at skrive maile surfe så er den mere end tilstrækkelig. Men for godt en lille 1000 kr kan du få ok ram og cpu.
Disse ram ville være udmærket, og jeg ved heller ikke om du skal køre 32 eller 64 bit men jeg har fundet 4gb og de koster omkring en ca. 360,- kr. (den vakse vil se der står 315. men de skal jo også hjem)
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=158887

Cpu: det er en dualcore som passer til en socket lga 775 som sidder på dit bundkort. grunden til jeg har fundet en "langsom" er at denne komputer er meget lidt fremtidorienteret, så derfor er det dumt at give 400-500 kr mere for en 2,93mhz processor + denne her 2,4 e6600 har jeg hørt har ganske fine overclockningsmuligheder, hvis du skulle få brug for ekstra hestekræfter til en billig penge.
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=216462

Det er det jeg har fundet frem til, men jeg vil stærkt anbefale dig at bruge de 1000 kr på en noget hæftigere maskine fra start, HVIS du skal bruge den som spillepc.

Mvh.
JStaal
Avatar billede JStaal Nybegynder
24. oktober 2010 - 12:23 #3
Jeg skrev en fejl jeg skrev 4gb ram dem jeg linker til er 2gb. men du kan jo double op så du har 4 moduler af 1 gb til 630 kr.
Avatar billede kick1 Nybegynder
24. oktober 2010 - 12:34 #4
Jeg glemte at skrive at jeg i forvejen har en Pentium D 3.4Ghz og 2x1GB OCZ Speciel Ops. Og jeg kører Windows 7 Ultimate 64bit, mit spørgsmål var om jeg for rimelige penge kan få nye ram og ny CPU så jeg kan få mere kraft på min PC, jeg bruger den primært til at surfe, spille små spil, og tegne en smule AutoCAD.

På forhånd tak.
Avatar billede JStaal Nybegynder
24. oktober 2010 - 12:47 #5
Jamen så vil lidt ekstra ram være fint. Jeg ved ikke om der er masse af beregninger i autocad, men isåfald der er vil en dualcore være super, dog vil den nok være en lille smule langsommere i ren single process kraft da den er på 2,4.
Og er det bare det du skal bruge den til på 64bit system så ville jeg foreslå du køber hvis du kan 2 ekstra moduler af de der ocz spec ops. (de skal være nøjagtig magen til, for den bedste ydelse).
og så muligvis den der e6600 eller smide 400-500 kr mere i baljen og så få en 2,93 dog skal det siges du kan få nogle lede core i processorer til samme pris, dog skal der nyt bundkort til samt ram, men i mine øjne en bedre invistering samt så kan du nemmer opgradere i fremtiden.
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
26. november 2010 - 05:22 #6
Hej Kick1

  Stop lige engang - gør intet før du har læst mit indlæg !

  Nu skal man generelt passe gevaldigt på når man leger med Striker Extreme - det er virkelig ikke et bundkort for børn og folk med sarte sjæle - men et rigtigt "Mandeboard" for folk med ben i næsen M/K - men også et ualmindeligt fremragende board, såfremt man behandler det ordentligt !

  Du skal særligt være opmærksom på, at Jstaal ævler som de fleste normale mennesker, der aldrig har været helt tæt på et Striker Extreme. Bundkortet var det ypperligste i sin tid, med en lang række fede features, og som (når det ellers virkede, og blev betjent af kompetente brugere) var/er en klokkestabil platform som SNILDT lever op til de krav du stiller idag - så der er altså ingen som helst grund til at skrotte boardet.
  Boardet er simpelthen det tætteste du kommer på en moderne klassiker i PC-samfundet, også selvom det idag foræres væk mellem venner (og fjender) - så er der nok et par stykker eller 1000, som i fremtiden fortryder at de gav det væk !

  Boardet har Mediashield RAID 0,1,5,10, kan køre SLi+Physics, har et glimrende AD1988B lydkort med i pakken (som du ved), understøtter eSATA300*2 - endda i RAID, optisk og Coax SPDIF ud, du kan gemme Biosprofiler, enten i flash, eller på eksternt drev, det har topkvalitets polymerlytter overalt(YeP !), understøtter op til 8 GB RAM,(Nogen påstår 16GB - det tror vi ikke på) 6 SATA-300 drev, 2*Firewire, 2* Gigabit Ethernet med Teaming,(Marvell), o.s.v.
  Så er der naturligvis Displayet bagpå, det blå bling lys du kan tænde og slukke fra BIOS - eller delvist via kontakten bagpå, og alle de andre fede detaljer, såsom udvidet blæserstyring på alle de max. 8 blæsere - dem kan du styre via eks. Speedfan, det er bare for fedt af et bundkort designet i 2006 !
  Boardet var så vidt vides det, eller blandt De første, hvor du havde oplyste CL CMOS, ON/OFF, og RESET knap på bundkortet - i sandhed en pioner i bundkortsdesign, med SMD kondensatorer i CPUens VRM kredløb, etc.

  Da boardet var nyt, kostede det over 3000 spir - det var nærmest rekord for forbrugerbundkort dengang.

  Boardet har dannet skole for tilslutningsmuligheder, og her i 2010, er det fleste mellemklasseboards NÆSTEN på linie med det nu 4 år gamle Striker Extreme.

  Til dit behov, kunne du faktisk nedgradere til et mindre bundkort - og slippe af sted med det !

  Hvis du er glad for dit bundkort, det fungerer problemfrit, du husker at rense din PC for støv fra tid til anden, så er er INGEN grund til ANDET end at opgradere lidt på dyret.

CPU :

  Hvis du skal ha´en ny CPU, anbefaler jeg du satser på en Dualcore Penryn baseret Wolfdale model (45 nanometer).

  det kunne eks. være Core 2 Duo E8400, E8500, E8600 med 6 MB Cache. Rækker pengepungen / tålmodigheden ikke så langt, så vælg en E7500 eller helst E7600 med 3 MB cache. (Alle ovennævnte har 2 kerner = Dualcore).

  Alternativt kan du vælge Pentium E6600, som i virkeligheden intet har at gøre med de gamle Pentiums, eller Core 2 Duo E6600, selvom den ER en Core 2 Duo processor med 2 MB Cache. At den så hedder næsten det samme som Core 2 Duo E6600 tjener bare til at forvirre folket. Pentium E6600 er fremstillet i 45nm, mens de ældre Core 2 Duo E6xxx og E4xxx er fremstillet i 65nm.
  Det betyder lavere strømforbrug, lavere varmeudvikling, o.s.v.

  Vælger du istedet Core 2 Duo E6xxx eller E4xxx, får du lidt lavere ydelse, forældet teknologi, højere strømforbrug, til en langt højere pris - så spring lige dem over (Men de vil stadig være meget hurtigere end din pentium D)!

  ALLE de ovenstående processorer er understøttet af Striker Extreme, de vil medføre et lavere strømforbrug end din Pentium 4, og langt langt over dobbelt ydelse. Hvis du har en Core 2 Duo på eks 2,4 Ghz, vil den (hvis du kun bruger 1 kerne) yde ca. 30% mere end en Pentium D 3,4 Ghz i de fleste applikationer.
  Nu er pointen bare, at de nævnte E7xxx, e8xxx, pentium e6xxx processorer typisk kører omkring 3 Ghz - så kan du selv regne ud HVOR meget hurtigere dit system bliver.

  HUSK : INDEN du evt. opgraderer dit Striker Extreme med en ny CPU, skal du opgradere til bios version 2002. Det er den seneste BIOS opdatering til Striker Extreme - og opdateringen er fra i år ! (Understøtter Pentium E6600, Core 2 Duo E7xxx, og E8xxx processorer, samt retter en initialiseringsfejl med visse nyere ATI grafikkort)

  Hvis dit bundkort allerede har 1901 versionen, og du ikke påtænker at skifte dit 8800 grafikkort ud med et ATI, så behøver du ikke opdatere BIOS.

  Så JO, opgrader du bare dit Striker Extreme bundkort - det vil du blive svine glad for !

  DU kan IKKE anvende 4-kernede Intel Q9xxx processorer på Striker Extreme, ihverttilfælde ikke officielt - men jeg har nu bestilt een Q9505 alligevel til et Striker Extreme jeg har monteret, altså bare for sjov (TiHi !)

  Til gengæld kan du med sikkerhed anvende Q6600 (4-kerner, 2,4 Ghz) eller Q6700 (4-kerner, 2,66 Ghz) uden problemer - de er OGSÅ officielt understøttede - og er godt nok på vej ud, men kan stadig fås (med lidt held.)

RAM :

  Du har ret, 2 GB er for lidt til Windows 7, 64 bit - du skal ha´4 ialt for at opnå optimal ydelse.

  Lad os lige slå en ting fast med det samme - du må IKKE anvende de ellers fine Corsair XMS2 moduler på Striker Extreme - det er at udfordre Murphys lov : "Alt hvad der kan gå galt, vil gå galt" - sådan ca.
  Uhyggeligt mange brugere har haft problemer med Corsair modulerne på dette board - og hvis du begynder at blande Corsair og OCZ - så er katastrofen i 80% af tilfældene en realitet !

  Selvom det er nogle fine moduler du har, skal du huske på at Striker Extreme er hysterisk med RAM, så selvom du køber 2 fuldstændig identiske moduler mere, er det ikke sikkert boardet vil acceptere dem (Lidt a´la det nye pointsystem for familiesammenføringer !)
  Du kan naturligvis tage chancen - men da modulerne er en smule pebrede (815 kroner for 2* 1GB), og Striker boardet er notorisk kendt for at foretrække standard RAM med standard spændinger - så tror jeg du skal satse på et komplet, garanteret kompatibelt, 2 moduls-kit på 4GB istedet :

                  Kingston KVR800D2N6K2/4G

Du finder dem hér - til 634.- for 4 GB ialt :

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=KVR800D2N6K2%2f4G&sp=all&pid=433429

og så lige en Core 2 Duo E7600 (Wolfdale-3M) :

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=e7600&sp=all&pid=597281

OK - lad os så se på priser :

4 GB Kingston RAM, 2*2GB, 800 Mhz /PC2-6400        :      634.-

Core 2 Duo E7600, 45 nm Dual-core processor        :      889.-

Ialt, inkl. transport, moms, og smil                :    1523.-

= MINIMUM dobbelt ydelse (nok nærmere 3*)

  Det er endda fra samme sted, og da priserne er med transport, bliver det nok en lille tak billigere.

  DET mener jeg nok kan betale sig - men vurdér selv.

Hvis du så leger lidt med Command Rate, og er modig nok til at vælge 1T i BIOS - så kan du få 10% ekstra ydelse på RAM modulerne - bare lige et tip.

  Det var ordene

  God fornøjelse !
Avatar billede kick1 Nybegynder
26. november 2010 - 08:24 #7
Mange tak for svaret,
Jeg har netop skiftet bundkortet ud med, et Asus Striker II Formula da det andet åbenbart var brandt af, men jeg tror bestemt at jeg vil købe den cpu og de ram de omtaler.

:)
Avatar billede kick1 Nybegynder
26. november 2010 - 08:31 #8
Den her CPU er også fin til :)

http://baboom.dk/html/mar_vis.asp?MarID=560003
Avatar billede keld-duracell Nybegynder
26. november 2010 - 22:40 #9
Ja, den er helt sikkert kompatibel - også med Striker II.

    Til 800 kr. er det ikke helt tosset - men hvis du skal købe NY cpu - dvs. fabriksny, så gå hellere efter en Q9505-Q9550.

    Fordelen ved SII formula er netop den officielle understøttelse af de 4-kernede Q9xxx serie Yorkfield processorer. Det vil sikre dig en brugbar PC de næste 3-5 år. Hvorimod den 2 kernede formodentlig vil løbe tør for saft og kraft i løbet af et par stykker.
    Det er naturligvis afgørende hvad du skal bruge den til nu, såvel som om 3 år - og svarer forbrugsmønsteret til det du har beskrevet, kan selv en 2 kernet sagtens holde et par år eller tre.

    Hvis du til gengæld har tænkt dig at opprioritere din brug af AUTOCAD, eller anvende din PC til nye småkrævende opgaver i fremtiden, så vil en 4-kernet q95xx helt klart være lykken !

Held og lykke med det !